تاثير سيگار كشيدن مادران بر عملكرد فرزندان

زناني كه در دوران بارداري سيگار مي‌كشند، احتمال بروز رفتارهاي ضداجتماعي را در فرزندشان افزايش مي‌دهند. ارتباط كوچك اما قابل ملاحظه‌‌اي بين سيگار كشيدن و رفتار متمردانه و اختلال بيش فعالي همراه با نقص توجه وجود دارد. اين يافته‌ها بدان معني نيست كه رفتارهاي متمردانه و بيش فعالي با نقص توجه (ADHD) به هم مرتبط‌اند، گرچه ADHD احتمال رفتارهاي ضداجتماعي را افزايش مي‌دهد. تحقيقات قبلي رفتار ضداجتماعي و ADHD را با سيگار كشيدن مادران در دوران بارداري مرتبط دانسته و ADHD نيز مشخص شده كه رفتارهاي ضداجتماعي را افزايش مي‌دهد.

فاكتورهاي اجتماعي

اما گرچه به نظر مي‌رسد ADHD يك عامل قوي پزشكي دارد، عوامل اجتماعي نيز اغلب در بروز رفتارهاي متمردانه و سركش در فرزندان نقش دارند. اين كار جديد يك عامل بيولوژيك را براي بروز رفتارهاي ضداجتماعي معرفي مي‌كند.

در اين مطالعه مشخص شد سيگار كشيدن مادران در دوران بارداري به طريق جزيي اما قابل ملاحظه‌اي در بروز هر دو اختلال ذكر شده نقش دارد، به طوري كه هر چه تعداد سيگاري كه مادران كشيده بودند بيشتر باشد، علايم هر دو اختلال رفتار ضداجتماعي و ADHD افزايش مي‌يابد.

به گفته سرپرست اين تحقيق شايع‌ترين تاثيرات نيكوتين اين است كه بر تكامل مغز جنين تاثير گذاشته و احتمالا منجر به نقص نورولوژيك مي‌شود.

همچنين سيگار كشيدن مادران باعث كاهش ميزان اكسيژني كه بايد به جنين برسد مي‌شود كه اين هم ممكن است عواقب رفتاري ديگري را در پي داشته باشد. گرچه عوامل ديگري هستند كه در ايجاد اين دو اختلال نقش اساسي‌تري دارند اما محققان به زنان باردار توصيه مي‌كنند از كشيدن سيگار اجتناب ورزند.