درمان مکمل وجايگزين براي استرس

تمرنات ريلکسيشن،يوگا،تايي چي ورقص درماني از شيوه هاي درماني است که براي بيماراني که استرس هاي فيزيکي و روحي دارند توصيه مي شود.آب درماني ،ماساژ درماني وعطردرماني نيز از جمله شيوه هاي مفيد براي بيماران مضطرب است زيرا موجب هدايت آرامش و سکون به تمامي نقاط سيستم عصبي مي وشد .

استعمال روغن اسطوخودوس،بابونه ،بهار نارنج،مرزنگوش شيرين از جمله مواردي است که عموما توسط متخصصان عطردرماني به بيماران توصيه مي شود .مديتيشن نيز به عنوان يکي از شيوه هاي کنترل استرس توسط متخصصان اين امر توصيه شده است .حتي فکر کردن به تصويرهاي ذهني خوشانيد به منظور آرام کردن وخنثي کردن استرس نيز به بيمار توصيه مي شود.بسياري از افراد ممکن است پرداختن به ورزش،هنر ،موزيک ونوشتن را براي کاهش استرس و بازگرداندن آرامش به بدن موثر بدانند که از نظر متخصصان اين امر بدون نتيجه و خالي از فايده نيست .بعضي وقت ها ،بهترين درمان بازگوکردن مسائل نزد خانواده ويا دوستي صميمي است .صحبت کردن در مورد شرايط وموقعيت هاي استرس زا موجب تخفيف فشارهاي ناشي از استرس در افراد خواهد شد.ويا داشتن کانون هايي در جامعه تا به هنگام بروز استرس فرد خود را در آن محيط مشغول و متمرکز به کاري کندتااسترس در او تخفيف پيدا کند.

از منظربرخي از متخصصان نگهداري از حيوانات خانگي يکي ديگر از روش هايي است که به منظور کاهش و تخفيف استرس استفاده مي شود .برخي از گياهان نيز که توسط متخصصان گياهان دارويي يا متخصصان طب کل نگري معرفي شوند در تخفيف دادن استرس موثرند.

اين گياهان با کاهش دادن فشار هاي ناشي از استرس مرحله به مرحله از شدت استرس بيمار کم مي کنند .گل گاوزبان،درخت جنسان ،سيب زميني وحشي ،شيرين بيان و گزنه از جمله اين گياهان هستند .

متخصصان آيوروديک ،يا طب سنتي هند ،گيلاس زمستاني(cherry winter)را به بيماران خود توصيه مي کنندو يا ميوه(myrobalan emblic)را آرام بخش واز بين برنده استرس مي دانند .

علاوه براين پزشکان معتقدند استرس توان بدن را درمقابل بيماري ها کاهش مي دهد،بنابراين مصرف ويتامين ها و مکمل ها رابراي دور کردن اين حالت از بدن ،توصيه مي کنند .رعايت رژيم غذايي نيز دراين ميان از اهميت زيادي برخوردار است .

مصرف قهوه ويا موادي که داراي کافئين هستند تا حدودي به ايجاد استرس ،خشونت ،بي قراري ،بي خوابي واضطراب کمک مي کند ،بنابراين کنترل درمصرف اين مواد براي از بين بردن استرس يا کاهش فشارهاي ناشي از آن بي ضرر نيست .همچنين مصرف مواد غذايي حيواني سرشار از پروتئين ،باعث بالا بردن دوپامين و نوراپي نفرين مي شود که ارتباط مستقيمي با بروز استرس و اضطراب دارد .

تحقيقات اخير در مورد رابطه پيچيده ي ميان جسم وذهن انسان موجب شده تا تحقيقاتي در مورد ارتباط ميان استرس و بيماري ها انجام شود .استفاده از شيوه هاي زيردرتسکين وتخفيف استرس موثر خواهد بود .

تجويز دارو جهت کنترل فشار خون و ديگر نشانه هاي بروز استرس دربدن افراد.

برنامه کنترل استرس ،اين شيوه ممکن است بصورت انفرادي و يا گروهي انجام شود .وعموما با تحليل موقعيت هاي استرس افرين در زندگي بيماران انجام مي شود.دراين نشست ها معمولادر مورد شغل افراد و محل کارشان صحبت هايي مي شود .تحقيقات بسياري دراين زمينه صورت گرفته و نشان داده که اين شيوه از درمان تاثير بسيار زيادي در کاهش غيبت افراد از محل کارشان دارد.اين شيوه تا حدي مصونيت و مقاومت مبتلا به hivوديابت را نيز بهبود بخشيده است .

- رويکردهاي رفتاري :اين شيوه شامل تکنيک هاي ريلکسيشن ، تمرينات تنفسي وحرکت هاي ورزشي وپياده روي است .

