پيتزاى تند سبزيجات براي كودك

ين غذا به صورت وارونه تهيه مى شود. تركيبى از سبزيجات، برنج، سير، پياز و زيتون در آن به كار مى رود.اين غذا دركشورهاى مديترانه اى طرفداران زيادى دارد.
مواد لازم براى ? نفر:

?? ميلى ليتر يا دو فنجان روغن آفتابگردان

?? ميلى ليتر يا يك و نيم فنجان روغن زيتون

يك بادمجان كه از طول به لايه هاى نازكى تقسيم شده است يك فلفل دلمه اى قرمز كه از طول به لايه هاى نازك تقسيم شده است

پنج عدد گوجه فرنگى

دوعدد سير كه به خوبى خرد شده است

دو حبه سير كه به خوبى خرد شده است

???ميلى ليتر آب مرغ يا گوشت

??? گرم يا دو فنجان برنج كه پخته شده است

?? گرم زيتون كه به خوبى خرد شده است

??? گرم خمير

طرز تهيه:

ابتدا فر را ??? درجه سانتيگراد يا ??? درجه فارنهايت گرم مى كنيد.
?? ميلى ليتر از روغن آفتابگردان را در ظرفى قرار مى دهيد و برش هاى بادمجان را در ظرف مى گذاريم و براى ? تا ? دقيقه آن را تفت مى دهيم و بعد از آن بادمجان ها را روى تورى يا دستمال تميز قرار مى دهيم تا روغن اضافى اش گرفته شود قطعات بريده و باريك شده فلفل دلمه اى قرمز را به ظرف اضافه مى كنيم.در ظرف را مى گذاريم و براى ? تا ? دقيقه آن را به خوبى حرارت مى دهيم تا فلفل ها كاملاً نرم شده و كمى طلايى رنگ شوند. پوست گوجه فرنگى ها را جدا كرده و آنها را حلقه حلقه مى كنيم براى اين كار گوجه فرنگى ها را در آب جوش قرار مى دهيم سپس پوست آنها را جدا مى كنيم.روغن زيتون را در ظرف (تابه) مى ريزيم و موسير و پياز را به آن اضافه مى كنيم و براى ? دقيقه آن را با شعله كم حرارت مى دهيم تا كاملاً نرم شوند.سپس برشهاى حلقه اى گوجه را به آن اضافه مى كنيم و براى چند دقيقه ديگر آنها را با هم حرارت مى دهيم تا كاملاً نرم شوند در اين مرحله ادويه را مثل نمك و فلفل اضافه كرده و اگر از طعم و بوى ريحان لذت مى بريد مى توانيد برگ هاى تميز و شسته شده ريحان را نيز كه به صورت متوسط خرد كرده ايد به ماهيتابه اضافه كنيد. هسته هاى زيتون را گرفته و خرد مى كنيم و به تابه اضافه مى كنيم. در اين مرحله حرارت زير تابه را زياد كرده و بلافاصله آبگوشت يا مرغ را مى افزاييد تا مواد كاملاً به جوش آيند.بعد از آن بادمجان و مخلوط مواد تابه را با هم مخلوط كرده در ظرف مناسبى ريخته و برنج پخته شده را روى آن مى ريزيد. حالا مخلوط شما آماده است. كافى است خمير پيتزا را روى آن قرار دهيد و اطراف خمير را كاملاً صاف كنيد و تا اطراف ظرف بكشيد (خمير بايد كمى از ظرف مورد نظر شما بزرگتر باشد)
مواد را به همين صورت براى ?? دقيقه داخل فر بگذاريد تا كاملاً روى آن طلايى شود. بعد از آماده شدن پيتزا آن را به درون ظرف مناسب ديگرى منتقل كنيد و آن را سر ميز يا سفره ببريد. مى توانيد اين غذا را با سالاد ميل كنيد و از طعم دلنشين اين غذاى ساكنان مناطق مديترانه لذت ببريد.





سپيده سليمى

اكثريت قريب به اتفاق بچه  ها پيتزا را دوست دارند و اگر اجازه بدهيد خودشان مواد روى آن را با سليقه خود انتخاب كرده و پيتزايشان را آماده كنند تا شما در فر بپزيد لذت خوردن پيتزا را دوچندان خواهيد كرد.
براى تهيه اين پيتزا به مواد زير نياز داريد:

خمير نان باگت، سس گوجه فرنگى، سوسيس،  كالباس، پنير پيتزاى رنده شده
نكته: مقدار مواد بستگى به تعداد پيتزاهايى كه قصد داريد بپزيد خواهد داشت. همچنين نوع مواد روى پيتزا بسته به سليقه كودكان شما ممكن است شامل گوشت چرخ كرده سرخ شده، قارچ ورقه شده، گوجه فرنگى خرد شده، بادمجان حلقه شده و سرخ شده و يا زيتون نيز باشد.روى سطح صافى مقدارى آرد بپاشيد و با وردنه خمير نان باگت را به قطر ?ميلى متر باز كنيد.

