سویا و تیروئید
آیا اثرات مشاهده شده ایزوفلاونها در مطالعه جوندگان تحقیقات انسانی را هدایت می کند؟
این مطالعه توسط Daniel R.Doerge  در مرکز بین المللی تحقیقات سم شناسی Jefferson, AR   انجام گرفته است .
علاوه بر اثرات خوب استروژنی شرح داده شده، مدارک علمی مهمی از مطالعات روی حیوان وانسان به یک ارتباط بین مصرف سویا و گواتر اشاره می کند . این مطالعات ضمن تاکید ارتباط بین وضع و حالت ید و عملکرد تیروئید از آنجاییکه مکملهای ید محافظ هستند، نشان دادکه ، به همین دلیل فقدان ید به نحو قابل توجهی اثرات ضد تیروئیدی سویا را تشدید می کند.
مطالعات اخیر منتشر شده این مرکز ،  بصورت  Invitro بر روی تیروئید پراکسیداز ( TPO) Thyroid Peroxidase  تمرکز یافته است. TPO  آنزیمی است که سنتز هورمون تیروئید را کاتالیز ( تسریع ) می کند.
جنستاین و ددزاین که ایزوفلاونهای اصلی سویا می باشند ، مواد کشنده  TPO هستند . در این مطالعه موشهای Sprague Dawbey   با رژیم های بدون سویا ی با ید کافی و غنی از جنستاین (  ppm 500-0.5 ) بیش از 5 ماه تغذیه شدند .
غلظت های جنستاین درون تیروئیدی در حدی بود که به میزان قابل توجهی موجب عدم فعالیت TPO در موش و انسان می شد ( Invitro ).
از آنجائیکه فعالیت TPO  در این موشها در یک روش دز Dependent  تا حدود زیادی یعنی 80 درصد کاهش پیدا کرده بود ، این آزمایشات نشان دادند که جنستاین TPO را غیر فعال می کند ( Invivo ) اما یک اثر هیپوتیروئیدی مشاهده نشد : سطوح سرم از هورمونهای تری یدوتیرونین( Triiodathyronine) ، تیروکسین ، هورمون تحریک کننده تیروئید، وزن تیروئید و هیستوپاتولوژی تیروئید همه نرمال بودند . این نتایج بیانگر این است که ممکن است به منظور تحریک سمی تیروئید در حیوانات و انسان فاکتورهای اضافی لازم باشند ، این فاکتورها شامل کمبود ید ، ترکیب اضافه شده به سویا که بطور فیزیولوژیکی عمل می کنند و سایر تخریب کننده های بیوشیمیایی سنتز هورمون و رژیم های اضافی گواتر و ژنتیک هستند. مطالعات مربوط به موشهای  Sprague-Dawley  نشان دادند که جنستاین رژیمی تولید دز قوی برانگیزاننده مصونیت میان سلولی T.B  حاصل از رشد و یا در معرض قرار گرفتن متعارف بزرگسالان به چندین ترکیب استروژنی می باشد .
به نظر می رسد این اکتشافات مربوط به پیوند اپیدمیولوژیک بین سوی فرمولای کودکان و ظهور مصونیت خود به خودی بیماری تیروئید در دوران بعدی زندگی باشد .
تشکیل یک آنتی ژن جدید از پیوند Covalant  ایزوفلاون به TPO  ، توام با عمل برانگیختن مصونیت ، یک تفسیر احتمالی برای وقوع مصونیت خود به خودی تیروئید است .
این تصور که در معرض سویا قرار گرفتن می تواند علت برانگیختن مصونیت بشود ، همچنین توسط مطالعات اخیری که درباره رشد قابل توجه وقوع آلرژیها و آسم ها در بزرگسالانی که سوی فرمولای کودکان را دردوران بچگی مصرف کرده بوده اند پشتیبانی شده است این نتایج همچنین ممکن است مربوط به مصرف سویا و مکملهای ایزوفلاون برای بهبودی مورد قبول عمومی از ناراحتیهای یائسگی باشد .
زنان مسن دارای شیوع بیشتری از هیپوتیروئیدیسم ( Hypothyroidism ) هستند، شرایطی که بطور وضوح به مصونیت خود به خودی تیروئید مربوط است . وانگهی کمبود ید خود یک توجه حتمی در بزرگسالان است بدلیل جذب نمک های یددار که یک منبع اصلی رژیمی است که ممکن است بدلیل درمان فشار خون مصرف آن کاهش یابد که این مسئله می تواند برای تفسیر اکتشافات آزمایشگاهی در طرح مطالعات کلینیکی آینده برای تائید یا رد صفات ضد تیروئیدی سویا بسیار مهم باشد .