نيمى از وزنتان آب بنوشيد
آب تركيبى از دو عنصر هيدروژن و اكسيژن است كه اساس مايعات بدن را تشكيل مى دهد.
آب بيش از دو سوم از وزن بدن انسان را تشكيل مى دهد. بدون آب انسان ظرف چند روز مى ميرد. تمام سلول ها و اعضاى بدن براى انجام فعاليت هايشان به آب احتياج دارند. آب مانند روغن گريس عمل مى كند و ماده  اصلى تشكيل دهنده  بزاق و مايعات اطراف مفاصل است.
آب دماى بدن را از طريق تعريق تنظيم مى كند. همچنين با كمك به حركت غذا در مجارى گوارشى مانع از بروز حالت يبوست و يا باعث تخفيف و كاهش اين حالت مى شود. تعرق يك واكنش طبيعى بدن در پى انجام فعاليت هاى فيزيكى، واكنش هاى احساسى يا افزايش دماى محيط و يا علامتى از ابتلا به بيمارى است. در بسيارى از موارد تعرق كاملاً امرى طبيعى است مخصوصاً به دنبال ورزش كردن و يا در صورت افزايش حرارت بدن و يا اگر اتفاقى بيفتد كه باعث بروز يك واكنش عصبى مانند عصبانيت، ترس و يا اضطراب شود اگر تعرق با تب، كاهش وزن، ناراحتى سينه، كوتاه شدن تنفس و يا ساير حالت هاى غيرطبيعى فيزيكى همراه شود بايد جدى گرفته شود.
برخى از عواملى كه باعث تعريق مى شوند عبارت از افزايش دماى هوا، تب، قاعدگى، پركارى غده تيروئيد، كاهش قند خون در فرد مبتلا به ديابت كه انسولين يا داروهاى خوراكى دريافت مى كند، عفونت هاى مهم و غدد بدخيم، تحريكات احساسى يا فيزيولوژيكى، ورزش كردن و خوردن غذاهاى ادويه دار و تند، خوردن برخى داروها و خوددارى از مصرف الكل يا مسكن هاى مخدر در صورت اعتياد قبلى به آنها هستند.
بخشى از آب بدن ما از طريق خوردن برخى از مواد غذايى (آن دسته از مواد غذايى كه بين ۸۵ تا ۹۵ درصد آب در آنها وجود دارد) تامين مى شود و بخشى ديگر نيز محصول متابوليسم يعنى سوخت و ساز مواد غذايى در بدن هستند. اما نوشيدن آب بهترين و اصلى ترين منبع دريافت آن است. ما همچنين آب را از طريق نوشيدن مايعات و غذاهاى آبكى مانند سوپ، شير و آب ميوه ها به دست مى آوريم بايد توجه داشت كه نوشيدنى الكلى و حاوى كافئين مانند قهوه، چاى و نوشابه منابع مناسبى براى تامين آب بدن نيستند به اين دليل كه ادرار آور بوده و باعث دفع آب از بدن مى شوند.
در مورد ميزان مصرف آب لازم براى بدن در هر روز بايد متذكر شد كه ۶ تا ۸ اونس ليوان يا به اندازه  نيمى از وزن بدن بايد در هر روز آب نوشيده شود. البته مواد غذايى آبكى از جمله شير، آب ميوه و سوپ مى توانند نياز كامل بدن را به آب تامين كنند.
از طرفى هم همانطور كه در بالا ذكر شد نوشيدنى هاى كافئين  دار براى اين منظور اصلاً مناسب نيستند. به همراه داشتن يك بطرى آب و نوشيدن به دفعات منظم مى تواند به شما در به دست آوردن ميزان آب توصيه شده در طول روز كمك كند.
به گفته  پزشكان اگر آب مورد نياز بدن به طور روزانه و به ميزان توصيه شده به آن نرسد تعادل ميان مايعات بدن به هم خورده و در نتيجه زندگى فرد تهديد مى شود. يكى از اين حالت هاى تهديدكننده از دست دادن آب بدن است به اين معنى كه بدن آب و مايعات به اندازه اى كه بايد داشته باشد ندارد. اين حالت ممكن است در اثر از دست رفتن مقادير زيادى از مايعات بدن، عدم نوشيدن آب و مايعات به اندازه كافى و يا هر دو اين حالت ها بروز كند.
اسهال و استفراغ از شايع ترين عوامل از دست رفتن آب بدن هستند. نوزادان و كودكان به دليل وزن كمتر بدنشان و نيز گردش سريع تر آب و الكتروليت ها در بدن بيشتر از افراد بزرگسال مستعد ابتلا به اين حالت هستند. افراد پير و بيماران نيز بيشتر در معرض خطر قرار دارند. پديده  از دست رفتن آب بدن براساس اين كه چقدر آب از بدن دفع شده و يا به بدن برگردانده نشده باشد به سه حالت خفيف، متوسط و شديد طبقه بندى مى شود. در حالت شديد زندگى و حيات فرد به خطر مى افتد.
بدن ممكن است به دلايلى از جمله اسهال و استفراغ، ادرار بيش از حد در اثر ابتلا به ديابت يا مصرف مدرها، تعرق شديد مانند زمان ورزش كردن و نيز در اثر تب آب زيادى از دست بدهد.
گاهى هم ممكن است به دلايلى مانند وجود حالت تهوع، از دست دادن اشتها به علت بيمارى و گلودرد يا زخم هاى دهان فرد از مايعات به اندازه كافى مصرف نكند.