بنا به اندازه پيتزايى كه قصد داريد بپزيد از دهانه يك ليوان يا استكان و يا گردى لبه يك بشقاب كوچك استفاده كنيد و خميرهاى گردى را از صفحه خمير باز شده بريده و جدا كنيد.بچه ها در سنين زير دبستان نيز مى توانند در اين مرحله شركت كنند و يك يا چند خمير براى خود بريده و آماده كنند.

روى سطح خميرهاى بريده شده را لايه اى سس گوجه فرنگى بزنيد و از بچه ها بخواهيد تا مواد مورد علاقه خودشان را روى خميرها بچينند. انواع موادى كه اغلب در پيتزا به كار مى روند از قبيل سوسيس و كالباس و سبزيجات گوناگون را به صورت خرد شده و جداگانه در اختيار آنها قرار دهيد تا يك لايه از هر يك از موادى كه دوست دارند روى پيتزاهايشان بچينند. بهتر است خميرها را به صورت دايره هاى كوچكتر ببريد تا هر يك از بچه ها بتوانند ? يا ? نوع پيتزاى مختلف براى خودشان درست كنند.پس از چيدمان مواد يك لايه پنير پيتزا روى پيتزاها بريزيد. بچه  ها از اينكه مى توانند به مقدار مورد نظرشان پنير روى پيتزا بريزند خوشحال خواهند شد.پيتزاها را در فر كه از قبل روشن و گرم كرده ايد قرار دهيد. درجه حرارت فر را بر روى ??? درجه سانتيگراد تنظيم كنيد و بگذاريد به مدت ??دقيقه يا تا زمانى كه پنير روى پيتزاها ذوب و كمى طلايى شود بپزند.ژله هم دسر مورد علاقه اغلب كودكان است اما با تزئين ژله به شكلى فانتزى مى توانيد آن را به دسرى هيجان انگيز تبديل كنيد.

مواد لازم

يك بسته ژله آبى رنگ

? پيمانه آب جوش

? پيمانه آب سرد

??عدد پاستيل عروسكى

? قاشق سوپخورى بيسكويت خرد شده

?? عدد پاستيل يا آبنبات حلقه اى

?? عدد چتر كاغذى

??عدد كاغذ مخصوص كيك يزدى

پودر ژله را در ظرف گودى بريزيد و آب جوش را به آن اضافه كنيد و خوب هم بزنيد تا كاملاً حل شود. آب سرد را اضافه كرده مخلوط كنيد. اگر تهيه ژله آبى امكان  پذير نباشد مى توانيد خودتان در منزل با استفاده از چند ورق ژلاتين كه در آب  جوش حل كرده ايد و چند قطره رنگ خوراكى آبى ژله آبى درست كنيد و به مقدار مورد نظر خودتان به آن شكر اضافه كنيد.

كاغذهاى مخصوص كيك يزدى را در قالب هاى كوچك كيك يزدى قرار دهيد و در هر يك مقدارى از مايه ژله را بريزيد. آنها را در يك سينى چيده در يخچال قرار دهيد تا چند ساعت بمانند و كاملاً بسته شوند.تزئين ژله ها را ممكن است به عهده خود بچه ها بگذاريد. مقدارى خرده بيسكويت را بر روى نيمى از سطح ژله ها بريزيد. اين خرده بيسكويت ها به جاى شن و نيمه آبى رنگ بيرون مانده به عنوان دريا خواهد بود.
روى هر يك از ژله ها يك عدد آدمك پاستيلى و يك شكلات حلقه اى به عنوان حلقه بادى مخصوص شناى بچه  ها قرار دهيد و در آخر يك چتر كاغذى را در هر يك از ژله ها فرو برده و صحنه ساحلى را تكميل كنيد.



برگر غذاى محبوب بچه ها

انواع برگر اغلب مورد علاقه بچه  ها هستند و مادران مى توانند با تهيه اين غذاى آسان و سريع بسيارى از مواد مورد نياز بدن فرزندانشان را يكجا و در يك وعده تامين كنند. برگر شامل مجموعه متنوعى از گروه   هاى مختلف مواد غذايى است:
يك قطعه گوشت كه تامين كننده پروتئين مورد نياز يك وعده است، نان از گروه غلات، كاهو، گوجه فرنگى، خيارشور، پياز از خانواده سبزيجات، پنير كه چنانچه در برگر مورد استفاده قرار گيرد نماينده گروه لبنيات خواهد بود و انواع سس كه به همراه روغن مصرفى جهت سرخ كردن برگر و چربى موجود در گوشت آن چربى هاى لازم را تامين مى كنند. البته زياده روى در صرف برگرها به دليل بالا بودن ميزان چربى توصيه نمى شود يا مى توان براى كاهش ميزان چربى برگرها آنها را به جاى سرخ كردن در

روغن در گريل و بدون روغن طبخ كرد و يا در تهيه سس از موادى مانند ماست يا خردل به جاى مايونز استفاده كرد. دستورالعمل هاى زير چند پيشنهاد ساده و سريع براى تهيه برگرهايى متنوع هستند.

