سنجش میزان فیتواستروژنهای سویا در بافت سینه و مایعات بیولوژیکی
این مطالعات توسط Devis De ,Rudolphe serreyn , Herman Depypere , Julie Moulach       Marc Bracke ,Macc Marreel ,Keukeleireدر آزمایشگاه دارو سازی و شیمی گیاهی دانشگاه علوم دارویی Ghent بلژیک و دپارتمان آنکولوژی و بخش زنان بیمارستان دانشگاه Ghent  بلژیک و دپارتمان رادیوتراپی و طب هسته ای و سرطای شناسی بیمارستان Ghent  بلژیک انجام گرفته است.
از آنجاییکه توجه عمومی و اشتیاق دانشمندان در مورد خواص مفید استروژنهای گیاهی در تامین سلامتی انسان روز به روز در حال افزایش است، نیاز به کشف فیتواستروژنها ( استروژنهای گیاهی) در داخل بافتهای بدن و دست یافتن به غلظتهای آنها در قسمتهای مختلف بدن و سلامتی حاصل از میزان مختلف جذب آنها نیز، روز به روز در حال پیشرفت است.
با وجود اینکه مدارک زیادی در مورد تعیین میزان فیتو استروژن Genistain    Daidzein در مایعات بیولوژیکی بصورت گسترده وجود داشته است، ولی درباره پخش این ترکیبات در بافتها پس از خوردن آنها،اطلاعات کمی وجود دارد.
هدف از این مطالعه این است که از زمانی که زنان دستخوش تغییرات و کاهش در بافت سینه هستند مقدار جنستاین و ددزاین را در بافت سینه تعیین نموده و با سطوح آن در ادرار مقایسه نماییم.
بعد از اینکه، قرصهای ایزوفلاون را که حاوی 100میلی گرم جنستاین و 37 میلی گرم ددزاین و 15 میلی گرم گلیسی تئین ( Glycitein) می باشد و یا قرصهای Plcebo  را برای 5 روز پی در پی قبل از عمل جراحی، دریافت نمودند، آنها را مورد بررسی قرار دادند.
بعد از اجرای کار با نمونه مربوطه، بانضمام هیدرولیزB-glucuronidase و آنالیتها Arylsulfatase  و رفع و خروج چربی از طریق فاز جامد عصاره گیری و جدا سازی آنالیتها با استفاده از روش کروماتوگرافی بوسیله محلول ایزوکراتیک uv diode ، می توان آنها را بطور منظم کشف و ردیابی نمود.
با این متد که کاملا تایید و تصدیق شده است، فیتواستروژنهای سویا در بافت سینه ردیابی و بررسی شده اند. همچنین با تغییرات بالایی از آنها ، در همان بافت، مورد مشاهده قرار گرفتند.
در حال حاضر با بهتر شدن دانش بشر، این اولین متدی است که برای اندازه گیری غلظت فیتو استروژنها در بافت سینه توضیح داده شده است، ولی دانشمندان معتقدند که دانش بشر می تواند با بینش و فراست بیشتر، به غلظتهای بدست آمده در داخل بافت پستان پس از خوردن فیتو استروژنها پی ببرد و لذا محققین امیدوارند که به همان اندازه ای که میزان سطوح جذب این مواد برای بدست آوردن اثرات مفید و شرکت این ترکیبات و متابولیسم آنها در تامین سلامتی بشر موثر است، دانش ما نیز روز به روز افزایش یابد.
1- Adlescrutz , H           Vander Wiledt
G . Kinzelj .             Analla , H . Wahala , K.
Makela , T .& Footsis (1995) Ligman And Isoflavonoid conjugated in human Urine.
J .Steroid.Biochem. Mal      52: 97.03