در دوران یائسگی ورزش کنيد، ورزش کنيد، ورزش کنيد
درست است که ورزش ، غذا نيست ، اما کاملا به رژيم غذايي گره خورده است.
در دوران يائسگي بايد ورزش جزو دايمي زندگي باشد. ورزش در دوران يائسگي باعث کاهش کلسترول خون ، افزايش توده استخواني ، بهبود توانايي در کنترل استرس ، بهبود گردش خون ، بهتر کردن کار قلب و افزايش توان بدن براي استفاده از اکسيژن و مواد مغذي مي شود.
ضمنا ورزش ، ايده آل ترين روش کنترل وزن است. اکثر خانمها از 40 سالگي به بعد افزايش وزن پيدا مي کنند، زيرا در اين سنين ميزان متابوليسم بدن کم مي شود و ضمنا با افزايش سن ، فعاليت بدني کم مي شود.
ورزش را در دوران يائسگي جزو اولويت زندگي قرار دهيد. بسته به سطح تناسب جسمي و توصيه پزشک خود مي توانيد از اين دستورهاي ورزشي استفاده کنيد.
در آغاز، 2تا 3بار در هفته ورزش کنيد و مدت آن 15تا 30دقيقه باشد. با اين حد ورزش ، از 40درصد حداکثر سرعت ضربان قلب خود استفاده مي کنيد.
براي اين که از نظر جسمي تناسب خوبي پيدا کنيد، ورزش را به 4بار در هفته برسانيد و مدت آن 15تا 30دقيقه باشد. با اين کار از 70-90درصد ظرفيت کار قلب استفاده کرده ايد.
به منظور کاهش وزن ، 5بار در هفته ورزش کنيد و مدت آن 45تا 60دقيقه باشد. از 45تا 60درصد حداکثر ضربان قلب در طي اين برنامه استفاده مي شود تغذيه سالمندان
 
با توجه به پيشرفت‌هاي علم پزشكي و بهداشتي متوسط عمر انسان افزايش يافته و در كشورهاي پيشرفته، اين ميزان افزايش بيش‌تر است.
پيرشدن و سالخوردگي با كاهش تدريجي فعاليت‌هاي فيزيكي و افزايش بيماريهاي مزمن همراه مي‌شود و به نظر مي‌رسد كه بهبود تغذيه تا حد زيادي قادر است از اين مشكلات پيشگيري كند و يا آن‌ها را تخفيف دهد.
 
به همين دليل يكي از مسائل مهم سالمندان، مسائل پزشكي و بهداشتي از جمله وضعيت تغذيه آنهاست.
با افزايش سن، نياز آنها به انرژي كاهش يافته و تمايل به مصرف غذا كمتر مي‌شود. در اين حال اگر انتخاب غذا درست صورت نگيرد، ميزان دريافت مواد مغذي ضروري در آن‌ها پايين‌تر از حد مطلوب خواهد بود.
در اين بحث به بررسي بعضي از مشكلات تغذيه‌اي سالمندان و نيز نيازهاي تغذيه آنها خواهيم پرداخت.