سویا و تامو کسی فن
                                    مصرف سویا، اثرات پیشگیری شیمیایی تاموکسی فن (Tamoxifen-K) را در موشهای ماده افزایش می دهد.
این مطالعات توسط Haiyan Xu , Andreas I . Constantinou , Lyn Ariane Morgan , Lu        eass Daniel Latnitدر دانشگاه ایلینویز شیکاگو و دپارتمان جراحی و آنکولوژی شیکاگو IL انجام گرفته است.
Tamoxyfen  به عنوان یک عامل شیمیایی جلوگیری کننده در مقابل سرطان سینه در زنانی شناخته شده است که دارای ریسک بالایی از سرطان سینه هستند.
مطالعات فوق اشاره دارد به اینکه، رژیمهای حاوی سویا، ممکن است در مقابل تومورهای پستان در موشها ی ماده اثر محافظت کنندگی داشته باشند.
ولی اینکه آیا مصرف سویا باعث افزایش اثرات تاموکسی فن ویا خنثی کردن اثر آن در مقابل سرطان سینه می شود، هنوز شناخته نشده است.
هدف از مطالعات اخیر، این است که اثر یک محصول سویایی درترکیب با Tamoxyfen را در مقابل تومورزایی پستانی در موشهای ماده ارزیابی نماید.
در این بررسی 20موش Sprague Dauley در نظر گرفته شدند که با                                (DNBA) Dimethylbens [a] Anthracene  در رژیم  A I N 76 A  مورد آزمایش قرار گرفتند:
                           بدون عمل با کنترل DMBA 
                           Tamoxyfene  25/0  میلی گرم/کیلو گرم رژیم
                           پروتئین ایزوله سویا ( SPI  به میزان 160 گرم/کیلو گرم)
                           Tamoxyfene   باضافه SPI     
گروه پنجم نیز شامل 10 موش بود که با رژیم پایه بدون قرار گرفتن در معرض  DMBA  تغذیه شدند.
بعد از گذشت 4 ماه که در طی آن ظهور ، تعداد و محل تشکیل تومورهای پستان گزارش داده می شد، نتایج زیر حاصل گردید :
- Tamoxyfene در کاهش تکثیر تومور پستان در موش موثر بود و در گروه کنترل شده با DMBA    از 7.9 به 5.6 رسید که بیانگر 29 درصد کاهش بوده است.
- در گروهی که با  SPI  تغذیه شده بودند نیز یک کاهش 37 درصدی در تکثیر تومورها اتفاق افتاد.
- در گروهی که با .Tamoxyfene  SPI تغذیه شده بودند یک کاهش 62 درصدی دیده شد.
فقط در این گروه، SPI. Tamoxyfene  یک دوره کمون تومور، بطور نسبتا قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده بود.
در هیچیک از اعمال فوق هیچ اثری در رشد حیوانات ویا هیچ سمیتی نشان داده نشد.
SPI و یا تاموکسی فن و ترکیبات حاصل از آنها، ارتباط رسپتور استروژن آلفا و بتا را در غدد پستانی و تومورها تعدیل و اصلاح می کند.
جنستاین خالص بتنهایی و در ترکیب با 4- OH  تاموکسی فن، درجه گیرندگی استروژن آلفا  را به گیرنده استروژن بتا  که در سطوح   m RNA   سلولهای سرطانی سینه انسانی هستند افزایش می دهد.
این مطالعات نشان دهنده این است که درموشها  به طریق شیمیایی با کفایت و کارایی Tamoxyfene و اصلاح عمل آن توسط محصول سویایی با مکانیسم عملی که در ارتباط با سیمای رسپتورهای استروژن است از افزایش غدد جلوگیری می شود.