فیتواستروژن (استروژن گیاهی ) و ریسک سرطان تیروئید در زنان
این مطالعه توسط Marion Lee , K.J, Hygatt , Pamela L . Horn Ross  در مرکز سرطان کالیفرنیا در Union City C.A  انجام گرفته است .
با توجه با اینکه شیوع سرطان تیروئید در زنان سه برابر بیشتر از مردان است. این سرطان، یکی از 5 تیپ و رایجترین سرطانهایی است که درزنان جوان و مهاجرین اخیر آسیایی دیده می شود .
هورمونهای زنانه و فاکتورهای قابل تغییر استیل زندگی (مثل جذب رژیم های غذایی ) ممکن است در سرطان زایی تیروئید دارای نقش بسیار مهمی باشند .
متد آزمایش
در این مطالعات جمعیتی از زنان بین سنین 74-20 ساله در منطقه Bay - area   سانفرانسیسکو در زمینه سرطان تیروئد مورد بررسی و کنترل قرار گرفتند .
از 817 مورد شناسایی شده زنان آسیایی در سال 1998 -1995 که در فهرست سرطانی ها بودند ، 608 نفر یعنی 74 درصد مورد مصاحبه قرار گرفتند که بطور کاملا تصادفی و بر مبنای سن و نژاد انتخاب شده بودند .
و از 793 نفر که کنترلهای مطلوب بودند ، 558 نفر یعنی 70 درصد مورد مصاحبه قرار گرفتند .
( مصاحبه به شش زبان انجام شد ) .
در این مصاحبه مصرف استروژن گیاهی ( فیتواستروژن ) طی یک سری سوالات درباره کیفیت و کمیت غذایی مورد ارزیابی قرار گرفت .
نتایج :
هر سه دسته از فیتواستروژنهای مورد آزمایش یعنی Lignans , Coumestans , Isoflavones در این تحقیق شرکت داشتند. کاهش ریسک ، برای هر دو دسته زنان سفید و آسیایی کاملا واضح بود .
به نظر می آید مصرف لوبیای سویا و ارتباط آ ن با گواتر که بعنوان یک فاکتور بسیار مهم ریسک سرطان تیروئید است و مواد غذایی برمبنای سویای حاوی فیتواستروژن ها ، بایک کاهش در ریسک سرطان تیروئید در زنان همراه باشد .
مکانیسم های ممکنه ، شامل تاثیرات آنتی اکسیدانها ، تاثیرات مستقیم روی استروژن ، آندروژن    ( Endrogen ) ، سطوح هورمون تیروئید و یا تاثیرات ضد استروژنیک که نتیجه رقابت بین گیرنده های استروژن است ، می باشند .