رئیسی سرحدی با بیان اینکه در ایران بیش از 48 هزار تن عسل تولید می شود ، افزود : این میزان تولید بسیار بیشتر از مصرف سرانه کشورمان است که اگر برنامه ای اصولی برای آن اندیشیده شود حتی امکان صادرات عسل به کشورهای اروپایی خواهیم داشت که متاسفانه با این میزان تولید جای تعجب وجود دارد که چگونه مسئولان اجازه واردات این عسل بی کیفیت را صادر کرده اند  
وی تصریح کرد : در بررسی های صورت گرفته در آزمایشگاههای دامی مشخص شد که آب استفاده شده برای تولید این عسل از پسماند کارخانجات صنایع نساجی کشور چین است که موجب عفونت های روده ای و کبدی می گردد
مدیرعامل اتحادیه زنبورداران ایران به هموطنان توصیه کرد از خریداری این گونه عسل ها که در برخی شهرها دستفروش ها و در برخی از شهرها در مراکز خرید عرضه می شود ، خودداری کنند  .
براساس این گزارش ، عسل چینی از مرزهای دریایی کشور به مقدار بسیار فراوان وارد ایران میشود  

قند و شكر برخلاف قندهاي نشاسته اي موجود در نان، غلات، ماكاروني و غيره از گروه قندهاي ساده اي هستند كه امروزه كاربردهاي زيادي در تركيبات نوشيدني ها و تنقلات و مواد غذايي شيرين دارند. مصرف به اندازه آنها به عنوان ارزان ترين منبع انرژي منجر به تامين انرژي براي سلول هاي مغز مي شود و از سويي زياده روي در مصرف آنها منجر به بيماري هايي چون چاقي، ديابت، سرطان، ناراحتي هاي قلبي ـ عروقي و فساد و پوسيدگي دندان ها مي شود  .
    
   مصرف قند و شكر تصفيه شده موجب مي شود سطح قند خون به سرعت بالارود. در اين هنگام لوزالمعده شروع به ترشح انسولين براي تنظيم قند خون مي كند و در نتيجه قند خون به سرعت پائين مي آيد. هنگامي كه ميزان قند خون در حال كاهش است، لوزالمعده نيز از ترشح انسولين باز مي ايستد، اما اين كار با سرعت لازم انجام نمي شود و در نتيجه ممكن است سطح قندخون از حالت اول هم كمي پائين تر بيايد. در اين صورت ممكن است شخص احساس خستگي و بي حالي كند. براي رفع چنين احساسي، درمان ظاهراً خوشايند، مصرف مجدد قند است. خوردن بيش از حد ميوه هاي پرقند نظير موز، انجير، زردآلو، انگور و خربزه نيز موجب افزايش تدريجي قند خون و اضافه وزن مي شود، بنابراين متخصصان معتقدند برخلاف قند و شكر كه از گروه قندهاي ساده به شمار مي روند، قندي كه در نشاسته ها همچون نان، غلات، ماكاروني، برنج و سيب زميني وجود دارد، آهسته وارد جريان خون مي شود و در نتيجه انرژي شما ثابت تر باقي مي ماند، لذا، غذاهاي نشاسته اي غني از فيبر مانند نان هاي سبوسدار (سنگك و جو) و همچنين حبوبات، سبزيجات و ميوه جات كم شيرين را در رژيم غذايي خود وارد كنيد تا از خطرات ناشي از اضافه وزن در امان بمانيد.
    
بيماري قلبي ـ عروقي: مصرف مواد قندي به مقدار زياد موجب تجمع و تبديل مازاد آن به چربي اضافه در خون مي شود و رسوب اين چربي ها در عروق تصلب شرايين را دربردارد، بنابراين اگر شما استفاده از قند را محدود كنيد، احساس سبكي بيشتري خواهيد داشت، چرا كه مصرف قند به اندازه اندك هم كالري زيادي را توليد مي كند.
    سرطان: مصرف بيش از حد شكر تصفيه شده، با تحريك توليد انسولين زمينه ابتلابه سرطان لوزالمعده را فراهم مي كند. دانشمندان بين مصرف مواد شيرين و ابتلابه سرطان لوزالمعده رابطه مستقيمي يافته اند. بروز اين سرطان در كساني كه حداقل دو بار در روز چاي بسيار شيرين مينوشند تا ۹۰ برابر بيشتر است. همچنين مصرف بيش از حد قند، جذب پروتئين و مواد مغذي را مختل ميكند و موجب سوء تغذيه و اختلال دررشد سلول هاي مغز مي شود.
    
پوسيدگي دندانها: بقاياي حاصل از مصرف مواد قندي به وسيله باكتري هاي موجود در دهان تجزيه و تخمير شده و به اسيد تبديل مي شوند. اسيد حاصله ميناي دندان را تخريب كرده و منجر به سياه شدن و فساد زودرس دندان ها مي شود.
    
