ويتامينهاي مورد نياز پوست در افراد سيگاري

مگر آنکه شما روي سياره ديگري زندگي کرده باشيد که از مضرات سيگار چيزي نشنيده باشيد. اگر سيگاري هستيد احتمالا بيش از يکبار سعي کرديد اين عادت را ترک کنيد .بارها و بارها تصميم گرفته ايد که سيگار کشيدن را کنار بگذاريد و اين خوب است .هر چند ترک سيگار در اولويت قرار دارد ولي روشهايي وجود دارد که با بکار گرفتن آنها حداقل مي توانيد ضمن آنکه بر روي ترک سيگار کار مي کنيد ،با اصلاح وضعيت تغذيه خود کمي مانع از تخريب بافتهاي بدن توسط سيگار شويد.

هر چند تمام واکنشهاي مضري که توسط سيگار کشيدن ايجاد مي شوند کاملا درک نشده اند ،ولي پژوهشگران معتقدند که مسئول اصلي مضرات سيگار نقش راديکالهاي آزاد است . راديکالهاي آزاد مولکولهاي ناپايداري هستند که کمبود الکترون دارند. آنها براي جايگزين کردن الکترونهاي خود از مولکولهاي سالم بدن الکترون مي دزدند و در نتيجه ،توليد راديکالهاي آزاد بيشتري مي کنند و از اين طريق به سلولها  و بافتهاي بدن صدمه مي زنند . اين فرايند را اکسيداسيون مي گويند. اکسيداسيون همان فرايندي است که باعث زنگ زدن آهن و گنديده شدن ميوه ها مي شود. دانشمندان معتقدند که اکسيداسيون همان فرايندي است که موجب پيري مي شود. هر چند راديکالهاي آزاد در طي اعمال روزمره اي همچون تنفس نيز تشکيل مي شوند ،ولي برخي از عوامل محيطي همچون سيگار کشيدن توليد آنها را تشديد مي کند . در حقيقت هر پکي که به سيگار زده مي شود توليد ميليونها راديکال آزاد مي کند که سبب مستعدتر شدن سيگاريها نسبت به غير سيگاريها در برابر آسيب بافتي ناشي از اکسيداسيون مي شود. براي مقابله با اين راديکالهاي آزاد شما به يک دفاع قوي نيازمنديد. طبق تحقيقات انجام شده يکي از بهترين دفاعها شامل مواد مغذي به نام آنتي اکسيدانها است که مهمترين آنها شامل ويتامينهاي C,E,A و بتا کاروتن است.آنتي اکسيدانها به منزله جنگجويان بدن ،با بخشيدن  الکترونهاي خودشان به راديکالهاي آزاد مهاجم ،آنها را خنثي و از مولکولهاي سالم بدن محافظت مي کنند.

هر چند آنتي اکسيدانها معالجه کننده هاي معجزه آسايي نيستند و قطعا دچار احساس کاذب امنيت در برابر سيگار کشيدن نمي کنند ولي مي توانند ضمن آنکه شما در حال ترک اين عادت هستيد آسيب ناشي از سيگار را کاهش دهند.

ويتامينهاي مورد نياز پوست در افراد سيگاري :

ويتامين E : براي سيگاريها ضروري است و حتي صحبت از محافظت پوست در برابر سيگار است، ويتامين E يعني آنتي اکسيداني است که در تخمه آفتابگردان ، سيب زميني و کلم پيچ وجود دارد بهترين محافظ محسوب مي شود. به علاوه پژوهشگران معتقدند که توانايي ويتامين E براي جمع آوري راديکالهاي آزاد،مي تواند بافتهاي بدن را در برابر تحريک ناشي از دود سيگار و پيري زودرس محافظت کند و باعث کاهش آسيب به پوست مي شود. از ديگر خواص ويتامين E مرطوب سازي بالاي آن بوده . از ديگر منابع غني اين ويتامين جوانه گندم، فندق،بادام و روغن هاي گياهي و حبوبات ،غلات ،سويا آرد گندم سبوسدار ،کره نباتي و برخي مواد گوشتي و لبني است.

نيکوتين حوضچه هاي خوني را تنگ مي کند و همين گردش ناکافي خون در بدن ،دشمن درجه يک پوست است.

بتا کاروتن : اما پيش از آنکه شروع به مصرف بتا کاروتن کنيد ،بايد بدانيد که هر چند مصرف مکملهاي بتا کاروتن مورد تاييد اکثر متخصصان است ،اما پزشکان معتقدند که خوردن مواد غذايي غني از بتا کاروتن مانند اسفناج و ساير سبزيهاي پربرگ علاوه بر طالبي ،هويج و ساير ميوه ها و سبزيهاي زرد و نارنجي حتي از مصرف مکملها نيز بهتر است.بتا کاروتن پس از جذب در بدن تبديل به ويتامين A مي گردد.

