ماساژ زير آبي

اين يكي از روش‌هاي آب درماني است كه استفاده زياد دارد، در اين روش درمانگير درون حوضچه‌اي خاص دراز مي‌كشد و فواره‌اي زير آبي با فشار حدود 18 تا 20 كيلوگرم بر هر 5/2 سانتي‌متر مربع سطح بدن او را ماساژ آبي مي‌دهد. چون بدن درمانگير در آب شناور و بي‌وزن است اثر ماساژ آبي بر عضلات شل و منبسط شده او خيلي بيش‌تر از ديگر حالات است.

افزون بر آن‌ها، بسياري روش‌هاي ديگر استفاده از آب براي فرح بخشي، آرام بخشي، تقويت عمومي بدن ونظام دفاعي بدن، تسكين دردهاي استخواني ـ مفصلي، بهبود گردش خون، درمان بيماري‌هاي پوستي، رفع خستگي مزمن، و مبارزه با افسردگي و غيره امروزه در درمانگاه‌هاي آب درماني به كار گرفته مي‌شوند. البته بدن را در هر چيز مرطوب مي‌توان حمام داد. شير الاغ امروزه چندان طرفدار ندارد! ولي گل درياچه‌ها و جلبك دريايي بسيار محبوبند، دو كشور ايتاليا و اتريش بهترين امكانات استفاده از حمام گل را در اروپا عرضه مي‌كنند.

نوشيدن آب به مقداري معين نيز خواص درماني و پيشگيري از بيماري‌ها را دارد. پزشكان و يبولوژيست‌ها و كارشناسان تغذيه به ما مي‌گويند كه هر آدم نياز به حداقل هشت ليوان آب در روز دارد تا بدن او درست كار كند. نوشيدن بيش از آن مقدار، به شرطي كه در آن افراط نشود، در پيشگيري و درمان برخي بيماري‌ها مفيد است. روزه غذايي و قناعت به نوشيدن فقط آب در كل 24 ساعت شبانه روز را گاهي براي پاك كردن بدن از مواد سمي به كار مي‌گيرند. نوشيدن روزي دو سه قاشق غذاخوري آب درياهاي پاك، اگر چنان درياهايي هنوز يافت شوند، براي تقويت بدن و حفظ تندرستي مفيد شناخته شده است.

چشمه‌هاي خود جوش آب سرد و آب گرم طبيعي خواص درماني مواد شيميايي و معدني درون خود را دارند و نه تنها شماري بيماري‌هاي پوستي و مفصلي و عصبي را درمان مي‌كنند بلكه بر برخي اعضا دروني بدن آثار مفيد مي‌گذارند. در هوميوپتي درماني ديديم كه آب مي‌تواند نقشي از ويژگي‌هاي انرژيايي مواد درون خود را بگيرد و طبيعي است كه، تحت شرايط خاص چشمه‌هاي معدني، آب بيرون آمده از زمين نه تنها انواع مواد معدني بلكه كيفيات درماني آن‌ها را نيز در خود دارد. در توضيح رنگ درماني گفتيم كه رنگ درمانگران آب خالص را در ظرفي كه رنگي خاص دارد مي‌ريزند و ظرف را چند ساعت در پرتو خورشيد قرار مي‌دهند و باور دارند كه در آن حالت آب درون ظرف خواص انرژيايي رنگ ظرف را به خود مي‌گيرد و به نوشنده آن منتقل مي‌كند. درتوضيح باخ درماني (روش دارويي باخ) ‌نيز گفتيم كه باخ درمانگران، آب را با اندكي برگ وگل گياه كه درون آن ريخته‌اند يكي دو ساعت در پرتو خورشيد قرار مي‌‌دهند و باور دارند كه آن آب شارژ درماني از گياه درون خود مي‌گيرد و به بدن نوشنده منتقل مي‌كند. عكاسي به روش كرليان نشان داده كه وقتي درمانگري از مكتب شفابخشي انرژي درماني با تمركز فكر خود آبي را كه مي‌خواهد به درمانگير دهد به اصطلاح شارژ مي‌كند آن آب پهنه‌اي از انرژي فوق‌العاده را درون خود مي‌نماياند كه آب معمولي ندارد، و چنين است كه احتمالاً انرژي طبيعي بدن آب درمانگر توان انرژيايي و درماني آبي را كه به بيمار خود مي‌دهد بيش‌تر مي‌كند.

آب مهم‌ترين عامل پيدايش و ادامه حيات است. دو سوم بدن ما (حدود 70 درصد) از آب است.

هر انساني مي‌تواند چند هفته بدون غذا زندگي كند ولي پايداري او بدون آب خيلي كم‌تر است.

من اغلب حس كرده‌ام كه روش آب درماني به اين دليل مفيد است كه آب درمانگران افرادي دلپذيرند و توجه و همدلي كافي به وضع جسمي و حال رواني بيماران مي‌كنند، و نيز اين درمان در جوي و محيطي دلپسند كه در بيماران آرامش عصبي و كاهش تنش و احساس بهبود جسمي و فكري توليد مي‌كند اجرا مي‌شود. همه اين عوامل به شخص درمانگير كمك مي‌كنند انبساط عضلات و آرامش و سبكباري يابد، و اين‌ها همراه ديگر عوامل اين روش كل‌نگر چون تغذيه طبيعي مناسب،‌نوشيدني‌هاي تقويت كننده، خواب خوب و كافي، و تمرين‌هاي بدني مناسب كه در درمانگاه‌هاي آب درمانگري تجويز مي‌شوند واقعاً به شخص بيمار ياري مي‌دهند. بهبود و تعادل فكري و انبساط عضلات و كاهش تنش و احساس آرامش كه به اين طريق در بيمار توليد مي‌شوند به نوبه خود ناراحتي‌ها و نگراني‌ها و افسردگي‌ها و فشارهاي عصبي ـ رواني او را كاهش مي‌دهند و او درمانگاه آب درماني را با احساس تندرستي و نشاط بيش از پيش ترك مي‌كند و اين احساس اصل اساسي آن حرفه‌اي است كه پزشكي مي‌ناميم. 

منبع: انتشارات ياهو / تلفن سفارش22848777

کتاب: 32 روش درماني نامتعارف

اثر: دکتر اندرواستنوي

مترجم: پرويز پهلوان