سخن کارشناس:

انسان براي ادامه زندگي وداشتن طول عمر همراه با تندرستي به عوامل بي شماري نيازمند است که يکي از آنها نياز به غذاهاي گوناگون است . آيا اين را ميدانيد که تغذيه نادرست وآلودگي هوا و فشارهاي عصبي از مهمترين عوامل بيماري هاي گوناگون است ،حال که ما نميتوانيم از آلودگي هوا و استرس ها بگريزيم پس حداقل با تغذيه سالم مانع از بين رفتن قواي حيات بخش خود شويم واز ابتلا به بيماري هاي مختلف جلو گيري نماييم اين را بدانيم که دواي ما غذاي ماست. با تغذيه درست متوانيم سيستم ايمني بدن را تقويت کنيم ونشاط وطراوت را تا سالها در خود حفظ کنيم. بسياري از عوامل سلامتي درخوراکيهاي گياهي و بسياري در فراورده هاي دريايي جمع شده اند. انسان همواره به فکر حفظ سلا مت خود بوده، بنابراين انديشه و تفکر براي تامين سلامتي ويافتن روشهايي براي سالم زيستن و رفع ناراحتي هاي بدني خود تلا ش مي کرده است خوشبختانه در ايران همه گونه هاي گياهي يافت ميشود ،محصولات کشاورزي اي که در هر کشوري تعداد محدودي از آنها هست در ايران ، يکجا وجود دارد که مي توانيم با بهره برداري صحيح از اين نعمتها نه تنها غذاي خوشمزه اي تهيه کنيم بلکه بسياري از بيماري هاي آشکار و پنهان خود رانيز درمان کنيم. با تغذيه صحيح و آشپزي درست روزمره ، تمام ويتامينها و مواد لازم براي رشد و بقاي سلامتي خود وخانواده را تامين نماييم و عمر طولاني همراه با صحت بدن را براي خود و خانواده مان به ارمغان بياوريم . متاسفانه با ورود غذاهاي مدرن وخوش آب و رنگ فرنگي وبخصوص (فست فودها) مردم ما خوراکيهاي سنتي واصيل خود را فراموش کرده اند و بيشتر قشر جوان به سمت اين خوراکيها متمايل شده اند که متاسفانه ارزش غذايي پاييني دارند ودر تنيجه سلامتي را از انها دور ميکند . در اين بخش سعي شده است که با معرفي غذاهاي سنتي ايراني که بعضا به دست فراموشي سپرده شده است ،بتوانيم در کنار غذاهاي جديد و مدرن خوراکيهاي سنتي ايراني را نيز احيا کنيم . انگيزه اصلي تهيه اين مطالب تلاشي در جهت پاسخ گويي به نياز وسيع جامعه امروزي براي دستيابي و آگاهي به کيفيت و کار برد خوراکيهايي که مورد مصرف روز مره است مي باشد،لذا کوشش شده است که انتظارات و خواستهاي گروههاي مختلف اجتماع را براورده سازيم . از شما عزيزان علاقه مند تقاضا داريم ،ضمن مطالعه مطالب فوق وتهيه غذاهاي مختلف سالم، سلامتي، جواني و قدرتمندي را به خانواده خود اهدا نماييد . درضمن علاقمنداني که مايلند با ما همکاري نمايند مي توانند طرز تهيه غذاهاي محلي وسنتي شهر خود را برا ي ما ارسال کنند تا با نام خودشان در اين بخش درج شود. آدرس ما: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید اميد است گروههاي وسيعي از علاقه مندان بتوانند از اين مطالب استفاده کنند.  




چند نکته در مورد آشپزخانه

بهداشت آشپزخانه:

آشپزخانه شما بايد هميشه تميز وآراسته باشد براي پاکيزگي آشپزخانه بايد از دستمالهايي استفاده نماييد که براحتي آب و کثيفي را به خود جذب نموده  همچنين خيلي راحت و زود تميز شود .دستمالها را حتما" با آب ومواد شوينده شستشو  د هيد وحتي الا مکان در آفتا ب خشک  کنيد تا ميکربها ي آنها کشته شود .