شيوع اين عوارض در اثر مدرنيزه شدن جوامع و تغيير نامطلوب شيوه زندگي و به دنبال آن افزايش سطح بهداشت و سلامت جامعه و آگاهي هاي تغذيه اي، ميزان تقاضا براي محصولات بدون كالري يا كم كالري نظير شيرين كننده هاي مصنوعي را به عنوان جانشين و رقيبي براي قند طبيعي در تغذيه انسان افزايش داده است.


    
بهتر است بدانيم كه شكر يك ماده مصنوعي و ساخته دست بشر است. در اصل در كارخانه هاي شكر سازي، قند طبيعي، نيشكر و چغندر قند كاملا" تصفيه مي شود.
تصفيه شدن به معني عاري شدن از ميكروب نيست بلكه به معني خارج ساختن املاح، ويتامين ها، پروتئين، آنزيم و ساير مواد مغذي آن است يعني اينكه شكر چيزي ندارد و فقط يك ماده غليظ شده مصنوعي است.
اما چرا شكر مضر است؟ شايد بتوان گفت چون باعث پوسيدگي دندان مي شود و در پي آن تخريب استحكام استخواني و از دست دادن دندان ها را به علت پوسيدگي دندان ها مشاهده مي كنيم.


اما عده اي از متخصصان نظرشان حتي اين است كه شكر مي تواند سندرم پيش قاعدگي را ايجاد كند و باعث ايجاد علائم اضطراب و ترس در خانم هاي حساس شود .

يكي از مهم ترين عوارض مصرف شكر، افزايش وزن است، چرا كه اين ماده مي تواند باعث افزايش ذخيره كربوهيدرات و چربي در بدن شود در عين حال دريافت بالاي شكر با افزايش سطح هورمون انسولين منجر به سخت شدن دريچه هاي قلب و تصلب شرايين نيز مي شود. آنقدر اين ماده خطرناك ذكر شده كه انستيتو سرطان آمريكا نيز تاكيد كرده است، مصرف قندهاي تصفيه شده و شكر بايد محدود شود. حكايت قند نيز چون شكر است و تمام مضرات شكر را در مورد قندهاي تصفيه شده نيز می توان تكرار كرد.


چه جايگزيني مي توان براي اين 2 ماده مصنوعي پيدا كرد ؟ شايد بهتر است كه بگوييم همان كاري كه پدربزرگ ها و مادر بزرگ هاي ما انجام مي دادند ؛ استفاده از خرما و كشمش به جاي قند و شكر.


چرا خرما و كشمش ؟


كشمش از انگور به دست مي آيد ؛ انگور خشك شده( با آفتاب یا سایه خشک شده باشد نه با اسید )  را كشمش مي گويند. اين ماده در عين حال كه شيرين و چسبناك است،به دندان ها آسيب نمي رساند و آنگونه كه متخصصان مي گويند، حتي باعث جلوگيري از فساد دندان مي شود.
اين ماده مي تواند ميزان كلسترول بد يا همان LDL را كاهش دهد و همچنين می تواند به ما كمك كند تا كمتر دچار بيماری هاي قلبي عروقي شويم .
اين ميوه خشك مي تواند منبع تغذيه اي مناسبي براي كودكان شود، حتي كشمش استرس را در افراد كاهش می دهد و متخصصان به خانم ها توصيه مي كنند كه از اين ماده مصرف كنند چرا كه مي تواند نقش بسزايي در جلوگيري از پوكي استخوان خانم ها در دوران يائسگي داشته باشد و فوايد ديگر كه مجال آن در اين مختصر نيست . واقعا" اگر به همه ما 2 ماده را ارائه كنند و مضرات و فوايد هر 2 ماده را عنوان كنند و بگويند، يكي را انتخاب كنيد ، كدام را انتخاب مي كنيم ؟ قطعا" ماده اي كه ضرر آن بسيار كم و مفيد بودنش زياد باشد . 
خرما نيز داراي ارزش غذايي بالايي است چون سديم كمي دارد. افرادي كه داراي فشار خون بالا هستند، می توانند به راحتي آن را مصرف كنند و نگران افزايش فشار خون خود نباشند. خرما داراي 50 درصد قند است و اين قند، قند طبيعي است اما بايد افراد ديابتي در مصرف آن دقت كنند چرا كه مي تواند منجر به افزايش قند خون آنها شود. خرما داراي منيزيم است و اين ماده ، يك ماده ضدسرطان است. اكثر متخصصان بر اين باورند كه خرما براي شنوايي و بينايي مفيد است . در عين حال براي رفع درد مفاصل و سياتيك نيز معجون مفيدي است.
    

 

 

مضرات عسل های وارداتی چینی و قند وشکرهای تصفیه شده