درمان رژیمی سنگ کیسه صفرا:
برای معالجه سنگهای صفراوی باید به دقت بیمار را مورد معاینه قرار داد ، از عادات او آگاه شد رژیم غذایی او را تصحیح نمود و تمام مجموعه بدن او را تحت کنترل قرار داد.
یبوست باید بوسیله مواد غذایی معین وضع شود و اگر بیمار ناراحت است باید روی روزه تأکید نموده مشخص کردن مدت آن کاری غیر ممکن است ولی باید تا زمانی که درد و کسالتها از بین نرفته اند ادامه پیدا کند.
به محض آنکه نتیجه ای حاصل شد باید به مدت یک هفته ، صبح ، ظهر ، شب به بیمار به جای غذا میوه خوراند. هیچ چیز دیگری نباید بین وعده غذاها صرف شود.
هفته دوم می تواند یک میوه صبح و ظهر مخلوطی از سبزیجات سبز همراه با غیر نشاسته ای ( یکی از این سبزیجات می تواند اسفناج یا پیاز که به شکل مناسبی در آب کم پخته شده باشد ) بخورد اسفناج را می توان در ترکیبات سالاد نیز قرار دارد.
کاهو ، گوجه فرنگی ، خیار و اسفناج همراه یک قطعه کوچک پیاز برای بهتر کردن طعم آن سالاد بسیار خوبی را تشکیل می دهند. به این سالاد ، نمک ، روغن و آب لیمو اضافه کنید . شام نیز از یک یا دو لیوان شیر دلمه تشکیل میشود.
این رژیم غذایی که باید در طول ماه اول دنبال شود در ماه دوم بیمار یک میوه صبح ، ظهر نان برشته و میوه یا برنج با نمک و یک میوه تازه خام خواهد خورد احتمالاً می توان از بیسکویت کره و در صورت تمایل شخصی از عسل نیز استفاده نمود.
اگر بیمار مایل است با غذا نوشیدنی صرف کند این نوشیدنی باید جوشانده بسیار سبکی از میوه ها یا غذای نشاسته ای باشد بیمار هرگز نباید شیر را در کنار گوشت صرف کرد. گوشت را می توان شبها و یا هر دو روز با  پخته غیر نشاسته ای و مخلوطی از مواد غذایی خام به بیمار داد روزهای دیگر می توان سیب زمینی ، بلوط نان سبوس داری که با خمیر مایه تهیه شده باشد حمام ، مالش با حوله خشک و غیره حمام گرم باید هر روز صبح بمدت 35 دقیقه اجرا شود و به دنبال آن شستشوی سریع با یک قطعه اسفنج سرد و پس از آن حالش بوسیله یک حوله خشک انجام خواهد شد .
این مالش را باید هر شب قبل از رفتن به بستر تکرار نمود پوست باید به دقت شود این مسئله بهترین محافظ آن در برابر نزله می باشد زیرا تشکیل سنگها خصوصاً بستگی به نزله مجاری و کیسه صفرا دارد.
مگر اینکه اشکال اساسی دیگری وجود داشته باشد که در این حالت به خاطر اینکه نزله را نمی توان درمان نمود تسکین دائمی بیمار بدلیل وجود این سنگها غیر ممکن است بصورت منظم تمرینهای فیزیکی انجام دهید.
هر روز نرمشهای ملایم در هوای آزاد و تمیز و در برابر نور خورشید انجام دهید مگر آنکه بتوانید راه بروید دوچرخه سواری کنید یا اینکه حداقل در خارج از اطاق حضور پیدا کنید باید از عادات نامناسب از قبیل مکیدن آب نبات یا خوردن شیرینی ، سیگار کشیدن و غیره دست برداشت.
زنی حدود 10 کیلوگرم اضافه وزن داشت با این حال طوری پیتزا ، غذاهای سرخ کردنی و مخلوط شیر و بستنی را خورد که حتی برای نفس کشیدن نیز جایی باقی نگذاشت سیبی روی غذایش ، کیک پنیر هم خورد سه ساعت بعد وی به دلیل درد شدید ربع فوقانی راست شکم در بخش فوریتهای پزشکی بستری شد تشخیص چه بود ؟
یک سنگ صفراوی کوچک به اندازه یک  دانه نخود ، مجرایی را که کیسه صفرا را به روده ارتباط می دهد مسدود کرده بود.
این سنگ در همان محل باقی می ماند تا سرانجام به طریقی با فشرده شدن کیسه صفرا به داخل روده بیفتد یا به درون کیسه صفرا برگردد یا یان که توسط جراح به همراه کیسه صفرا برداشته شود.
ممکن است تا کنون پزشکی به چشم نگاه کرده و گفته باشد که سنگ سرگردانی به اندازه نخود دردستگاه گوارش شما وجود دارد و نزدیک به سی میلیون آمریکایی به چنین وضعیتی مبتلا هستند بیش تر آنها بالای چهل هستند اکثراً زن هستند و اغلب هرگز نمی دانند که سنگ صفراوی دارند.
این سنگها وقتی تشکیل می شوند که یک یا دو دانه کلسیم وارد کیسه صفرا شوند و آن قدر در آنجا بمانند که با کلسترول یا بیلی روبین پوشیده گردند.