سويا واستخوان
سويا، خطر ابتلا به پوكي استخوان را كاهش مي‌دهد ‪۸۴/۰۸/23
يك متخصص بيماري‌هاي داخلي گفت: مصرف سويا، خطر ابتلا به پوكي استخوان را كاهش مي‌دهد.
دكتر “سجاد بختيار ” افزود: در تمام طول عمر،سلول‌هاي بدن ازجمله سلول‌هاي استخواني جايگزين مي‌شوند و از نظر علمي ثابت شده است كه با خوردن خوراكي‌هاي گياهي همچون سويا از ابتلا به پوكي استخوان پيشگيري مي‌شود.
وي اظهار داشت: اما مصرف خوراكي‌هاي تنش زا همچون شكر و مواد خوراكي قنددار مانند نوشابه‌ها و شيريني‌هاي غير طبيعي، ميزان جذب كلسيم را كاهش داده و مانع جذب كلسيم در روده و ورود آن به خون مي‌شوند و به همين دليل پوكي استخوان را تسريع مي‌كند.
وي افزود: تامين نصف پروتئين مورد نياز از سويا و يا خوردن سويا، شش روز در هفته در پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي شرياني بسيار موثر است.
بختيار تاكيد كرد: مصرف سويا حتي رگ‌هاي ناسالم را بهبود مي‌بخشد و از اين طريق خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و سكته قلبي را كاهش مي‌دهد.
اين متخصص گفت: مصرف سويا به مبتلايان به‌بيماري ديابت نيز، به دليل آن كه ميزان انسولين خون آن‌ها را تنظيم كرده و تحت كنترل نگه مي‌دارد، توصيه مي‌شود.
وي افزود: دانه سويا، سرشار از هورمون بوده و مقدار استروژن طبيعي را در زنان در دوره يائسگي تعديل مي‌كند.
بختيار، با اشاره به نحوه پخت سويا، اظهار داشت: براي پخت سويا بايد از حرارت دادن آن به مدت زياد پرهيز كرد و در مواردي كه با ساير غذاها مصرف مي‌شود، بهتر است كه در دقايق آخر پخته شدن مواد غذايي، به آن اضافه شود تا حرارت كمتري را در مدت زمان كمتري ببيند.
وي افزود: پخت سويا، در حرارت زياد و مدت زمان زياد سبب مي‌شود كه از مواد مفيد شفابخش سويا كاسته و مقداري از آن از بين برود