موخوره چيست؟

موخوره (trichoptlosis) وضعيت نامطلوبي است که در زندگي هر زني پيش مي آيد. موخوره وقتي ايجاد مي شود که لايه و سطح محافظ مو در انتهاي فيبرهاي مويي نوک مو از بين رفته باشد. موخوره بيشتر در موهاي خشک و شکننده بوجود مي آيد و به خاطر خشکي بيش از حد و با شدت برس کشيدن بر موها ايجاد مي شود.

وقتي که سطح محافظ مو از بين مي رود امکان جايگزيني آن ديگر ميسر نيست. به طور نمونه مو دو يا سه شاخه مي شود و ممکن است به همان بلندي بماند يا 2 تا 3 سانتي متر طول داشته باشد. بهترين راه مبارزه با موخوره قيچي کردن قسمت هاي آسيب ديده فيبرهاي مويي مي باشد

در دهه هاي 60 و 70 خانمها موخوره هايشان را خود مي سوزاندند. حتما شما هم موافق هستيد که اين کار کمي افراطي است البته قبل از اينکه با اين کار (سوزاندن) سلولهاي بيشتري از بين بروند. . راه هاي آسانتري نيز براي از بين بردن فيبرهاي مرده مو وجود دارد.

راه هايي که مي تواند با استفاده از آنها موخوره را درمان کنيد از اين قرارند:

يک ليوان شيرين بيان را در سه ليوان آب جوشيده ريخته و به مدت 10 دقيقه مي گذاريد تا بجوشد و دم بکشد، پس از سرد شدن آنرا صاف نماييد. اين مايع را به سر موهاي خود بماليد . اين عمل را هر روز تکرار نماييد تا موخوره شما بهبودي حاصل نمايد.

ريشه کنجد را در آب جوش خيس نموده و بگذاريد تا 15 دقيقه بماند سپس آن را حدود 30 دقيقه ديگر جوشانده و دم کنيد، پس از آن اين مخلوط را صاف کرده و مايع صاف شده را به سر خود بماليد . اين عمل را هر روز تکرار کنيد.
براي رفع موخوره بايد حداقل ماهي يک بار آن را با جوشانده گل بابونه يا گل ختمي شست  و شو داد. خيس کردن مو در آب جوشانده تخم پياز، نيز براي رفع موخوره بسيار مفيد مي باشد.

در طب جديد آمونياک را بهترين درمان موخوره مي دانند . بدين ترتيب که در يک لگن آب، دو يا سه قطره آمونياک ريخته و موهاي سر را با آن مي شوييد .

قهوه خام (يک قسمت)نخود خام (يک قسمت)، دانه خشخاش (يک قسمت) روناس ساييده (يک قسمت) و زرده تخم مرغ را با هم مخلوط کرده و به صورت خميري در آوريد و شب آنها را به سر خود ببنديد و صبح با آب گرم سر را بشوييد و بعد از آنکه موها خشک شدند موها را با روغن زيتون چرب کنيد.

گل ريواس ، شاه تره ، سدر را به يک نسبت در آب، خيس نموده و پس از گذشت 24 ساعت آن را صاف کرده ، اين مايع صاف شده را به سر خود بماليد.

مخلوط نيم کيلو آرد نخود خام، 200 گرم برگ مورد و نيم کيلو حنا را پنج قسمت کرده ، پنج شب متوالي آن را با سه عدد زرده تخم مرغ به سر گذاشته و صبح سر را با گل سرشوي بشوييد.

روغن هاي معتدل ، مانند روغن بنفشه يا روغن بادام را به سر بماليد و مالش دهيد. از لعاب کتيرا نيز مي توانيد براي درمان موخوره استفاده کنيد.





درمان تغذيه اي ريزش مو :

از نظرغذايي نيز همانگونه كه اشاره شد كمبود ويتامين هاي گروه B بخصوص بيوتين و ويتامينB6 باعث ريزش مو مي شوند. بيوتين ويتاميني است كه دربسياري از محصولات آرايشي به عنوان  مكمل بهبود دهنده وضعيت مو اضافه مي شود، زيرا عارضه مشخص كمبود بيوتين ، ريزش مو است. حال منابع غذايي غني از ويتامين B6 و بيوتين را  برايتان ذكرمي كنم.

منابع غني از ويتامين B6 شامل:

جگر، موز، دانه آفتابگردان، ماهي ، مرغ، جوانه گندم، آلوي خشك  و گوشت و غلات سبوس دار، مخمر و زرده تخم مرغ مي باشد.

منابع غني بيوتين شامل:

جگر و گوشت مرغ، زرده تخم مرغ، جوانه گندم، سبوس گندم، بادام زميني، مخمر، بعضي سبزيجات مانند قارچ و گل كلم و تعدادي از ميوه جات مانند توت فرنگي ، موز، گريپ فروت و هندوانه است .

البته اثر مواد غذايي براي جلوگيري از ريزش مو به اندازه داروهاي شيميايي قوي و سريع نيست، در نتيجه به مدت زمان و صبر و حوصله بيشتري براي اثرگذاري نياز دارند




درمان دارويي ريزش مو

1) محلول 2 درصد مونوكسيديل بنام راگين (Rogain ) باعث بازشدن رگ هاي خوني موجود در پوست سر و افزايش خون رساني به موها مي شود، در نتيجه باعث كاهش ريزش مو شده و فقط 20 درصد باعث رويش موي جديد مي شود.

2) داروي ديگر اسپيرونولاكتون مي باشد كه از عمل هورمون مردانه كه باعث ريزش مو مي شود، جلوگيري مي كند. در نتيجه وقتي كه بصورت يك محلول 2 درصد درالكل، به پوست سر ماليده شود، مي تواند ريزش مو را كاهش دهد.وقتيكه محلول راگين به همراه محلول اسپيرونولاكتون به پوست سر ماليده شود، بوي نا مطبوعي ايجاد مي كند، در نتيجه نبايستي با هم مصرف شوند. براي جلوگيري از ايجاد اين بوي بد، مي توانيد محلول راگين را صبح ومحلول2 درصد اسپيرونولاكتون ( محلول در الكل اتيليك به همراه پروپيلن گليسول) را شب هنگام به پوست سرتان بماليد.

(در حال حاضر فقط ازمحلول مونوكسيديل " راگين"  براي درمان ريزش مو استفاده مي شود.)