حذف مواد زائد بدن

مواد زائد بدن سموم حاصل از سوخت و ساز پروتئين ها و چربي ها است و همچنين موادي که از طريق آلودگي هاي غذايي وارد بدن شده اند . اين مواد از سه طريق از بدن خارج مي شوند ؛

کليه ها، روده ها و پوست که فعاليت صحيح اين اندامها موجب سلامت بدن مي شود.

کليه ها:

براي اينکه کليه ها بتوانند به درستي فعاليت خود را انجام دهند بايد در سلامتي کامل باشند ، همچنين در روز به ميزان کافي آب مصرف شود . بدن ما روزانه به 8 ليوان (2 ليتر) آب نيازمند است که از طريق نوشيدني ها و غذاها تأمين مي شود . براي تأمين آب مورد نياز بهتر است در بين وعده هاي غذايي 2 تا 3 ليوان آب يا آب ميوه هاي تازه و يا حتي آب سبزيجات مصرف شود . البته ميزان زياد آب ،  به يکباره نبايد نوشيده شود ، چرا که موجب آزار معده مي گردد.

مصرف دم کرده هاي گياهي مثل چاي کاکل ذرت و چاي دم گيلاس ،  موجب افزايش ادرار مي شود . کدو تنبل ، کلم پيچ ، مارچوبه ، شاهي ، تربچه ، پياز ، سيب درختي ، گريپ فروت ، انگور و آناناس غذاهايي هستند که با افزايش ادرار به دفع بهتر مواد زائد کمک مي کنند .

همچنين ، مصرف سبزي خوردني که حاوي شاهي زياد است علاوه بر کمک به دفع مواد زائد موجب کاهش چربي خون مي شود . سالاد حاوي کلم و پياز خام ريز شده نيز  بسيار مفيد خواهد بود.

روده ها:

يکي از مکانهاي ديگر دفع مواد زائد هستند . يبوست يکي از مشکلاتي است که بسياري از افراد چاق به آن مبتلا هستند . فعاليت کند روده ها موجب دفع دير به دير و مشکل تر مدفوع مي شود ( مصرف 8 ليوان مايعات در روز بسيار مفيد است وليکن مصرف زياد آب و مايعات با غذا موجب بروز اختلال در هضم غذا مي شود .)

* عدم تحرک کافي و پشت ميز نشيني موجب کاهش فعاليت روده ها مي شود . پياده روي و انجام حرکات نرمشي در منزل ، شناو حتي انجام نرمشهاي نشسته مانند منقبض و منبسط کردن عضلات جداره شکم کمک شاياني به فعاليت دستگاه گوراش مي کند .

* نوشيدن آب کافي در روز از بروز يبوست جلوگيري مي کند . همچنين نوشيدن يک ليوان آب ولرم پس از برخواستن از خواب مي تواند مفيد باشد .

* خوردن سبزيجات و ميوه جات و نانهاي سبوس دار که داراي فيبر بيشتري هستند به افزايش حجم مدفوع در دفع بهتر آن کمک مي کند . در صورت عدم ايجاد نفخ ، آش کلم درمان موثري براي رفع يبوست است . موادي که بطور سنتي به عنوان مسهل ها شناخته شده اند مثل آلوي خيسانده که هم دسر خوشمزه اي است و هم مسهل مي باشد .

* مصرف جوانه گندم به همراه سالاد يا ماست و مصرف پودر مخمر آبجو به همراه ماست يا شير نيز مسهل است .

* کاستن از فشارهاي عصبي و آرامش خيال موجب کاهش گرفتگي عضلات دستگاه گوارش مي شود .

پوست:

يکي از ديگر مکانهاي دفع مواد زائد است . سونا و ماساژ بدن خصوصاً در قسمتهاي داراي چربي اضافي به تنفس بهتر پوست بدن کمک مي کند و همچنين احساس طراوت و شادابي بوجود مي آورد .

عمل ماساژ را خودتان در حمام هم مي توانيد انجام دهيد . ماساژ پوست بوسيله ليفهاي تهيه شده از الياف طبيعي تاحدي که به افزايش جريان خون و سرخي منطقه بيانجامد مفيد است ،  پس از ماساژ و سونا حمام  کردن با آب سرد به حفظ حالت پوست کمک مي کند .