كشفيات جديد در مورد سم چيپس و سيب زمينى سرخ كرده

دانشمندان مواد غذائى، موفق به كشف ماده بسيار سمى بنام آكريلاميد شده اند كه بخصوص در سيب زمينى سرخ كرده و چيپس به وفور يافت مي شود كه تنها در آلمان ساليانه بيش از 8هزار نفر قربانى مي گيرد!

از همين روى، ترس از (آكريلاميد) يا به قولى سم چيپس و سيب زمينى بحث داغ رسانه هاى روز بخصوص در اروپا و در آمريكا شده است.

طبق پژوهش دانشمندان مختلف، آكريلاميد در مقايسه با مواد سمى ديگر شناخته شده در گوشت گاو و يا انواع بيماريهاى پوستى ميتواند براى انسانها تا100 برابر خطرناك تر باشد.

تمامى محصولات غذائى كه داراى قند، آلبومين و يا آسپاراگيان هستند داراى آكريلاميد مى باشند. آكريلاميد اما در زمانى خود را نمايان مى كند كه محصولات غذائى بر اثر گرما و خشكى تغيير حالت دهند.

براى جلوگيرى از جذب آكرولاميد بهتر است به چند مورد كلى و ساده توجه كنيد:

- بجاى مصرف از چيپس سيب زمينى، از چيپس ذرت استفاده كنيد.

- بجاى چيپس مى توانيد از بادام زمينى و يا چيپس (ناچوس) استفاده كنيد.

- بجاى بيسكوبيت هاى معمولى، كه آنان نيز سرخ مى شوند، از بيسكوبيت هاى ويفرى استفاده كنيد.

- بجاى نان سياه و يا برشته شده مى توانيد از نان برشته نشده استفاده كنيد، در نان برشته شده مقدار زيادى آكريلاميد وجود دارد به همين دليل حداكثر از نانهاى نازك برشته نشده استفاده كنيد در ضمن نان سوخارى هم مى تواند آلترناتيو خوبى بجاى نان برشته شده باشد.

- از آنجا كه قهوه نيز داراى آكريلاميد مى باشد، توصيه مى شود، از مصرف بيش از 1 فنجان و يا نهايتا 2 فنجان قهوه در روز صرف نظر كنيد، در مقابل قهوه، چاى آلترناتيو خوبى براى نوشيدنى گرم مى باشد.

- بر خلاف مواد غذائى كه در بالا ذكر شد مواد غذائى زير عارى از هرگونه آكريلاميد مى باشند، براى همين سعى كنيد كه در مواد غذائى خود بيشتر از اينگونه مواد غذائى استفاده كنيد. اين مواد غذائى عبارتند از: گوشت، كالباس، سوسيس، ماهى، شير، پنير، ماكارانى، برنج، سبزيجات و انواع ميوجات.

- تا حد ممكن از شامپوهاى شيميائى و كرم هاى بدنى استفاده نكنيد بلكه توجه كنيد كه محتواى آنان بيشتر گياهى و يا طبى باشند.

براى پختن كيك و يا پيتزا و ديگر غذاهائى سرخ كردنى در فر، بجاى اينكه سينى فر را چرب كنيد در آن كاغذ مخصوص بگذاريد.
حرارت فر را بيشتر از ??? درجه نكنيد. بعنوان مثال از برشته شدن حاشيه ى پيتزا بشدت پرهيز كنيد. در صورت برشته شدن آن، حاشيه برشته شده را مصرف نكنيد.
سيب زمينى را هيچگاه در يخچال نگهدارى نكنيد.
سيب زمينى هائى كه كمى لك پيدا كرده اند، مطلقا براى سرخ كردن مناسب نيستند.
نانهاى تست را يا تست نكنيد و يا با درجه حرارت كم و با زمان كوتاه تست كنيد.
قبل از استفاده و پخت سيب زمينى، سيب زمينى را پوست كنده و لااقل بمدت يكساعت در آب قرارشان دهيد. آب، قند موجود در سيب زمينى را به خودش جذب كرده و به اين طريق احتمال تشكيل آكريلاميد پائين مى رود.
شما مى توانيد حتى اگر سيب زمينى را در آب نگذاشتيد آنرا قبل از سرخ كردن آب پز كنيد. سيب زمينى آب پز شده در هنگام سرخ كردن از خود آكريلاميد توليد نمى كند.
براى سرخ كردن بجاى روغن مايع و يا جامد، از مارگارين استفاده كنيد. مارگارين آب را در خود نگه داشته و سبب مى شود كه روغن بيش از حد داغ نشود.
سيب زمينى را حتما كوتاه سرخ كنيد و آنرا طلائى از روى آتش برداريد. سيب زمينى هرچه بيشتر سرخ و برشته شود ميزان آكريلاميد موجودش بالاتر مى رود.
تا حد امكان براى سرخ كردن سيب زمينى ها، آنان را كلفت برش دهيد، زيرا هرچه سيب زمينى ها باريكتر باشد امكان ايجاد آكريلاميد در آنان بالاتر مى رود.