اثرات فيزيولوژي گياهان در زمينه سرطان زدايي 1

هنگامي که دانه اي مانند لوبيا يا نخود در دستگاه گوارش وارد شده و در معرض شيره گوارشي قرار گرفت، به ذرات قابل هضمي تبديل مي شود. لکن مولکولهاي غيرقابل انهدامي که به نام پروتئاز اين هي بي تورز در آن دانه ها وجود دارد تغيير شکل نيافته و به فعاليت خود ادامه مي دهد. ادامه فعاليت آنها بوسيله ادامه راديو اکتيو تأييد شده است. و اين همان پروتئازاين هي بي تورز است که از آثار مخرب و منکوب کننده ترشحات هاضمه مصون و محفوظ باقي مانده است.

ناگفته نماند که اين ماده مستقيماً براي مبارزه با سرطانها آفريده نشده بلکه اين پروتئازها باعث تغيير دادن محيط گياهي، براي زندگي حشرات است. و نيز دانه ها را به صورت ماده غير قابل هضم و از بين نرفتني براي خوراک پرندگان تغيير شکل مي دهد تا به حال حدود هشت نوع پروتئاز اين هي بي تورز از دانه هاي گياهان خوراکي جدا شده است. که سيب زميني يکي از اين گياهان است. همچنان که گفته شده خوشبختانه اين ماده از آثار و پيشرفت سرطان جلوگيري مي کند. اما بعضي از پروتئازها متأسفانه از عوامل کمک کننده به سلولهاي سرطاني هستند. سرطانها اين پروتئازها را استثمار کرده و در خدمت خود مي گيرند و به Collagene که نوعي پروتئين است و ملات چسباننده ديواره سلولها به يکديگر است حمله کرده و آنها را منهدم مي نمايند تا بتوانند در سلول وارد شده و بکار خود ادامه دهند. اينجاست که اگر مولکولهاي پروتئازاين هي بي تورز در صحنه وجود داشته باشند از فعاليت کولاژن ها جلوگيري کرده و مانع تخريب ملات کلاژن شده و از ادامه پيدايش زمينه براي سرطان جلوگيري مي نمايند.

مولکولهاي اين هي بي تورز خود داراي فعاليت ضد سرطاني هستند و موجب تخريب و کنترل آنکوژن يا عوامل تومرزا مي شود. آنکوژنها طبق تحقيقات جديد دانشمندان از کليدهاي اصلي سرطانها مي باشند و عموماً در هر سلول سالم و عادي به حال غيرفعال وجود دارند که به علت موتاسيون و عوامل ناشناخته ديگري باعث پيدايش ژنهاي سرطاني شده و بيماري را به وجود مي آورند.

دکتر ترول معتقد است که طبق بررسيهاي ساير دانشمندان حدود يکصد نوع آنکوژن شناخته شده است که همگي در ايجاد سرطان مؤثرند. ملکولهاي پروتئاز اين هي بي تورز ضد اکسيده شدن هستند و به اصطلاح آنتي اکسيدان مي باشند. لذا از آثار خراب کننده مولکولهايي که داراي بار قوي اکسيژن هستند و به نام راديکال آزاد ناميده مي شود جلوگيري مي نمايند ملوکولهاي پروتئازاين هي بي تورز يک حمايت کننده اي هستند که در مراحل مختلف پيشرفت سرطان از آسيب ماده مهم DNA در مراحلي که سرطان پيشرفت کرده جلوگيري و دفاع مي نمايد.

متأسفانه چون همه انسانها به علل مختلفي تحت تأثير حملات سرطاني مي باشند، دانشمندان معتقدند که آنکوژن هاي فعال مي توانند در ايجاد تومورهاي بدخيم نقش اساسي داشته باشند و براي اثبات اين عقيده يک آنکوژن را از DNA سلول سرطاني مثانه بيماري برداشت کرده و آنرا در يک سلول عادي و سالم وارد نمودند پس از آنکه رشد سرطاني شروع شد دانشمندان با بکار بردن چهار نوع پروتئازاين هي بي تورز مختلف توانستند سلولهاي سرطاني را متوقف نمايند اين آزمايش نشان مي دهد که پروتئازاين هي بي تورز از فعاليت آنکوژن ها جلوگيري کرده و از سرطاني شدن سلولها جلوگيري مي نمايد.

دکتر ترول معتقد است که اگر قبل از مرحله آغاز متاستاز مقداري ملکول پروتئازاين هي بي تورز از طريق خوردن گياهان غني از اين مولکولها به سلولهاي سرطاني وارد شود به احتمال قوي پيشرفت آنها را سد مي نمايد اما با کمال تأسف اگر دست اندازي يا متاستاز شروع شده باشد بيمار به مرحله دشواري رسيده است.