براي نظافت قسمتهاي مختلف حتما" يايد از دستمالهاي مختلفي استفاده نماييد  مثلا"براي تميزي گاز از دستمالي به غير از آنکه سطح کابينت را تميز ميکنيد استفاده نماييد .

بهتر است سه دستمال مختلف براي نظافت داشته باشيد :

1 –دستمال مخصوص شستن با مواد شوينده که بهتر است از جنس مواد پلاستيکي باشد که هم  کف به خود بگيرد و هم کمي زبر باشد  مثل پارچه هاي توري

2-دستمال مرطوب که قابليت جمع  کردن کف حاصله از مواد شوينده را داشته باشد مثل پا رچه هاي متقال

3-دستمال خشک که قابليت جذب آب را داشته باشد مثل پارچه هاي چلوار

هر روز لکه هايي که روي سطوح و دربها و ديگر وسايل آشپزخانه مي ريزد را تميز کنيد تا باعث  انباشته شدن کار براي شما نشود .

براي نظافت کف آشپزخانه بهتر است از تي هاي طنابي استفاده کنيد وحتما" آن را با پودر شسته سپس آبکشي نماييد وآن را در جايي قرار دهيد تا خشک شود .

درب يخچال وفريزر ولباسشويي و ظرفشويي و وسايل برقي را با يک دستمال آغشته به محلول آب وجوش شيرين تميز نماييد اينکار  باعث از بين رفتن لکه هاي آنها ميشود.

چيدمان اشپزخانه:

براي سهولت در استفاده از وسايل آشپزخانه بهتر است که آنها را در مکانهاي مناسبي قرار دهيد :

1-شيشه هاي محتوي ادويه و ظروف حاوي روغنهاي مختلف همچنين پياز وسيب زميني بهتر است در کابينتهاي نزديک به اجاق گاز قراربگيرد.

2-قابلمه ها و سبدها و ظرف سنگين  در کابينتهاي زميني قرار گيرد .

3- قاشق وچنگالها را در کشو ها قرار دهد .

4-بشقابها و ديس ها را به دليل اينکه سنگين هستند حتما" در کابينتهاي زميني قرار دهيد .

5-فنجانها وليوانها را در کابينتهاي ديواري قرار دهيد .

6-دستمالها و دستگيره ها و همچنين سفره ها را در کشوها قرار دهيد .

7- وسايل برقي را دور از اجاق گاز قرار دهيد تا حرارت و چربي باعث کثيفي و از بين رفتن آنها نشود .

دکوراسيون آشپز خانه:

اگر تصميم داريد براي آشپزخانه خود کابينت سفارش دهيد به نکات زير توجه کنيد :

طرز قرار گرفتن کابينت ها بايد طوري باشد که هم زيبايي وهم راحتي استفاده از وسايل مورد نياز را براي ما به همراه داشته با شد .

- کابينت ها را طوري در نظر بگيريد که طبقات آنها اندازه هاي مختلفي داشته باشد .

- کشوها رانيز در اندازه هاي مختلف در نظر بگيرد بهتر است بجاي سه کشو چهار کشودر يک رديف داشته باشيد

- بهتر است يک کابينت تکدر داشته باشيد که به جاي دو طبقه ثابت دو سبد ريلي در آن تعبيه نماييد ودر آن پياز و سيب زميني را قرار دهيد .

- يکي از کابينت هاي زميني را بلندتر از بقيه سفارش دهيد که چهار طبقه با شد تا کليه ظروف شکستني  وسنگين را بتوانيد در آن قرار دهيد .

- بهتر است براي ماکررو ويو هم کابينتي بدون درب درنظر بگيريدکه بالاترازقد افرادخانواده باشد تا امواج حاصله از آن با بدن افراد خانواده برخورد نداشته باشد.

- براي وسايل برقي کابينت با درب شيشه اي در نظر بگيريد تا وسايل از داخل آن ديده شود و براي استفاده در معرض ديدتان قرار بگيرد

- در قسمت زير کابينت هاي ديواري مي توانيد کشوهاي باريک قرار دهيد تا در آنها قاشق ها وچنگا ل ها را قرار دهيد .