از سوي ديگر بررسي هاي کوچک فراواني نتايج مثبت مصرف مکملهاي بتا کاروتن را در سيگاريها نشان داده اند . مثلا پژوهشگران کانادايي متوجه شدند 25 فرد سيگاري پس از مصرف 20 ميلي گرم حدود 3300 IU در روز بتا کاروتن به مدت 4 هفته ،کاهش چشمگيري در آسيب ناشي از اکسيداسيون داشتند.

سرانجام به گفته دکتر ريم به ياد داشته باشيم که بتا کاروتن فقط يکي از چند ماده مرتبط به هم به نام کاروتنوئيدهاست . کاروتنوئيدها بدن را از آسيب سلولي محافظت مي کنند .او مي گويد عمل تمام کاروتنوئيدها کمي با هم متفاوت است .پس بهتر است سعي کنيد تا حد امکان بتا کاروتن مورد نيازتان را از مواد غذايي بدست آوريد.

البته در مصرف آن زياده روي نکنيد.

ويتامين A : آنتي اکسيدان بوده و يک ريزه خوار راديکالهاي آزاد است اين ماده باعث نوسازي و تجديد حيات لايه اپيدرم شده که در نتيجه باعث حفاظت از پوست و پيشگيري از پيري زود هنگام مي شود. اين ويتامين توسط گلوبولهاي سفيد به هنگام تحريکات رسيده به پوست از جمله( نور خورشيد ،آلودگيها و کشيدن سيگار و...) توليد و رها مي شود . عوامل رسيده به پوست سبب آسيبهاي DNA و کلاژنهاي پوستي شده که در ادامه باعث ايجاد چروکهاي پوستي و باعث زبري پوست و لک شدن پوست مي شوند.

ويتامينA به ساختمان بافت پيوندي استحکام مي بخشد . اين ويتامين در جگر و سبزيهاي سبز و قرمز به وفور يافت مي شود.

ويتامينC : علاوه بر ويتامينهاي A,E اين ويتامين عامل اساسي آنتي اکسيدان است که از آن به عنوان ضد راديکالهاي آزاد نام برده مي شود. از ديگر اثرات اين ويتامين افزايش و تحريک در ساخت کلاژن نوع 1و2 بوده که اين کارايي با اثر بر روي سلولهاي فيبروبلاست صورت مي گيرد و در نتيجه باعث افزايش بيشتر استحکام پوستي و از بين رفتن چروکها و خطوط ريز و ايجاد احساس جواني بيشتر در پوست مي شود.

ويتامين C براي سلامت سلولها لازم است . سيگاريها براي اينکه سطح خوني اسيد اسکوربيک خود را معادل سطح خوني افرادغير سيگاري نگه دارند بايد 2 تا3 برابر مقدار نياز روزانه افراد غير سيگاري يعني حدود 180 ميلي گرم در روز ويتامين C مصرف کنند . از آنجا که سيگاريها در بدنشان مقدار بسيار کمي ويتامين C دارند و براي مقابله با اکسيداتيو ناشي از راديکالهاي آزاد نيازمند مقدار بيشتري ويتامين C مي باشند لذا متخصصان توصيه مي کنند اگر اين افراد به شدت سيگاري هستند به مراتب بيش از غير سيگاري ها تا دو هزار ميلي گرم در روز ويتامين C مصرف کنند .

منابع اصلي اين ويتامين کلم ،سيب زميني ، سبزيهاي تازه و ميوه ها مي باشند.

کلسيم : مصرف کلسيم براي افراد سيگاري ضروري است . کمبود کلسيم باعث پوسته پوسته شدن و اگزماي پوست مي شود . فراورده هاي لبني و برگ سبزيها منابع خوب اين عنصر به شمار مي رود.

ب کمپلکس : از آنجا که ويتامينهاي گروهB براي حفظ سلامت پوست و مو ضروري مي باشند لذا بسياري از متخصصان مصرف ويتامينهاي ب کمپلکس را نيز توصيه مي کنند. ويتامينهاي اين گروه در گروه پوستي شامل B3 و B5 و B6 و B9 (اسيد فوليک) بوده که اين ويتامينها باعث مرطوب سازي و حفظ تداوم رطوبت و تغذيه پوست مي گردد.

به گفته پژوهشگران آنچه اهميت ويژه دارد اسيد فوليک است يعني ماده مغذي که اکثر سيگاريها دچار کمبود آن هستند . اين ماده در جگر،گوشت،سبزيهاي تازه و شير وجود دارد . از علائم پوستي که کمبود اين ماده ممکن است ايجاد کند تيره شدن و خاکستري شدن پوست ،ترک خوردگي لبها و زبان و ضايعاتي که بر روي سطوح مخاطي است .

مولتي ويتامين مينرال : با مصرف مولتي ويتامين به غائله خاتمه دهيد.

از آنجا که سيگار کشيدن ذخائر تمام ويتامينهاي بدن را تخليه مي کند لذا سيگاريها به مصرف يک مکمل مولتي ويتامين مينرال نياز دارند.

منبع: کتاب

گرد آورنده ماهان احمديان