ميوه و سبزي هرچه بيشتر، گوشت قرمز هرچه كمتر
در رژيم مديترانه‌اي بيشتر مواد غذايي خصوصا ميوه و سبزيجات به‌صورت خام و تازه مصرف‌ مي‌شوند و مصرف سبزيجات از گروه ميوه نيز بيشتر است.
در اين رژيم، نان، برنج، غلات، ماكاروني در پايه سبد غذايي وجود دارد و بيشترين و پرمصرف‌ترين مواد غذايي را تشكيل مي‌دهند ولي از مواد غذايي فرآوري شده به ندرت استفاده مي‌شود .
در رژيم مديترانه‌اي از شير كمتر ازماست و پنير بيشتر استفاده مي‌شود. به جاي كره و يا خامه نيز از روغن زيتون استفاده مي‌شود. مصرف تخم‌مرغ در اين رژيم هفته‌اي 4 عدد است و انواع گوشت‌هاي قرمز نظير گوشت گوسفند، بره، گاو، گوساله به ندرت مصرف مي‌شود. به همين دليل در اين افراد سرطان پروستات و سرطان كولون و بيماري‌هاي قلبي به‌ندرت ديده مي‌شود. در رژيم مديترانه‌اي مصرف ماهي و مرغ بالاتر است اما آنها نيز در حد خيلي زيادي مصرف نمي‌شوند و مثلا هفته‌اي 530-670 گرم مصرف مي‌شوند.
با توجه به اينكه ركن اصلي رژيم مديترانه‌اي روغن زيتون است، مي‌توان عمده آثار و فوايد اين رژيم غذايي را به روغن زيتون نسبت داد. شايد يكي از دلايلي كه يوناني‌ها بر گردن قهرمانان المپيك حلقه‌اي از برگ‌هاي زيتون مي‌انداختند، همين فوايد بي‌شمار روغن زيتون باشد!
روغن زيتون به نام روغن زيبايي شناخته شده است زيرا موجب حفظ خاصيت ارتجاعي و انعطاف پوست شده و در رفع خشكي پوست بسيار مفيد است.
تغديه بيماران
تغذيه در بيماري‌هاي قلبي
دكتر عليرضا احمدوند
رژيم غذايي، عامل عمده‌اي در كاهش خطر بيماري‌هاي قلبي و عروقي است. شايد شما تا به حال توصيه‌هاي مختلفي را درباره ‌رابطه تغذيه با بيماري قلبي شنيده يا خوانده باشيد ولي بي‌ترديد توصيه‌هاي انجمن قلب آمريكا در مورد يك رژيم غذايي متعادل، مباني علمي محكم‌تري دارد.
مصرف اكثر ميوه‌ها و سبزيجات، براي سالم نگه‌داشتن دستگاه قلب و عروق مناسب هستند. ميوه‌ها و سبزيجات، منبع بسيار مناسبي از فيبر، ويتامين‌ها و مواد معدنيند. ميزان چربي، كالري، سديم و كلسترول در اكثر ميوه‌ها و سبزيجات پايين است و به همين دليل براي قلب مفيد هستند.
محصولات لبني و شير،منبع غني از پروتئين، كلسيم، ويتامين‌‌هاي خانواده ( Bنياسين و ريبوفلاوين) و ويتامين‌هاي A و D به شمار مي‌آيند. بهتر است بيشتر از شيرهاي كم‌چرب استفاده كنيد تا شيرهاي معمولي؛ همچنين ماست، پنير و كره هم بايد مقدار چربي پاييني داشته باشند.
بهتر است از نان‌هاي كم‌چرب و غيرروغني، برنج، ماكاروني و سبزيجات نشاسته‌اي (مثل سيب‌زميني، ذرت و غيره)، به حد متعادل استفاده كنيد. اين غذاها،غني از ويتامين B، آهن و فيبر هستند و همزمان، چربي و كلسترول پاييني هم دارند.
سعي كنيد از مصرف غذاهاي سرخ شده پرهيز كنيد ؛ تخم مرغ نيمرو، خاگينه و غذاهاي ديگري هم كه در روغن يا كره، تفت داده مي‌شوند را كمتر مصرف كنيد. از مصرف سوپ خامه و سس‌هاي خامه‌اي براي سالاد، ماكاروني و يا سبزيجات بپرهيزيد.
گوشت، غذاهاي دريايي، تخم مرغ و دانه‌هاي روغني، منبع بسيار ارزشمندي از پروتئين، ويتامين‌هاي ب، آهن و ساير مواد معدني و ويتامين‌ها هستند. هنگام مصرف انواع گوشت، پوست آن را كه حاوي چربي بيشتري است ،حتماً جدا كنيد و از مصرف گوشت‌هاي آماده مثل سوسيس و كالباس و گوشت‌هاي با چربي بالا و همچنين گوشت‌هاي مربوط به اعضاي حيوانات مثل جگر، دل و قلوه، پرهيز نماييد.
از مصرف روغن‌ها و چربي‌ها اجتناب كنيد چون مقدار كالري آنها بسيار بالاست و لازم است مصرف تمام انواع آنها را كاهش دهيد. برخي از چربي‌ها، بهتر از بقيه هستند ولي كماكان آنها هم بايد به ميزان متوسط مورد استفاده قرار گيرند. بهتر است از روغن‌هاي گياهي مايع مثل آفتابگردان، سويا، ذرت، زيتون، كانولا و غيره استفاده كنيد. سس سالاد و مايونز مصرفي شما هم بايد حتي‌الامكان از اين روغن‌ها تهيه شده باشد.
توصيه‌هاي غذايي براي كودكان بالاي 2 سال، مشابه توصيه‌هاي مربوط به بزرگسالان است. كودكان و نوجوانان بايد كالري كافي براي رشد و فعاليت جسمي در اختيار داشته باشند اما همزمان نبايد كالري دريافتيشان آنقدر زياد باشد كه وزن ايده‌آل بدن‌شان افزايش يابد. كودكاني كه از رژيم‌هاي كم‌چربي استفاده مي‌كنند ممكن است نتوانند سطح رشد خود را در حد مطلوب نگهدارند. براي طرح‌ريزي يك رژيم غذايي كم چربي براي كودك خود بهتر است با يك پزشك با تجربه در امر تغذيه يا يك متخصص تغذيه مشاوره نماييد.