- بيوفيدبک:دراين شيوه بيناران درمورد بازتاب ها و عکس والمعل هايي که بدنشان درمورد استرس دارند آموزش مي بينند.اين آزمايش ممکن است توسط پزشک ،دندانپزشک ،پرستار و يا روان پزشک انجام شود .

- ماساژ:بوسيله ماساژعضلات پشت ،گردن ،بازوها و پاها مي توان استرس را از بدن خارج کرد .

- شناخت درماني :اين شيوه به بيماران مي آموزد تا استرس خود را با تعريف کردن چندباره موقعيت هاي استرس زا تعديل کنند و واکنش هاي مناسبي در قبال آنها از خود نشان دهند.

پيشگيري:پيشگيري از استرس در افراد مختلف متفاوت است چرا که انسان ها ساختار متفاوتي دارند ودربرابر شرايط مختلفي دچار استرس مي شوند .بهترين حالت براي مواجه شدن با استرس ايجاد فضايي مناسب توسط والدين در خانواده است تا شيوه برخورد مناسب در مقابل مشکلات و گرفتاري ها به شکلي درست به افراد و فرزندان خانواده منتقل شود.

چند ماده غذايي از بين برنده استرس

رژيم هاي غذايي نقش بسيار مهمي در سلامتي و کاهش فشار هاي روحي دارد.سعي کنيد در طول روز مصرف مواد غذايي استرس زا نظير غذاهاي سرخ کردني و چرب،قهوه ،نوشيدني هاي کافئين دار را کاهش داده ،در عوض موادي نظير ماهي ،کلم بروکلي ،شير و ...که در کاهش استرس و فشار هاي روحي ناشي از کارو مشکلات روزمره موثر شناخته شده اند رابيشتر مصرف کنيد.

بادام: مصرف بادام کمک زيادي به کاهش استرس مي کند .بادام حاوي ويتامين B2،ويتامين E،روي ومنيزيم است که به توليد سروتونين که تعديل کننده اعصاب و از بين برنده استرس است کمک مي کند .مشاهده شده است که روي نيز تا حدي با بعضي اثرات منفي استرس مقابله مي کند .ويتامين Eهم جزو آنتي اکسيدان هايي است که راديکال هاي آزادي را منجر به استرس و بيماري هاي قلبي مي شود را از بين مي برد.

ماهي:اکثر انواع ماهي ها حاوي همه ويتامين هاي مهم Bهستند .به ويژه انواع ضداسترس آن يعني B6و. B12ويتامين B12يکي از مهم ترين ويتامين هايي است که در ترکيبات شيميايي مغز ،عامل شادي بخش سروتونين توليد مي کند .کمبود اين ويتامين حتي ممکن است به افسردگي منجر شود.

گل کلم بروکلي:کلم بروکلي نيز يکي ديگر از موادغذايي است که سرشار از ويتامين هاي B مي باشد .همچنين حاوي اسيد فوليک است که يکي ديگر از اعضاي خانواده ويتايمن Bمي باشد .اسيد فوليک به از بين بردن استرس،اضطراب ،ترس وحتي افسردگي کمک مي کند .مي توانيد از اين ماده غذايي در کنار مرغ يا ماهي استفاده کنيد .

غلات:امروزه خوردن کربوهيدرات به رژيم غذايي بازگشته است .وهمه متوجه شده اند که رژيم هاي فاقد کربوهيدرات کارايي ندارد .کربوهيدرات ميزان سروتونين رادر بدن بالا مي برد و تاثيري آرام بخش دارد. کربوهيدرات هاي نان سفيد و شيريني ها تاثيري موقتي و زودگذر دارندو مي توانند باعث اضافه وزن شوند .اما کربوهيدرات هاي تمام غلات بسيار آرام هضم مي شوند و اثري نشاط آور و پردوام دارند .

ذغال اخته :اين ميوه کوچک که سرشار از ويتامين Cاست ،تقليل دهنده استرس و فشارهاي روحي مي باشد .همچنين ذغال اخته منبع خوبي براي فيبر هم به شمار مي رود که از يبوست و دل درد هايي که در زمان استرس ايجاد مي شود ،جلوگيري مي کند .

طالبي:يکي از منابع سرشاراز ويتامين Cاست که بسيار به از بين بردن استرس و فشار هاي روحي کمک مي کند .در واقع استرس طولاني مدت ميزان اين ويتامين را دربدن کاهش مي دهد وبه همين خاطر بهتر است مواد غذايي حاوي ويتامين Cرا بيشتر مصرف کنيد .پنير نيز يکي از منابع خوب ويتامين12B است وترکيب آن با طالبي براي صبحانه يا غذاهاي ميان وعده مي توان استرس را کاهش دهد .

منبع: مجله