توضیحاتی در مورد ویتامین کا
ويتامين k يك ويتامين محلول در چربي است و همراه چربي در سرتا سر بدن حمل مي‌شود و در بافت چربي ذخيره مي‌شود.
به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، نقش ويتامين k در كمك به انعقاد خون و نيز جلوگيري از انعقاد به خوبي شناخته شده است. ويتامين k همچنين در سلامت استخوانها نقش دارد.
گفتني است كه اين ويتامين خطر خونريزي در بيماري‌هاي كبدي، يرقان، سوء جذب و يا خطر خونريزي در اثر مصرف بلند مدت آسپرين و آنتي بيوتيك‌ها را كاهش مي‌دهد.
گاهي اوقات به نوزاداني كه زودتر از موعد متولد مي‌شوند به اين خاطر كه ممكن است در معرض خطر خونريزي باشند، بلافاصله پس از تولد ويتامين k تزريق مي‌شود. اين ويتامين به علاوه در درمان خونريزي شديد در هنگام عادت ماهانه در خانم‌ها و نيز به همراه ويتامين C در درمان تهوع به هنگام صبح تاثير قابل ملاحظه‌اي دارد. ويتامين k در پيشگيري از تشيكل سنگ كليه موثر است.
ويتامين k علاوه بر ساخت پروتئين لازم براي تشكيل لخته‌هاي خون، چندين پروتئين ديگر براي خون، استخوان‌ها و كليه‌ها نيز توليد مي‌كند. اين ويتامين به همراه ويتامين a , d در تقويت رشد استخوان‌ها نقش مهمي دارد.
در اين خصوص بايد متذكر شد براي اين كه استخوان بتواند از كلسيم استفاده كند نياز به ويتامين k دارد. مكمل‌هاي حاوي اين ويتامين در افزايش و تقويت تراكم استخواني در زنان بعد از رسيدن به دوران يائسگي بسيار مفيد هستند. لازم به ذكر است كه بين كمبود اين ويتامين و پوسيدگي استخوان ارتباط وجود دارد و مكمل‌هاي آن در درمان پوسيدگي استخوان مفيد هستند.
همچنين به گفته پژوهشگران، يك ماده مشابه ويتامين k با عنوان k5 مانع از پيشرفت سرطان كبد مي‌شود برخي از انواع اين ويتامين‌ هم وجود دارند كه محلول در آب هستند و در نتيجه در درمان زخم‌هاي پوستي مؤثر هستند.
مهمترين منابع حاوي ويتامين k شامل سبزيجات داراي برگ‌هاي پهن سبز رنگ، چاي سبز، اسفناج، شلغم، گل كلم، كلم پيچ، مارچوبه و كاهو هستند. ساير مواد غذايي از قبيل جگر، پنير، شير و زرده تخم‌مرغ نيز حاوي ويتامين k هستند. منجمد كردن مواد غذايي باعث تخريب و از بين رفتن ويتامين k مي‌شود اما حرارت تاثيري بروي آن ندارد.
مكمل‌هاي ويتامين k همان طور كه گفته شد هم به صورت طبيعي و هم به صورت مصنوع در دسترس هستند و نوع محلول در آب آنها در درمان برخي از مشكلات پوستي و رفع بوي بدن، بوي مدفوع و بوي ادرار مؤثر هستند. ويتامين k در تركيبات مولتي ويتامين‌ها و به صورت قرص‌هاي 5 ميلي‌گرمي در داروخانه‌ها يافت مي‌شود.
ميزان مصرف توصيه شده از اين ويتامين 80 ميگروگرم در روز براي مردان و 65 ميكروگرم در روز براي زنان است به منظور پيشگيري و نيز درمان بيماري‌ها بايد ميزان مصرف برگ‌هاي سبز تيره سبزيجات را در رژيم غذايي روزانه بيشتر كرد و غذاي روزانه حاوي بيش از 500 ميكروگرم ويتامين k باشد.
در مادران باردار اين ويتامين از جفت عبور مي‌كند و به جنين مي‌رسد و در دوران شيردهي نيز در شير ترشح مي‌شود از اين رو زنان باردار و مادران شيرده بايد پيش از مصرف اين ويتامين و مكمل‌هاي آن حتما با پزشك خانوادگي‌شان مشورت كنند.
لازم به ذكر است كه مصرف بيش از حد آنتي‌بيوتيك‌ها مي‌تواند باعث كمبود ويتامين k شود. اين گروه از داروها نه تنها باكتري‌هاي مضر بلكه باكتري‌هاي مفيد و فعال كننده ويتامين k را نيز از بين مي‌برند.
مصرف اين ويتامين به صورت خوراكي تاثيرات مسوم كنندگي دارد.
از سوي ديگر مصرف زياد ويتامين k مصنوعي براي جلوگيري از خونريزي مي‌تواند باعث كم خوني و آسيب به كبد شود.
در پايان نيز بايد خاطرنشان كرد كه تزريق عضلاني اين ويتامين مي‌تواند باعث درد، ورم و حساسيت‌هاي پوستي در افراد شود.