- اگر فضاي خالي باريکي مابين کابينت قرارگرفت انرا طوري در نظر بگيريدکه درب کوچکي روي آن تعبيه شود که فقط از قسمت بالا بيرون بيايد و قسمت پايين ثابت بماندتا بتوانيد در آن سيخها را قرار دهيد.  

- بالاي اجاق گاز حتما" هود نصب کنيد و در تمام مدت پخت غذا آنرا روشن کنيد تا چربي وبوي غذا را بيرون ببرد.

آشپزخانه وسلامتي:

مرتب بودن آشپزخانه، نظافت آشپزخانه وبهداشت آشپز خانه مستقيما با سلامتي خانواده شما ارتباط دارد شما ميتوانيد علاوه بررعايت موضوعات ياد شده وبااستفاده از  روشهاي صحيح تغذيه وآشپزي اصولي و استفاده از خوراکيهاي مفيد و تازه و همچنين احياي آشپزي سنتي وجايگزيني مواد مناسب يه جاي خوراکيهايي که ارزش غذايي پاييني دارند وفقط آب ورنگ زيبايي دارند،سلامتي رابراي عزيزان خودبه ارمغان بياوريد.پس توصيه هاي ما را درجهت سلامتي خود و آشپزي سالم جدي بگيريد.

سفره سلامت:

علاوه بر غذايي که روزانه طبخ مي نماييد سعي کنيد به موارد زير اهمييت خاص قائل شويد:

- از سبزيجات تازه وانواع سالادها و ترشي ها در سفره خانواده استفاده کنيد .

- از پيازخام  تازه تا حد امکان در هر وعده غذايي استفاده کنيد نگران بوي تند آن هم نباشيد زيرا با خوردن يک  عدد گردو ميتوانيد بوي تند آن را از بين ببريد .

- گوجه فرنگي را هرگز فراموش نکنيد.

- از خانواده کلم غافل نشويد زيرا علاوه بر آب ورنگ زيبايي که به سفره شمامي دهد ضد عفوني کنندهاي قوي هستند.

- شلغم را به خاطر بسپاريد ودر فصلي که در بازار موجود است حتما از آن بهره مند شويد  اگر خواص شلغم را بدانيد مطمئن باشيدکه درباغچه هاي خودنيزشلغم خواهيد کاشت .(طرز پخت شلغم و خواص آن را در صفحات بعدي خواهيم آورد.)

- نوشيدن هاي خوب ايراني را جايگزين نوشابه هاي گاز دار نماييد.

- آجيل هاي خوب و مفيد را در ميان وعده خانواده قرار دهيد .

- حتما افرا د خانواده را مجاب نماييد که حداقل از يک وعده ميوه تازه استفاده کنند.

- سعي کنيد بجاي  مواد غذايي منجمد از مواد غذائي تازه استفاده کنيد.

- در پخت وپز روزانه بجاي  قابلمه هاي تفلون از قابلمه هاي مسي استفاده نماييد.

- براي هم زدن غذا حتما از قاشق هاي چوبي استفاده کنيد.

- براي خورد کردن سبزيجات از تخته هاي چوبي استفاده کنيد .

- لبنيات را همواره در سفره خود قرار دهيد.

- روزانه  دو ليوان شير وچهار عدد خرما در ميان وعده غذائي خانواده قرار دهيد.

- دسرها و ژله هاراميتوانيد براحتي با آبميوه هاي تازه تهيه نماييد .

- آيا ميدانيد که خوردن ژله وکرم کارامل براي رشد کودکان مفيد است ؟طرز تهيه آنها در بعدا خواهد آمد.

ما تلاش داريم که شما را با روش آسان و صحيح تغذيه بيشتر آشنا کنيم ،پس همراه ما بياييد.

م.محاسب
متولد 1345 تهران
دانش پژوه کشاورزي(شاخه گياهان دارويي)