روزه‌داري براي بيماران چشمي با شبکيه چشم نازک ممنوع است
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
روزه‌داري براي بيماران چشمي که شبکيه چشمشان نازک است، موجب آسيب‌ديدگي شبکيه و کاهش بينايي در آنها مي‌شود.
دکتر هرمز شمس رييس انجمن چشم پزشکي ايران در اين باره به خبرنگار «بهداشت و درمان» ايسنا واحد علوم پزشکي ايران توضيح داد: شيوع بيماري چشمي نازک بودن شبکيه در افراد نزديک‌بين رايج است. از اين رو اين افراد و نيز افرادي که پزشک شبکيه چشم آنها را نازک تشخيص داده است در صورت روزه گرفتن، به دليل کاهش آب بدن به ويژه چشم به تدريج زجاجيه چشمشان خشک و خطر جدا شدن شبکيه و کاهش بينايي وجود دارد.
وي ادامه داد: به اين ترتيب با پيشرفت بيماري، گروهي از اين افراد نياز به جراحي چشم خواهند داشت.
دکتر شمس به ساير بيماران چشمي که روزه‌داري برايشان مضرست، اشاره و به ايسنا گفت: در بيماران داراي التهاب دروني چشم و بيماري بهجت، گرفتن روزه ضمن ايجاد ضعف عمومي، علايم بيماريشان را تشديد مي‌کند به همين دليل اين بيماران منع روزه‌داري دارند.
رييس انجمن چشم پزشکي ايران در ادامه تصريح کرد: بيماري التهاب دروني چشم و بيماري بهجت نبايد با حساسيت‌هاي چشمي يا عفونت چشم اشتباه گرفته شود، چرا که آن دو بيماري ( التهاب دروني چشم و بيماري بهجت) با عوارض ديگري همچون قرمزي چشم (حلقه‌اي دور قرنيه)، آفت دهان و دستگاه تناسلي، عوارض پوستي همراهند اما عفونت يا حساسيت چشمي تنها با يک علامت قرمزي چشم ( قرمزي پراکنده در چشم) مشخص مي‌شود.
وي در پايان خاطرنشان کرد: بيماران ديابتي که روزه مي‌گيرند در صورتي که با مشکل جدي چشمي مواجه هستند از ادامه روزه‌داري اجتناب کنند؛ همچنين به جز جراحي شبکيه، بيماراني که يک ماه از جراحي آب مرواريد و ساير جراحي‌هاي چشمي‌شان مي‌گذرد با مشورت پزشک، مي‌توانند روزه بگيرند.
 
روزه‌داري از چربي‌هاي رسوب شده در عروق كرونر قلب مي‌كاهد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تبريز
روزه‌داري موجب تخليه چربي‌ها از قلب و عروق مي‌شود به طوري كه بخشي از چربي‌هاي رسوب كرده در عروق كرونر قلبي به صورت آترواسكلروز (سفت شدن عروق بدن) تجزيه شده و از داخل عروق كنده شده و به صورت كالري و حرارت از بدن خارج مي‌شوند.
به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران،‌ يكي از مهمترين فوايد روزه بر دستگاه قلبي - عروقي است و با روزه‌داري بخشي از فشارهاي غذايي كه در طي سال بر قلب وارد مي‌شود كاسته مي‌شود و قلب براي يك ماه استراحت مي‌كند.
لازم به ذكر است از آنجايي كه در ماه رمضان تعداد وعده‌هاي غذايي كاهش مي‌يابد از ميزان مصرف نمك نيز كاسته مي‌شود در نتيجه فشارخون روزه‌داران در حد طبيعي حفظ مي‌شود.
همچنين در ماه رمضان نوعي آرامش روحي و معنوي به قلب و مغز دست مي‌دهد كه انواع استرس‌هاي روزمره و اضطراب و نگراني‌ها را از قلب و عروق مهار كرده و از فشار روحي قلب كاسته مي‌شود.