چاقي در کودکان



تنقلات يکي از چيزهايي است که در همه سني براي بدن مضر مي باشد. بزرگسالان فقط براي تناسب اندام اين غذاهاي خطرناک را استفاده مي کنند، در حاليکه اگر از تمام مضرات آن ها آگاهي داشته باشند، نه تنها خود طرف آنها نمي روند بلکه براي ساکت کردن بچه هايشان تنقلات نمي خرند.

تمام والدين مي خواهند بچه هايي شاداب و سرزنده داشته باشند. بعضي از آنها سرزندگي را در چاق بودن فرزندانشان مي دانند. در حاليکه تحقيقات نشان مي دهد که چاقي در کودکي خود عامل بسياري از بيماريهاست.

پس چه بهتر است که به جاي سعي در چاق کردن فرزندانمان ، به فکر سلامت آنها باشيم.

تحقيقات نشان مي دهد بيشتر کودکاني که خيلي چاق هستند، بدنشان مقاومت نسبت به انسولين دارد و اين زمينه اي است براي بيماري ديابت و امراض قلبي. (انسولين هورموني است که وظيفه حمل گلوکز يا قند به اندامها و بافتها ي بدن براي تامين انرژي را دارد)

تقريبا نصف کودکان چاق در بزرگسالي نيز افزايش وزن، بيماري فشار خون، بيماري گرفتگي عروق و همچنين ديابت خواهند داشت.

اما منظور از چاق بودن کودک اين است که کالري بيش از نياز براي تامين رشد فراهم باشد. اين کودکان غذاهايشان بسيار چرب و شيرين مي باشد و هيچ گونه ورزش و يا تحرکي ندارند و دائما در مقابل تلويزيون و يا ويدئو و کامپيوتر نشستند.



حال چگونه مي توان سلامتي کودک را رقم زد؟



کودکان از والدين خود ياد مي گيرند که چگونه حرف بزنند، راه بروند و سالم زندگي کنند. پس سعي کنيم راهنما و مثال خوبي براي فرزندانمان باشيم. با کارهاي خيلي کوچک به فرزندانمان راه درست زيستن را بياموزيم: به جاي اينکه سوار ماشين شويم، منتظر بمانيم تا اتوبوس بيايد تا کمي هم پياده روي کنيم و به جاي اينکه با آسانسور به طبقه بالا رويم از پله استفاده کنيم و غيره و غيره.



بچه ها بازي و تفريح را دوست دارند، بنابراين پيدا کردن وسايل شادي بچه ها آنقدر سخت نيست. پياده روي، دويدن، دوچرخه سواري، شنا، اسکيت و غيره سبب مي شود که بچه تحرک  داشته باشد و از غذاهاي سالم استفاده کنند. در اين ميان وجود شما پدر و مادربسيار مهم است که چه نوع غذايي را به کودکتان ميدهيد پفک يا چيپس و يا ميوه و سبزي؟؟

واقعيت اين است که  بيشتر بچه هاي چاق از غذاهاي پرکالري استفاده مي کنند و غذاهايي که داراي شکر و شيرين باشند و نوشابه هاي گازدار مورد علاقه آنها مي باشد. که تمام اين غذاها عامل هاي خطر براي چاق شدن بچه هاست و هيچ گونه ارزش غذايي ندارند، بجز آنکه داراي انرژي بسيار بالايي مي باشند.



اگر کودک اضافه وزن داشت، چه بايد کرد؟



اگر کودک شما چاق است و از اضافه وزن او براي سلامتيش مي ترسيد، هيچ راهي وجود ندارد به جز اينکه در عادات غذاييش تغييري در جهت سالم زيستن انجام دهيد.

بچه ها نبايد از رژيم هاي غذايي مختلف استفاده کنند آنها دوست ندارند که از برخي غذاها  دوري کنند. ولي اگر دچار اضافه وزن خطرناک شدند، چه بايد کرد؟

در اين مرحله نياز به يک متخصص تغذيه است تا کودک را به وزن مطلوب رسانده و به کودک درست و سالم غذاخوردن را آموزش دهد. بچه ها عاشق نقاشي و شعر و تفريح هستند، شما نيز مي توانيد با استفاده از هر کدام از اينها تمايل کودک را به مواد غذايي مفيد افزايش دهيد و آنها را از غذاهاي خطرناک دور کنيد و به طور کلي کودک را براي زندگي سالم آماده کنيد.



به کودکانمان غذاهاي چرب ندهيم و به آنها آموزش درست و صحيح تغذيه را دهيم که به جاي چربي غذا که براي سلامت بدن بسيار بد است، ميتوان از غذاهاي کربوهيدرات دار نظير: نان، برنج، ماکاروني و سيب زميني استفاده کرد.

سعي کنيد در رژيم غذاي کودکتان همه نوع مواد مغذي را بگنجانيد. تنوع غذايي در رژيم بسيار مهم است. چه بهتر است که شما به عنوان يک مربي خوب خودتان هم از اين نوع رژيم رعايت کنيد، تا کودک خسته از رژيم گرفتن نشود و بلکه او به شما بگويد که چربي غذا زياد است!!

شما مي توانيد برنامه غذايي يک روز کودک را بر اساس الگوي زير تهيه کنيد:

·       4 قسمت از مواد غذايي کربوهيدرات دار

·       5 قسمت از ميوه جات و سبزيجات

·       4 قسمت از مواد غذايي پروتئيني مثل انواع گوشتها، تخم مرغ، شير و فراورده هاي آن

·       3 قسمت از چربي و روغن غذايي (چربي براي بدن مفيد است، چرا که براي ساخت و ساز

و ترميم بافتها و انتقال مواد غذايي مهم است. اما مقدار آن بايد به ميزاني باشد که سالم باشيم و از امراض مختلف در امان باشيم.)



لازم به ذکر است که بچه ها غذاهايي که در دهانشان صدا دهد را دوست دارند، به آنها آجيل، تخمه و ميوه هاي خشک بدهيد اما آنها را از خوردن چيپس، پفک و شکلات دور کنيد.

فقط دور کردن بچه ها از غذاهي پر خطر کافي نيست، بلکه بايد براي آنها توضيح دهيم که چرا چيپس پر خطر است.

بچه ها زود ياد مي گيرند و اگر قبول کردند، زود فراموش نمي کنند. چه بهتر است که از همان کودکي به آنها ياد دهيم که هيچ گفته اي را بدون آنکه نفهميده باشي، قبول نکن!

فراموش نکنيم که سالم زيستن برابر آينده اي روشن و به دور از بيماري خواهد بود.

به اميد به اينکه بچه هاي سالم و تندرست داشته باشيم .