تخم مرغ چیست
 
تخم مرغ (egg) در تخم مرغ 35 عنصر مختلف جمع آمده است . از زرده آن برای حفظ حافظه خود می توان استفاده کرد در رشد اطفال نقش موثری دارد برای مرض قند و زخم معده مفید و قوای از دست رفته را جبران می کند . تا کنون 16 نوع مواد سفیده ای در تخم مرغ کشف کرده اند که این مواد می توانند . قسمت اعظم احتیاجات بدن انسان را برای رشد و نمو و نوسازی عضلات تامین نمایند . چربی موجود در زرده تخم مرغ از سودمند ترین چربی ها بوده و پر ارزش ترین آنها سیتین نام دارد که غذای اصلی شبکه عصبی بدن انسان بوده و وجودش برای حفظ حافظه T قوای تفکر و دستگاه توالد و تناسل لازم و ضروری است . تخم مرغ با اینکه دارای کلسترول بوده و قاعدتاً بایستی چربی خون را زیاد کند سبب افزایش فشار خون نمی شود ، زیرا نوعی چربی در آن وجود دارد که حتی فشار خون را پایین می آورد زرده آن دارای فسفر زیاد است و دارای کلسیم زیاد و مقداری میتری ، کلر ، پتاسیم سدیم گوگرد و آهن می باشد .

 


خواص تخم مرغ :
 اسید پانتوتینک در آن زیاد بوده و خوردن آن مانع ریزش مو و دارای هورمونهای جنسی و هرمونی شبیه انسولین بوده و خوردن آن برای مبتلایان به مرض قند خوب است .
 سینه را نرم کرده و از سرفه های خشک جلوگیری می کند.
 مانع از خونریزی از سینه معده می شود .
 برای کسانیکه که خون زیادی از آنها رفته و دچار ضعف شده پخته تخم مرغ با سرکه شکم را جمع می کند و برای معده مفید است .
 مالیدن زرده و سفیده بر صورت جهت در آمدن ریش و بر سر جهت تقویت مو مخصوصاً موهای خشک سودمند می باشد.
 سفیده تخم مرغ غذاییت زیادی داشته کمی دیر هضم است و خوردن آن با آرد جو برای جلوگیری از خونریزی معده و سینه مفید است .
 مالیدن تخم مرغ مانع آفتابزدگی می شود .
 پوست سخت آن را اگر کوبیده بر روی زخم بپاشید آنرا ضد عفونی می کند و اگر در سوراخ بینی بریزید خون دماغ را بند می آورد .
 
 برای شناسایی تازگی و کهنگی تخم مرغ کافی است یک محلول دوازده درصد آب نمک را در یک لیوان ریخته و آن را در آن بیندازید اگر در ته لیوان عمودی ایستاد تخم مرغ روز بوده و تازه است اگر وسط محلول معلق ماند دوسه روز از عمر آن می گذرد و اگر بالا آمد بیش از چهار روز از عمر آن می گذرد و اگر روی محلول افقی افتاد بسیار کهنه و فاسد است

 

موارد پرهیزاز تخم مرغ :
 زیاده روی در خوردن آن مضر معده بوده و باعث پیدایش سنگ در کلیه و شانه مثانه و ایجاد زخمها و ضایعات جولی و یکی از علل پیدایش گل مژه است . از نظر پیشوایان مذهبی : تخم مرغ سبک است و میل به گوشت را از بین می برد و اذیت گوشت را نیز ندارد . امام صادق (ع) و حضرت موسی بن جعفر (ع) برای کمی اولاد تخم مرغ را با پیاز تجویز می کردند . زیاد خوردن تخم مرغ قوای جنسی ، و در نتیجه تولید مثل را زیاد میکند . زرده تخم مرغ سبک و سفیده آن سنگین است . امام صادق (ع) مداومت در خوردن تخم مرغ عارضه کلف را در صورت پدید می آورد . امام رضا (ع) کلف دانه هایی است شبیه به کنجد که در روی پوست صورت پیدا می شود . تخم مرغ بخاطر نداشتن ویتامین باعث ایجاد رسوبات در بدن شده و همین رسوباتند که مولد بثورات و جوشها و لک ها و انواع اگزمای در روی پوست می گردند . تخم مرغ و ماهی را در یک وعده غذا در شکم نباید جمع کرد که زیرا آن دو وقتی در شکم انسان جمع شوند نقرس و قولنج و بواسیر و درد دندان تولید می کنند .

 


فواید دیگر تخم مرغ
 
  سیتن کلسترول و تری گلیسرید را کاهش می دهد .
  سنگ کیسه صفرا را کوچک می کند و در برخی موارد حل و حذف می کند.
 برای ترمیم حافظه و کاهش فراموشی در اشخاص سالخورده و حتی در جوانان کمک می کند .
 برای درمان تصلب شرایین حتی در مراحل پیشرفته بسیار مقدی است.
 انرژی صدری را آرام می کند و در برخی موارد کاملاً درمان می نماید .
 خونریزیهای مفرط را کاهش می دهد .
 برای کم خونی و ضعف عضلانی اثر شفابخش دارد .
 در بیماری M.S اثر مفیدی نشان داده است .
 در ناراحتی های مربوط به داء الرقرص و ناراحتی (Syndrome Gilles de tourette) آثار مثبت نشان داده است .
  برای اختلا لات عصبی مغز و در مورد اختلا لات اعصاب کنترل و اعصاب محیطی مفید است .
 لسیتین در روغن سویا – زرده تخم مرغ بمیزان قابل استخراج وجود دارد . ارزشمند ترین خاصیت لسیتین توانایی آن برای کاهش جزء مضر کلسترول همین LDL است زیرا کلسترول تنها با بودن در مجاورت لسیتین و اسید لینولئیک در خون حل می شود . به ا صطلاح فنی لسیتین در خون مانند یک امولسی فایر عمل می کند موجب می شود که مولکولهای درشت چربی شکسته و به مولکولهای خیلی ریز تبدیل شود و به آسانی از داخل رگها عبور کند و رسوب ننماید . لسیتین یک ماده روغنی از فسفر است و فسفر از نظر توانایی که برای کاهش جزء بد کلسترول LDL دارد مورد توجه خاص است . لسیتن به ترمیم ضعف حافظه وهمچنین برای ضعف شدت یادگیری و قوای فکری در اشخاص سالخورده و رقیق کردن و به جریان انداختن کلسترول در رگها کمک می کند.