خوشبختانه تحقيقات دانشمندان نشان داده است که مواد شيميايي موجود در گياهان از سرطان جلوگيري کرده و شفابخش مي باشند. آزمايشات ديگري عدم پيشرفتهاي سرطاني در پستان و روده بزرگ انسان بوسيله تغذيه با مواد گياهي را خاطر نشان کرده است مثلاً موش آزمايشگاهي که با سويا تغذيه مي شود از سرطان کبد مصون مانده است. دکتر ترول در آزمايش شاد کننده اي اظهار کرده است که سرطان پستان در جانوران بوسيله سويا کنترل و متوقف مي شود دانشمندان معتقدند که در ناحيه اتصال کلون ورکتوم اگر سرطاني به وقع پيوندد سويا در رکود آن مؤثر است. و باز معتقدند که سرطان پستان و روده بزرگ و پروستات در اشخاصي که از حبوبات يا ذرت بيشتري استفاده مي کند کمتر و نيز بيماري قلبي کمتر است. زيرا يکي از خواص پروتئازها کنترل لخته خون است که در بيماران قلبي رخ مي دهد.

زناني که رژيم غذايي قالب آنها از غلات و حبوبات بوده خيلي کمتر به سرطان پستان، رحم و تخمدن مبتلا شده اند.



اثرات فيزيولوژي گياهان در زمينه سرطان زدايي2

پروتئازها از آثار شوم رژيم هاي پرچربي نيز جلوگيري مي نمايند. مواد خوراکي شامل پروتئازها، قدرت دفاعي بدن را زياد کرده و بر بيماريهاي ويروسي مسلط مي گردند.

دانشمندان معتقدند که پروتئازاين هي بي تورز مانع کند شدن پروتئين ويروسها مي شود تا زماني که پوشش پروتئني آنها از بين نرفته قادر به بيماري زايي نيستند. ميوه جات و گياهان که حاوي مقدار زيادي پروتئازاين هي بي تورز مي باشند مانع بسيار خوبي براي جلوجيري از سرطانها مي باشند. بخصوص سويا که يک فرآورده غليظ آن صددرصد بر عليه ويروسها و سرطان مؤثر است.

در سالهاي اخير دانشمندان و محققان در پي دست آوردن خواص اسرار آميز ديگري در گياهان و مواد خوراکي هستند که به عقيده آنها هر يک از گياهان و خوراکيهاي گياهي داراي اثرات اعجاب انگيزي در سلامتي انسانها بوده و در مبارزه با بيماريهاي صعب العلاج نقش مؤثري دارند.

فعلاً آن فاکتورهاي مؤثر گياهان دارويي را به نامهاي X.Factors و Food Factors مي نامند. تلاش اخير دانشمندان در اين است که که در يابند و بدانند چگونه و به چه ترتيبي مواد شيميايي طبيعي موجود در گياهان براي مبارزه با بيماريهاي مختلف آمادگي دارند مثلاً يکي از عوامل اسرار آميز به نام کارت فاکتور در ترکيبات هويج و ساير گياهان وجود دارد که موجب ازدياد مقاوت سلولهاي آسيب ديده بدن مي شود که در هويج وجود دارد و در سرطانهايي که مربوط به سيگار کشيدن است اثرات شاياني دارد. مطالعات نشان داده افرادي که از غذاهاي هويج دار و به طور کلي از گياهاني که داراي کاروتنوئيد مي باشند، استفاده مي کنند در قبال سرطانها مصون تر هستند حتي جگر که داراي ويتامين A مي باشد معتقدند که ضد سرطان مي باشد. دانشمندان نشان داده اند که هر جا رژيم غذايي غني از سبزيجات وجود داشته باشد سرطان در آن جا کمتر است (بخصوص سرطان معده، ريه، مري، کلون رکتوم و مثانه).

گياهاني که داراي رنگ نارنجي تيره و يا سبز تيره هستند اين خاصيت در آنها بيشتر است. در سبزيجات و ميوه جات مقدار زيادي ماده مؤثره وجود دارد که به نام کاروتنوئيد ناميده مي شود. اين نوع که از پانزده دسته تجاوز مي کند فقط ده درصد آنها پس از جذب به ويتامين A تبديل مي شود که بر عليه سرطان مؤثر است.

نوع بتاکاروتن از نظر نوع سرکوبي سرطان بالاترين حد قدرت را داشته است.

بتاکاروتن سرکوب گر در هويج بخصوص هويج فرنگي که نارنجي تيره رنگ است، سيب زميني شيرين، کدو حلوايي، اسفناج و کلم برگ ايراني و ساير سبزيهاي تيره رنگ وجود دارد. اگر روزانه يک فنجان هويج رنده شده ميل شود در حفظ سرطان ريه اثرات بسيار خوبي خواهد داشت.

براي آشنايي به اهميت مواد مؤثر گياهان بر روي سرطان به تجزيه و تحليل چندتاي آنها اشاره مي شود.

