سولفام پتاسيم : يا آسه سولفام كا
اين شيرين كننده همزمان با آسپارتام كشف شده است.و با توجه به ويژگي خاصي كه دارد. مورد مصرف صنايع غذايي است. اين ماده داراي قدرت  شيريني. 170 برابر شكر مي باشد و داراي همان خواص آسپارتام است.مزيت اين شيريني كننده كه براي توليدكنندگان مواد غذائي مهم است. نحوه تاثير آن بر روي آسپارتام است. امروزه بسياري از مايعات شيرين. توسط تركيب  سولفام پتاسيم و آسپارتام بدست مي آيد تا عمر و ثبات بيشتري به شيريني محصول دهد.
اگر اين دوماده با هم مخلوط شوند. تاريخ مصرف  محصول نيز از نظر زماني بالا رود  و به همين دليل است كه نوشابه هاي خارجي كه از مخلوط اين دوشيرين كننده تهيه مي شوند. تاريخ مصرف بيشتري را نسبت به محصولات داخلي را دارند.
موارد مصرف : اين محصول در صنايع . آبميوه سازي.نوشابه هاي رژيمي .رژيمي برخي از آب نباتها و شكلاتهاي ديابتي و .قرص هاي قند ديابتي بكار برده مي شود
آسه سولفام پتاسیم به روايتي ديگر
سومین قند مصنوعی که در سال 1967 کشف شد آسه سولفام پتاسیم بود. مصرف آن در سال 1992 در آدامس و خشکبار و در سال 1998 در مایعات توسط FDA تایید شد. آسه سولفام ماده بی ضرری بوده و در حرارت بالا تخریب نمی شود. عمر نیمه طولانی حدود 3 تا 4 سال دارد و تاکنون گزارشی از بروز کانسر به هنگام مصرف آن داده نشده است.
• ساخارین و آسه سولفام پتاسیم بدون هضم از دستگاه گوارش عبور می‌کنند. ساخارین در بدن تجزیه نمی‌شو د و با DNA واکنش نشان نمی‌دهد و در واقع فاقد دو مشخصه کارسینوژن های کلاسیک است. ولی آسپارتام در بدن به سه جزء فنیل آلانین (50%)، آسپارتیک اسید (40 %) و متانول (10%) تجزیه می‌شود.
• فنیل آلانین و آسپارتیک اسید به وسیله آنزیم‌های معده و روده متابولیزه می‌شوند، ولی متانول جهت سم زدایی به کبد منتقل می‌شود. اگر چه متانول بسیار سمی است، ولی میزان تولید آن در نتیجه مصرف آسپارتام ناچیز و حدود 10 % وزن آسپارتام مصرفی می‌باشد. لذا اثر آن در بدن قابل چشم پوشی است.
• یکی دیگر از مشکلات مصرف آسپارتام، تولید فنیل آلانین است. در افراد طبیعی فنیل آلانین به اسید آمینه تیروزین و تیروزین نیز به نوبه خود به ناقل عصبی        ال ـ دوپا بدل می‌شود. ولی در افراد مبتلابه فنیل کتون اوریا (PKU) به دلیل نقص آنزیمی، فنیل آلانین به تیروزین تبدیل نشده و این اسید آمینه در بافت عصبی تجمع یافته و سبب عقب ماندگی ذهنی می‌گردد. در نتیجه مصرف تمام ترکیبات حاوی آسپارتام در بیماران مبتلا بهPKU ممنوع است. همچنین زنان باردار به دلیل امکان ابتلای جنین بهPKU باید از مصرف آسپارتام پرهیز نمایند.