عوارض خطرناک ناشي از چاقي

در جهاني که مواد غذايي در تمام لحظات در دسترس نيست ، توان ذخيره سازي انرژي به ميزان بيش از آن چه براي مصرف فوري لازم است ، براي ادامه بقا ضروري مي باشد . سلولهاي چربي که در بافت چربي سراسر بدن قرار دارند ، مي توانند مازاد انرژي را به صورت تري گليسيريد ذخيره کنند ، و در مواقع لازم ،‌انرژي ذخيره شده را براي مصرف در ساير نقاط بدن ، به صورت اسيدهاي چرب آزاد رها کنند . اين سيستم فيزيولوژيک که تنظيم آن بر عهده غدد درون ريز و اعصاب مي باشد به انسان اجازه مي دهد که بدون مصرف غذا تا ماهها زنده بماند . اما در صورت فراواني مواد غذايي و زندگي شهرنشيني والبته تحت تأثير ژنتيک ، اين سيستم موجب افزايش ذخاير چربي و تأثيرات نامطلوب برسلامت انسان مي شود .

تعريف چاقي : چاقي به انباشت بافت چربي اضافي اطلاق مي شود . افراد ورزشکار بسيار عضلاني ممکن است بر اساس استانداردهاي قراردادي دچار اضافه وزن باشند . در صورتي که بافت چربي اضافه وجود نداشته باشد . توزيع وزن بدن در جامعه به صورت پيوسته مي باشد . لذا تمايز افراد لاغر و چاق صرفاً بر اساس قراردادهاي پزشکي مي باشد . بنابراين زماني مي توان چاقي را بصورت دقيق تعريف کرد که رابطه آن با عوارض مرگ و مير در انسان مشخص گردد .

چاقي را چگونه مي توان اندازه گيري کرد :

محققين روشهاي مختلفي را جهت مشخص نمودن چاقي پيشنهاد کرده اند که بهترين آن شاخص توده بدني مي باشد که اصطلاحاً آنرا  (BMI ( body mass index  مي نامند .

اگر چه BMI ( شاخص توده بدن ) وسيله اندازه گيري مستقيم بافت چربي نيست اما درحال حاضر يکي از بهترين شيوه ها براي درجه بندي چاقي مي باشد .

شاخص توده بدني عبارت است از نسبت وزن ( بر حسب کيلوگرم ) به مجذور قد ( بر حسب متر )




چند توصيه

اگر در تلاش هستيد كه وزن خود را پايين بياوريد و در رزيم لاغري بسر مي بريد و يا اگر مصرف مواد قندي به سبب داشتن بيماري هايي چون ديابت، برايتان مضر است؛ در خوردن بيسكوييت نيز احتياط كنيد.

اگر در تلاش هستيد كه وزن خود را پايين بياوريد و در رزيم لاغري بسر مي بريد و يا اگر مصرف مواد قندي به سبب داشتن بيماري هايي چون ديابت، برايتان مضر است؛ در خوردن بيسكويت نيز احتياط كنيد.

بسياري از افراد گمان مي كنند كه كالري و قند موجود در بيسكوييت در مقايسه خوراكي هايي مثل شيريني و شكلات، خيلي ناچيز است و اشكالي ندارد كه در صورت تمايل به خوردن بيسكوييت بپردازند.

اما اين دسته افراد مي بايست اين نكته را در ذهن داشته باشند كه بيسكوييت ها نيز همانند ساير مواد قندي مي توانند باعث چاقي و افزايش قند خون شوند.
به طوركل، متخصصان پيشنهاد مي كنند كه بهتر است افراد ميوه هاي تازه و خشك را به عنوان تنقلات مصرف كنند تا اين كه به خوردن بيسكوييت و شكلات علاقه داشته باشند.