عادات بد غذايي ابتلا به انواع سرطانها را افزايش مي‌دهد

عادات بد غذايي در كودكان موجب سوء تغذيه و در افراد بزرگسال باعث بروز چاقي، بالا رفتن فشارخون، قند خون،‌ چربي‌هاي خون و نقرس شده و ميزان ابتلا به انواع سرطانها را با توجه به مصرف زياد مواد نگهدارنده و شيميايي افزايش مي‌دهد.

سعيده معاني كارشناس تغذيه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي ايران اظهار كرد: رعايت اصل تعادل و تنوع ضروري است ولي كافي نيست چرا كه تهيه و طبخ غذا نيز در حفظ ارزش غذايي بسيار مؤثرست. لذا مصرف سبزيها به شكل سرخ شده، استفاده از ميوه و سبزيهايي كه زياد خرد شده، سرخ كردن انواع گوشت، مرغ، ماهي، استفاده از گوشتهاي پرچربي، شير و لبنيات پر چرب، استفاده از غذاهاي پر ادويه و استفاده از نانهايي كه در تهيه آن از جوش شيرين استفاده شده نه تنها از ارزش غذايي مي‌كاهد بلكه بعضا باعث بروز برخي بيماريها مي‌شود.

وي ادامه داد:‌ همچنين افراط و تفريط در مصرف بعضي از اقلام غذايي، مصرف تنقلات كم ارزش، مصرف بي رويه غذاهاي پرچرب و پر ادويه، استفاده بي‌رويه از غذاهاي آماده ( fast food) و استفاده بي‌رويه از مواد غذايي صنعتي به جاي مواد غذايي تازه از جمله عادات بد غذايي به شمار مي‌رود.

معاني در پاسخ به اين سوال كه عادات بد غذايي بيشتر در چه سني ديده مي‌شود،‌ گفت: در نوجوانان و جوانان به دليل اينكه ساعاتي از روز را خارج منزل و با همسالان خود به سر مي برند و به دليل استقلال مالي، دسترسي آسان و ارزان به انواع غذاهاي آماده با ظاهر جذاب و افزودني‌هايي همچون ادويه، انواع سسها و چربيها به ميزان زياد دارند‌ عادات بد غذايي بيشتر ديده مي‌شود.

وي درباره اينكه چگونه بايد به كودكان آموزش داده شود كه اين عادات بد غذايي را نداشته باشند، خاطرنشان كرد: خانواده اولين الگوي غذايي را براي كودك ترتيب مي‌دهد. از پايان 6 ماهگي كه شيرخواران علاوه بر شير مادر بايد از تغذيه تكميلي استفاده كنند، ذائقه كودك شكل مي‌گيرد لذا مصرف غذاهاي پر از نمك، ادويه، چاشني، چربي و .... مي تواند ذائقه كودك را به سمت عادات بد غذايي هدايت كند.

اين كارشناس تغذيه در پايان توصيه كرد: الگوي مصرف خانواده بايد مناسب باشد. لذا استفاده از انواع خشكبار ( كشمش، توت خشك و ...)، انواع برگه‌ها ( برگه‌هاي سيب، هلو و زردآلو ) و مغزها ( گردو، فندق و ...) به جاي تنقلات بي ارزش ( چيپس، پفك، نوشابه، بستني‌هاي يخي، پاستيل و....) و استفاده از نوشابه‌هاي طبيعي و با ارزش مانند آب ميوه‌هاي طبيعي، دوغ و ... به جاي آبميوه‌هاي صنعتي و انواع نوشابه‌هاي گازدار ضروري است. همچنين بايد بوفه مدارس از جهت عدم فروش اقلام غذايي بي ارزش و يا مضر كنترل شود.