اسکيزوفرني ( جنون جواني )

مقدمه

جنون جواني يک بيماري مزمن و اغلب ناتوان کننده رواني است . اين بيماري مي تواند باعث شود که از مردم و فعاليتهاي دنياي اطرافتان جدا بيفتيد و به دنياي هذيان پسرفت کنيد يا از واقعيت جدا بيفتيد.

جنون جواني نوعي از جنون است که يک اختلال تفکر محسوب مي شود و در آن تفسير واقعيت غير طبيعي است. جنون نشانه اي از يک مغز آسيب ديده است.

اين بيماري حدود 1% جمعيت دنيا را مبتلا مي کند . شايعترين سن ظهور آن بين 13 تا 25 سالگي است و در مردان زودتر از زنان اتفاق مي افتد. در مردان جنون جواني در سنين نوجواني تا 20 سالگي عموميت دارد. در زنان شروع بيماري مشخصاً در سالهاي 20 سالگي يا اوايل 30 سالگي است.

غالباً درماني براي بيماري وجود ندارد، اما با کار مداوم با يک روانپزشک يا ساير کارشناسان بهداشت رواني اين بيماري مي تواند با موفقيت کنترل شود. خصوصاً زماني که تشخيص زود هنگام داده شود. خوشبختانه، داروهاي جديد در حال قابل کنترل کردن بيشتر اين بيماري کم شناخته شده هستند.
علايم و نشانه ها

علايم و نشانه هاي جنون جواني مي تواند شامل موارد زير باشد :

*  هذيان – اعتقادات فردي که بر اساس واقعيت نيستند، مانند بدبيني در مورد اينکه عليه شما توطئه چيني مي شود يا مورد آزار قرار مي گيريد.

*    هذيانهاي عجيب و غريب – مثلاً اعتقاد به اينکه مريخي ها افکار شما را کنترل مي کنند.

*  توهم – احساس اشياء و چيزهايي که وجود ندارد، مانند تصور صداهاي در هم و بر هم

*   فقدان احساس يا نشان دادن احساسات نامتناسب

* اختلال عملکرد در محل کار يا موقعيتهاي اجتماعي

*    مشکلات بهداشت شخصي

به طور کلي، جنون جواني باعث کاهش تدريجي و پيشرونده توانايي کار در نقشهاي مختلف، خصوصاً در شغل فرد و زندگي فردي مي شود. علائم و نشانه هاي جنون جواني به ميزان زيادي متغير است.

يک فرد ممکن است در زمانهاي مختلف به شکل متفاوتي عمل کند. ممکن است به شدت پرخاشگر و عصبي شود، يا دچار حالت کاتاتونيا ( حالت بدون حرکت، بدون پاسخ و شبه بيهوشي) شود، يا ممکن است اکثر اوقات رفتار طبيعي داشته باشد. علائم و نشانه هايي که حداقل به مدت 6 ماه مداوم و پيشرونده هستند نشاندهنده جنون جواني هستند.

به طور کلي جنون جواني داراي علائم مثبت و علائم منفي است.

علائم منفي

علائم منفي ممکن است در اوايل بيماري اتفاق بيفتد و فرد ممکن است نداند که به درمان نياز دارد. علائم منفي عموماً همراه با اختلال تدريجي در عملکرد هستند و باعث مي شوند کمتر اجتماعي باشيد. اين علائم مي تواند شامل: بي احساسي / احساسات نامتناسب  مانند ( خنديدن هنگام توصيف تصورات وحشتناک) و تغيير در صحبت کردن ( صحبت کند و يکنواخت )

علائم مثبت

علائم مثبت غالباً شامل توهم و هذيان است:

توهم – توهم زماني اتفاق مي افتد که چيزهايي را که وجود ندارند حس مي کنيد. شايعترين توهم در جنون جواني شنيدن صداهاست.

ممکن است با صداهايي که هيچ کس ديگر نمي شنود گفتگو کنيد. يا ممکن است صداهايي را که شما را به انجام کاري تشويق مي کنند بشنويد.

توهم ممکن است باعث آسيب رساندن به ديگران شود.

هذيان  - هذيان عقايد متعصبانه فردي هستند که هيچ پايه واقعي ندارند -  شايعترين زير مجموعه جنون جواني، جنون جواني پارانوئيد ( بدبينانه ) است که در آن عقايد غير منطقي مبني بر اينکه ديگران عليه شما توطئه مي چينيد يا به شما آسيب مي رسانند داريد. مثلاً بعضي افراد دچار جنون جواني ممکن است باور داشته باشند که تلويزيون رفتارهاي آنها را جهت مي دهد يا نيروهاي خارجي افکار آنها را کنترل مي کنند.