یک نظریه نه چندان قوی در باره روزه
خوردن آلو،‌ انجير و توت خشك براي روزه ‌داران مفيدست مصرف4 ليوان چاي از افطار تا سحر براي روزه‌دار كافيست
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
يك متخصص تغذيه با بيان اين كه افراد بايد وعده افطار را با غذاي سبك آغاز كنند، گفت: نان، پنير، گردو، سبزي خوردن، خرما، شير، بهترين مواد غذايي براي وعده افطار است.
دكتر احمدرضا درستي در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران اظهار كرد: با توجه به اين كه دستگاه گوارش ساعت‌ها خالي بوده است اگر به طور ناگهاني با حجم زيادي از غذاي سنگين مواجه شود ممكن است دچار مشكلات گوارشي شود.
وي با بيان اين كه روزه‌داران بايد از افطار كردن با غذاي آبكي جدا خودداري كنند، گفت: شل بودن غذا سبب مي‌شود شيره‌هاي گوارشي كه از معده ترشح مي‌شوند به خوبي جذب نشود و سبب مشكلات گوارشي براي فرد مي‌شود.
اين متخصص تغذيه اظهار كرد: زماني كه ماه مبارك رمضان همزمان با فصل پاييز و زمستان مي‌شود با توجه به اينكه روزها كوتاه و شبها بلند است افراد مي‌توانند از سه وعده غذايي از ماه رمضان استفاده كنند.
درستي تصريح كرد:‌ روزه‌داران با آغاز ماه رمضان بايد در خوردن شيريني جات بايد صرفه‌جويي كنند.
اين متخصص تغذيه با بيان اين كه افراد بايد از خوردن غذاهاي سنگين در هنگام سحر خودداري كنند، افزود: اگر قرار است كه در وعده سحر از غذاي پختني مصرف شود بايد به مقدار كم از آن غذا استفاده شود و مي‌توان از نان، پنير، سبزيجات و ميوه‌جات هم استفاده كرد.
وي ادامه داد: مصرف سبزيجات و ميوه‌جات در طول افطار تا سحر مي‌تواند از تشنگي در طول روز جلوگيري كند.
دكتر درستي با اشاره به اين كه زنان باردار، شيرده نياز به تغذيه متفاوت از ساير افراد دارند، گفت: با توجه به اينكه از ماه چهارم بارداري مقداري از غذاي مادر صرف رشد جنين مي‌شود بنابراين نيازمند تغذيه بيشتري هستند بنابراين اگر روزه‌داري به مادر و جنين لطمه مي‌زند مادر باردار بايد از گرفتن روزه اجتناب كند.
وي تصريح كرد: هر فردي با هر نوع بيماري بايد با نظر پزشك خود روزه بگيرد زيرا طبق دين مبين اسلام ضرر رساندن به بدن تحت هيچ شرايطي قابل پذيرش نيست.
دكتر درستي با اشاره به اهميت تغذيه نوجوانان نسبت به ساير افراد به ايسنا گفت: با توجه به آمار بالاي سوء تغذيه در ميان كودكان و نوجوانان ايراني بايد با مشورت با يك متخصص تغذيه مشخص شود كه نوجوان هم توان روزه‌داري را دارد و در طول روزه‌داري رشد و نمو او دچار مشكل نمي‌شود.
وي در مورد سالمندان به ايسنا گفت: با توجه به اين كه جذب دستگاه گوارشي در سالمندان كمتر است و متاسفانه دفع برخي از مواد در بدن آنها بيشتر مي‌شود اگر روزه‌داري موجب بدغذايي سالمند شود بايد از گرفتن روزه اجتناب كند.
اين متخصص تغذيه گفت: از آنجايي كه در ماه رمضان در طول روز آب كافي به بدن نمي‌رسد ممكن است افراد دچار يبوست شوند و مي‌توانند با خوردن سبزيجات، ميوه‌جات و حبوبات كه مقدار قابل توجهي پروتئين، فيبر، نشاسته،‌ انرژي و ويتامين دارند استفاده كنند تا از بروز يبوست جلوگيري كنند.
درستي با بيان اين كه چاي، قهوه، كاكائو غليظ و فراوان موجب يبوست مي‌شود، خاطرنشان كرد: مصرف سه تا 4 ليوان چاي كمرنگ از افطار تا سحر براي يك روزه‌دار كافي است.
اين متخصص تغذيه در پايان خاطرنشان كرد: مصرف آلو بخارا،‌ انجير و توت خشك و يا خيس كرده مي‌تواند به افرادي كه دچار يبوست شده‌اند كمك كند.