• برگر با پنير و ژامبون

??? گرم گوشت چرخ شده گوسفند - ? عدد پياز، ريز رنده شده - ? قاشق چايخورى رزمارى خرد شده

يك چهارم پيمانه رب گوجه فرنگى - ? برش ژامبون

? عدد نان همبرگرى - ? قطعه پنير مخصوص چيزبرگر- ? قاشق سوپخورى خردل فرانسوى - ? عدد هويج متوسط، ريز رنده شده -? پيمانه كاهوى خرد شده - نمك و فلفل به اندازه كافى -روغن كافى براى سرخ كردن - گوشت، پياز، رزمارى

رب گوجه فرنگى و نمك و فلفل را در ظرف گود مناسبى مخلوط كرده و خوب ورز دهيد. اين مخلوط را به چهار قسمت مساوى تقسيم كنيد و ابتدا به صورت ? گلوله و سپس صفحه   هاى تخت و گرد درآوريد.

نان  ها را از قطر به دو نيم برش دهيد و خمير اضافى داخل آنها را خارج كنيد. روى هر يك از نان  ها يك برش ژامبون بگذاريد.

در يك تابه نچسب روغن را داغ كرده و برگرها را در آن سرخ كنيد. اين كار را روى حرارت ملايم گاز انجام دهيد تا برگرها مغزپخت شوند. هر يك از برگرها را پس از سرخ شدن ابتدا چند ثانيه در يك صافى قرار دهيد تا روغن اضافى آن گرفته شود و سپس بر روى برش ژامبون در هر يك از نان ها قرار دهيد و تا داغ است يك لايه پنير مخصوص چيزبرگر روى آن بگذاريد تا با حرارت برگر ذوب شود. براى اين كار ممكن است چند ثانيه برگر را در مايكروفر، گريل يا فر قرار دهيد.

مقدارى خردل در قسمت داخلى نيمه ديگر نان بماليد و روى پنير كمى كاهو و هويج ريخته نيمه دوم نان را روى آن قرار دهيد. برگر را بلافاصله سرو نماييد.
• برگر نخود با پنير فتا

??? گرم نخود پخته- يك سوم پيمانه جعفرى خرد شده - ? حبه سير، كوبيده- كمى آرد سفيد- ? عدد تخم  مرغ زده شده- يك دوم پيمانه پودر سوخارى -روغن براى سرخ كردن برگرها- نمك و فلفل به مقدار كافى-? عدد نان همبرگرى با سبوس كامل- ? قاشق سوپخورى مايونز - ? پيمانه جوانه آلفا- ??? گرم پنير سفيد فتا- ? ساقه كرفس، ريز خرد شده- ? قاشق سوپخورى خردل- ? قاشق سوپخورى پيازچه ريز خرد شده
نخود، پيازچه، جعفرى، سير و نمك و فلفل را در يك دستگاه غذاساز بريزيد و آن را چند دقيقه روشن كنيد تا مواد را خوب مخلوط و خمير كند.

اين مايه را به چهار قسمت مساوى تقسيم كنيد و آن را با دست ابتدا به صورت گلوله و سپس به صورت دايره اى تخت و پهن درآوريد. كمى آرد روى آنها بپاشيد يا دو طرف هر يك را روى سطحى از آرد زده و سپس آرد اضافى را بتكانيد. حالا هر يك از برگرها را ابتدا در تخم  مرغ زده شده و سپس در پودر سوخارى بزنيد. روغن را در تابه اى نچسب داغ كنيد و برگرها را در روغن داغ سرخ كنيد تا هر دو طرف آن طلايى شود. آنها را از روغن خارج كرده و در يك صافى قرار دهيد تا روغن اضافى آنها گرفته شود.
پنير فتا را رنده كنيد و با كرفس، خردل و پيازچه مخلوط كنيد. نان ها را از قطر به دو نيمه برش بزنيد و خمير اضافى داخل نان را درآوريد. به داخل هر يك از نان  ها كمى مايونز بزنيد و در هر كدام يك برگر قرار داده روى برگر كمى مخلوط پنير و جوانه آلفا بريزيد و بلافاصله سرو كنيد.