براي جلوگيري از ريزش مو چه بايد كرد ؟

اين مسئله در افرادي كه دچار سوء تغذيه هستند بخصوص كودكان بيشتر ديده مي شود . همچنين درافراد گياهخواري كه فقط از گياهان براي تغذيه استفاده مي كنند و يا افرادي كه دچار بي اشتهايي عصبي و بيماري هاي شديد مثل سرطان هاي پيشرفته و ناراحتي هاي گوارشي هستند ممكن است ديده شود

.در افرادي كه غذاهاي مغذي مي خورند و سالم اند چنين مشكلي ديده نمي شود . پروتئين از جمله مواد غذايي است كه كمبود آن سبب ريزش مو مي شود. البته نيازي نيست شما در خوردن اين مواد افراط كنيد . ضمن اين كه مصرف زياده از حد پروتئين باعث رشد بيش از حد موها بيش از آنچه كه ذاتاً وجود دارد نمي شود .

كمبود آهن پس از پروتئين ، بيشترين علت ريزش مو است . كم خوني ناشي از فقر آهن بر روي تمام سلولهاي بدن از جمله فوليكول هاي مو تأثير مي گذارد و باعث وقفه در رشد موها و ريزش آنها مي شود . همچنين در افرادي كه دچار زخم معده و يا اثني عشر و يا خونريزي در هر جاي بدن هستند نيز ديده مي شود . بايد توجه داشت كه در بسياري از خانم هايي كه دچار ريزش شديد مو هستند ، كم خوني آهن ديده مي شود . بنابراين در چنين افرادي بايد آزمايشهاي لازم انجام و نسبت به درمان آن اقدام شود . براي درمان كم خوني آهن معمولاً مي توان از داروهاي حاوي آهن استفاده كرد ؛ اما مصرف غذاهاي آهن دار در درمان و بخصوص پيشگيري از اين مشكل بسيار مؤثر است . غذاهايي چون گوشت قرمز، مرغ ، ماهي، جگر، تخم مرغ ، و حبوبات مثل عدس و لويبا ، و سبزي ها ، آهن فراواني دارند ولي متأسفانه آهن موجود در حبوبات و سبزي ها خوب جذب نمي شود . ميزان نياز روزانه به آهن در يك فرد بزرگسال 10 ميلي گرم است كه اين مقدار در دوران بارداري و شيردهي بيشتر مي شود . به همين جهت توصيه مي شود كه در نيمه دوم بارداري و همچنين زمان شيردهي آهن بيشتري استفاده شود .

دختران نوجوان نيز به علت اين كه در سنين رشد هستند نياز بيشتري به آهن دارند . در كشور ما دو عامل مهم در ايجاد فقر آهن عبارتند از مصرف چاي همراه غذا و مصرف نان هايي كه خمير آنها ور نيامده است. به همين جهت بهتر است چاي را يك ساعت پس از مصرف غذا نوشيد و از نان هايي كه خمير ور آمده دارند و بدون جوش شيرين پخت مي شوند استفاده كرد .

مسئله ديگر مصرف ويتامين ها هستند . تبليغات بسياري درباره اين مواد براي تقويت موها شده است ؛ اما بايد بدانيم كه تاكنون ثابت نشده است كه انواع ويتامينها در رشد موها تأثير قابل توجهي داشته باشند ، از سويي مصرف زياد هيچ ويتاميني نقشي در كاهش ريزش مو و يا تقويت رشد موها ندارد ، ضمن اين كه برعكس مصرف بيش از حد ويتامين A  مي تواند باعث ريزش موها شود . از سوي ديگر ويتامين هاي موجود در شامپوها و ساير فرآورده هاي موضعي جذب نمي شوند و هيچ كارايي در تقويت و رشد موها ندارند و وجود آنها بيشتر جنبه تبليغاتي دارند .

در خاتمه لازم است بدانيد كه تنها برخي از موارد ريزش مو مربوط به تغذيه مي شود و در بيشتر افراد ريزش موها ربطي به نوع تغذيه ندارد و تغيير در عادات غذايي باعث به صورت كامل جلوگيري از ريزش مو نمي شود.




علل سفيد شدن زودرس مو و توصيه هاي غذايي 

1 - بيماري اسكوري كه در اثر كمبود اسيداسكو ليك (ويتامين C ) در بدن ايجاد   ميشود                                                                                               

2- كمبود  ويتامين B14,B5 سيد فوليك و پارا آمينو پنو وئيك اسيد (PABA )   

3 -كمبود ويتامينA                   

4 - كمبود فلزات سازنده رنگدانه هاي مو دو لايه بازال از جمله منگنز ، روي ، تيتا نيوم ، تنگستن ، آهن و مس



توصيه هاي غذايي :      

-كاهش نمك مصرفي      

- حذف يا محدود كردن مصرف اسيدهاي چرب اشباع

- كاهش مصرف آجيل ، مشكلات ،‌غذاهاي سرخ كرده و پر ادويه     

- مصرف فراوان ، آ ب ، ميوه و سبزي تازه  






علل شوره و تردي و شکنندگي مو :

- تغذيه نادر ست عدم وجود كقدار كافي ويتامين A,B6,C,E      

-         تغذيه در كار هورمنها   

-         فشارهاي رواني ، اضطراب و هيجان 

-         استفاده مدام از مواد شيميايي براي آرايش مو 



تردي و شكنندگي مو :

1-    دراثر كمبود ، پرو ئتين ، رنگ و بافت مو تغيير كرده و باعث خشكي آن ميگردد

2- مو در اثر كمبود ويتامين                                                                                          

3 - عوامل محيطي از قبيل ، آفتاب ، هواي خشك ، باد شديد ، آبهاي سخت و آلودگيهاي محيطي

A-شفافيت خود را از دست داده و در نهايت دچار ريزش مو ميشود 





چند نکته در مورد علت تغذيه اي ريزش مو :  

سوء تغذيه پروتئين انرژي

- كمبود اسيدهاي چرب ضروري مانند غلضت پايين آرا سيتونيك  

-كمبود در يافت ويتامينها ( كمبود ويتامين  ,B2 ,B6 E بيوتين ، نياسين ، اينو زيتول و پارا آمينو پنو وئيك اسيد PABA

- در يافت زياد ويتامين  A (مقادير بالاتر از 50000 واحد در روز ) 

-كمبود املاح معدني مثل منيزيوم ، گوگرد ، روي و آهن   

-         افزايش ميزان فلزات سنگين مانند جيوه ، سرب ، كاد ميوم و مسموميت ناشي از آنها .     –گرسنگي خفيف مو : اين مورد در افراد با كلسترول بالاي خون رخ ميدهد كه در نتيجه آن چربي خون در اطراف پياز مو جمع شده و مانع تنفس و تغذيه آن مي شوند .