روزه وشیردهی وبارداری
به زنان دارای کودکان شیر خوار توصیه می شود که در ماه رمضان از گرفتن روزه خودداری کنند تا در تغذیه کودک با شیر مادر اختلالی ایجاد نشود چرا که استفاده از شیر خشک موجب زیان رساندن به جسم کودک می شود .
زنان باردار به واسطه اینکه زمان طولانی را باید از خوردن هر گونه مواد قندی پرهیز کنند چرا که می تواند برای این زنان زیان آور باشد.
آن تعداد از زنان بارداری که در دوران سه ماهه نخست بارداری و بدون مشکل مربوط به تهوع بارداری هستند می توانند روزه بگیرند اما در صورتی که زنان بارداری که دچار تهوع های مربوط به این دوران بوده، بدون توجه اقدام به روزه داری کنند ممکن است بواسطه ایجاد اختلالات در بدن خطر جدی جان آنها تهدید کند.
کاهش قند خون در زنان بارداری که به روزه داری اقدام می کنند ممکن است که موجب بیهوشی مادران شده و خون رسانی به جنین را مختل کند اما بروز این مشکلات برای تمامی زنان باردار روزه دار به صورت قطعی نیست.
نتایج تحقیقات 20 ساله انجام شده در دنیا بر روی 13 هزار و 351 زنان بارداری که طی این دوران اقدام به روزه داری کرده اند نشان داده که روزه داری تاثیری بر وزن هنگام تولد کودکان این زنان نداشته اما وزن کم هنگام تولد کودکان نظیر وزن کمتر از 5/2 کیلوگرم در گروه زنانی که طی دوران بارداری روزه گرفته اند بیشتر از دیگر زنان بوده است بنابراین به جنین در این شرایط  آسیب زیادی وارد نمی شود.
نتایج مطالعه انجام شده در کشور نشان می دهد که میان ضریب هوشی جنین زنانی که طی بارداری روزه گرفته اند با دیگر کودکان تفاوت معنا داری وجود نداشته است،: زنان بارداری که دچار فشار خون مزمن و یا حاملگی، مبتلا به دیابت یا بیماریهای زمینه ای غیر بارداری نباید اقدام به روزه داری کنند.
وی گفت: رژیم غذایی برای زنان باردار سالمی که اقدام به روزه داری می کنند باید به گونه ای باشد که از پروتین، سبزیجات و میوه ها و خوراکی های شیرینی مفید و مغذی نظیر خرما در هنگام افطار و سحر به میزان بیشتری استفاده کنند تا مواد معدنی و قتد خون طی این ساعات روز تامین شود چون کاهش قند خون در این زنان با ایجاد اختلال در خون رسانی به جنین موجب اختلال رشد در این جنین آنها می شود.