1- هويج و ترکيبات شيميايي آن:

بطور کلي در هويج از نظر ماده مؤثر موادي چون: پروليدين، دوسين، دوکوسترين، اسانسي شامل ليمونن، پي نن، سينوال، و در تخم آن اسيد تيک رتيک و آسارون، بيزابول، آلفا،بتا، گاما کاروتن، يک اسانس روغني به نام کاروتال، نشاسته، کلسيم، پتاسيم، فسفر، آهن، هيدراتهاي کربن، ويتامين A نياسين، ريبوفلاوين، در هر 100گرم 0005/0 ميلي گرم ارسنيک وجود دارد. تانن و ساپونين در هويج يافت مي شود. پروتوآلکالوئيد از اسانس روغني آن ژرانيول بدست آمده است.

2- سيب زميني و ترکيبات شيميايي آن:

بطور کلي در سيب زميني مواد مؤثري چون: قند 10%، فکول15% (نشاسته سيب زميني) مقداري مواد چرب ايپومائين فيتوسترول ، کاروتن، کلروژنيک اسيد و ويتامينهاي A و B و C وجود دارد در گزارش آمده است که در پيچکهاي گياه و غده هاي سيب زميني مواد قارچ کش و باکتري کشي و يک ماده متبلوز مؤثر بر ضد جرمهاي گرم منفي وجود دارد.

در سيب زميني پروتئين، مواد چرب، هيدارتهاي کربن (قند و نشاسته) کلسيم، فسفر، آهن، سديم، پتاسيم، ويتامينA و ريبوفلاوين و نياسين و ويتامين C يافت مي شود.

3- کدو حلوايي يا و ترکيبات شيميايي آن:

ساپونين، کوکوربيتين، لوتئين وجود دارد. از تخم آن رزيني که خاصيت کرم کشي دارد بدست آمده است. ارسنيک، ويتامين C و در تخم آن يک ماده رزيني و فيستوستارين و ساليسيليک اسيد وجود دارد. از تخم آن گلوبولين متبلور بدست مي آيد که مي تواند جانشين ادستن شود. در کدو حلوايي به طور خام پروتئين، چربي، مواد قندي، ئيدراتهاي کربن، کلسيم، فسفر، آهن ، سديم، پتاسيم، ويتامين A ، تيامين، ريبوفلاوين، نياسين، ويتامين C يافت مي شود.

4- اسفناج و ترکيبات شيميايي آن:

در برگ آن مقدار قابل ملاحظه اي ويتامين PP يا نيکوتين آميد (ويتامين PP که نياسين نيز گفته مي شود و از گروه ويتامين B1 است) موجود است.

يد، ليسيتين، کلروفيل، کاروتن، و در برگهاي آن ارسنيک، اکساليک اسيد، ساپونين در تخم جوانه زده و در جوانه هاي آن مقداري آنزيمهاي جنتوبياز، سلوبياز و ليکناز يافت مي شود.

اپسيناسين که تر شخات هاضمه اي را تحريک مي کند. بعلاوه داراي اسيد فوليک و اسيد فسفريک و کلسيم، آهن و فسفر است.

پروتئين، چربي، ئيدراتهاي کربن، کلسيم، فسفر، آهن، سديم، پتاسيم، ويتامين A، تيامين، ريبوفالوين، نياسين، ويتامين C و بطور کلي اسفناج از نظر ويتامين A.B.C و آهنن غني است.

5- گندم، چون داراي سبوس زيادي است و مواد فيبري يا سلولزي آن زياد است بر روي سرطان پستان و پيلتهاي معده مؤثر است.

6- ضدحساسيتها، نظريه جديد دانشمندان اين است که سوپ جو ضد حساسيت است.

7- کلم: در کلم ماده اي به نام سولفورافان وجود دارد که ضد سرطان پستان است.

8- گوجه فرنگي: در گوجه فرنگي ده هزار في توکي ميکال وجود دارد. عامل ضد سرطان آن اسيد کماريک و اسيد کلروژنيک است. اين اسيدها از اسيد نيتريک و قسمتي از آمين يک پروتئين ماده اي مي سازند به نام نيترازامين، اين ماده دور نيتريتها را مي گيرد و نمي گذارد با آمينها ترکيب شود و از بدن آن را خارج مي کنند و نمي گذارند سرطان بوجود آيد.

9- لوبيا چيني يا سويا: در آن ماده اي وجود دارد به نام ژني ستئين که نمي گذارد سلول اوليه سرطان از عروق مويينه اکسيژن بگيرد.

10- گل کلم: داراي ماده ايست به نام ايندل و کاربينول که از هورمون استروژن که سرطان به وجود مي آورد جلوگيري مي کند.

11- پياز و سير: داراي آليليک سولفيد هستند. اين ماده گروهي از آنزيمها را فعال مي کند. که عوامل سرطانزا را سد مي کنند و مانع چسبيدن مولکولهاي سمي به هسته DNA مي شوند و نمي گذارند سرطان به وجود آيد.

12- زردچوبه: در زردچوبه ماده اي وجود دارد که کار پياز و سير را همانطور که گفته شد انجام مي دهد.