نوشابه های ملایم یا غیر الکلی

روز بروز بر تولید و توزیع نوشابه های غیر الکلی افزوده می شود نتیجه تحقیقاتی که در سال 2001 در آمریکا انجام داد نشان داد که آمریکایی ها حدود 61 بیلیون دلار در سال 2001 هزینه خرید نوشابه های گاز دار نمودند. این در حالی بود که در شرکتهای تولید کننده حدود 15 بیلیون گالن در این مدت تولید نوشابه داشتند.
همین آمار نشان داد که بطور متوسط هر آمریکایی 1.5 قوطی نوشابه معمولی در روز مصرف می کند. بعنوان مثال بطور قطع مشخص شد که پسر هایی که سن آنها بین 12 تا 19 می باشد بطور متوسط 2 قوطی سودا در روز مصرف می کنند و دختر ها حدود یک چهارم کمتر. مشکل اصلی آن است که خوردن یک قوطی سودا حدود نیمی از قند مورد نیاز روزانه افراد را تامین می کند در حالی که فرد اصلا" متوجه این موضوع نمی شود. در واقع اگر بخواهیم درک بهتری از این موضوع داشته باشیم می توان گفت که برای پسرهای 12 تا 19 ساله خوردن سودا معادل مصرف روزانه 15 قاشوق چای خوری شکر و برای دختر ها معادل 10 قاشوق چای خوری در ایالات متحده می باشد.
مشکل بزرگی که مصرف نوشابه های ملایم (غیر الکلی) بوجود می آورد به اینجا ختم نمی شود، افرادی که به مصرف این نوشابه ها روی می آورند مصرف شیر و فرآورده های مشابه آن را کاهش می دهند. به گونه ای که امروزه جوانان آمریکایی بیش از دو برابر مصرف شیر از نوشابه های ملایم استفاده می کنند. همین امر باعث می شود که جوانان آمریکایی که این نوشابه ها را مصرف می کنند حدود یک پنجم کمتر از آنهایی که این نوشابه ها را مصرف نمی کنند کلسیم به بدنشان برسد. این موضوع بخصوص برای دختران جوان که نیاز به کلسیم زیاد دارد می تواند مشکل ساز باشد.
نوشابه های ملایم به دلیل داشتن کالری بالا و شکر باعث چاقی و پوسیدگی دندان نیز می شوند. همچنین قند موجود در این نوشابه ها برای بیماران مبتلا به دیابت بسیار خطرناکتر از سایر کربو هیدرات ها می باشد. تحقیقات همینطور نشان می دهد که نوشابه های ملایم گازدار (انواع کولا) یکی از مهمترین منشاء هایی است که تولید سنگ کلیه می کند.

نکته قابل توجه دیگر در انواع این نوشابه ها آن است که کارخانجات سازنده به هر دلیل مواد افزودنی مانند کافئین یا حتی داروهای اعتیاد آور به این نوشابه ها اضافه می کنند تا افراد به مصرف آنها عادت کنند. تحقیقات یکی از موسسات بهداشتی آممضرات نوشابه هاي گازدار
نويسنده: مهران
ریکا نشان می دهد علت اصلی فروش بالای برخی از این نوشابه ها وجود بیش از حد این مواد در آنها می باشد.