شناسایی متابولیت های ایزوفلاون توسط روش گاز کروماگرافی اسپکترومتری
این مطالعات توسط Kristina Wahala ,Antti Hoikkala , Sattu Marrit Heinonen    در مرکز تحقیقات Folkhalsam   و دپارتمان شیمی کلینیکال و Biomedium دانشگاه هلسینکی فنلاند و آزمایشگاه شیمی ارگانیک و دپارتمان شیمی دانشگاه هلسینکی فنلاند صورت گرفته است .
تیپهای بسیار متعددی از غذاها ، بهمان خوبی قرصهای حاوی ایزوفلاونهای سویا و یا Redclover    (شبدر قرمز ) ، متابولیسم Daidzein و Genistein (ایزوفلاونهای اصلی سویا ) و متابولیتهای بزرگ تشکیل شده از ایزوفلاونهای شبدر قرمز بنامهای  Formonontin و Biochanin مورد مطالعه قرار گرفتند تا متابولیسم ایزوفلاونها در دو سری مطالعات تغذیه ای مورد بررسی قرار گیرد :
1- در مطالعه اول ، شش شرکت کننده با خوردن دو عدد Soy Bar  در روز در رژیم معمولی خودشان برای مدت دو هفته شرکت نمودند .
ایزوفلاونهای اصلی Soy Bar با روش گاز کروماتوگرافی اسپکترومتری بنان ددزاین و جنستاین و گلیسی تئین مشخص شدند.
2-در مطالعه دوم ، متابولیسم ایزوفلاون شبدر قرمز مورد بررسی قرار گرفت .
7 زن شرکت کننده یک دز کوچکی از چهار مکمل رژیمی شبدر قرمز را قورت دادند .
مشخص شده بود که این قرص حاوی  Biochanin A, Formonontin  است . سایر ایزوفلاونهای خیلی فراوان Pseudobaptigenin , Calycosin , Prunetin , Genistein , Daidzein  بودند.
نمونه های ادرار جمع آوری شده ، در قبل و بعد از مصرف مکمل ها با روش گاز کروماتوگرافی     GC-MS   چنانچه در مطالعه قبلی شرح داده شد ، آنالیز گردید .
ساختمان متابولیتهای ایزوفلاونهای تعیین شده در نمونه های ادرار ، صفاتشان با ترکیبات رفرنس سنتتیک معتبر مشخص شده بود .
بعضی از متابولیتها که برای ترکیبات مرجع قابل دسترسی نبودند با 24 ساعت اتوگذاری بصورت Invitro  از ایزوفلاونهای خالص استاندارد تلقیح شده ، تعیین شده اند .
متابولیتهای اکسیداتیو اصلی Daidzein   و  Genistein   بودند .
Trihydroxyisoflavones   و Tetrahyoxyisoflavones  مسئول جوابگویی متابولیتهای تبدیل کننده ایزوفلاونها و ایزوفلاوانها ( Isoflavones  و Isoflavanes ) و Methyl Deoxybenzoins از متابولیتهای اکسیداتیو نیز همچنین در نمونه های ادرار تعیین شدند .
متابولیتهای تبدیل کننده Glycitein و Formononetin  و Biochanin  برای اولین بار حضور داشتند .