سرطان كلم و نزديكان كلم

صادقانه و با صراحت مي توان گفت اگر كسي را مامور كنند ، داروخانه يا شفا خانه طبيعت را به دنبال يافتن دارويي كه بر ضد سرطان موثر باشد وارسي كند ، هيچ ماده اي را بهتر و موثر تر از كلم يا گلم كلم و يا ساثر انواع كلم نظير كم نظير كلم تكمه اي و غيره نخواهد يافت و پس از آن خويشان نزديك كلم يعني ساير اعضاي خانواده گياهان Cruciferous  مورد توجه قرار خواهند گرفت . خانواده Cruciferae  گياهاني هستند كه گلهاي انها داراي چهار برگ است كه به شكل صليب قرار گرفته اند به همين علت مسما به اين  نام شده اند .

البته اين اظهار نظر در مورد تاثير كلم ممكن است به نظر اغلب مردم مضحك باشدكه چطور ممكن است گياه معمولي نظير كلم تاب مبارزه با سرطان را داشته باشد .شايد حق داشته باشند چون اطلاعي ا اين مقوله ندارند . پس بگذار سرگذشت اثارشفابخش اين گياه بسيار مفيد دوست بشر را بازگو نماييم .

تا حدود 25 سال قبل گفتن اينكه با رژيم غدايي ممكن است سرطان معلجه شود يك كفر علمي بود و مضحك به نظر مي رسيد ولي حالا دانشمندان قبول دارند كه در برخي مواد غذايي طبيعي مولكولهايي از مواد خاصي وجود دارند كه قادرند در جنگ مرگ و زندگي سلولهاي بدن در مقابل سرطان نقش حساسي داشته و با قدرت براي  نجات سلول دخالت نمايند.

اين گونه مواد خوراكي فعاليت د سرطان خود را به اشكال مختلف ابراز مي دارند . ممكن است مولكولهاي اكسيژن سرگردان حاصله از متابوليسم را ه موجب ايجاد و افزايش اسيب به سلولها هستند از بين ببرند . و همچنين مي توانند عوامل فعال كننده مواد سرطانزا د ربدن را خنثي نمايند و يا با تخريب آنزيمهاي خاصي موجب استقرار سيستمي در بدن شوند كه باغث دفع عوامل سرطانزا از بدن گردد . وبا با عوامل محركه Oncogene  ( عوامل مولد تومور) در داخل هسته سلول بخورد كرده و مانع شروع تحوات و تبدلات سرطانزايي گردند . در حال حاضر تحقيقات دانشمندان نشان ميدهد كه مواد خوراكي طبيعي مي تواند با سرطان در هر مرحله اي دست و پنجه نرم كند و از ابتدايي ترين مرححله آغاز سرطان در سلول تا مرحله اي كه تومور سرطاني درحال رشد سريع است يعني چند سال بعد قادرند با اين دشمن نابكار سلامتي بشريت بجنگند. برخي از مواد غذايي طبيعي به سبب داشتن  انواع خاصي از مواد ضد سرطان مسكن است نظير داروهاي شيميايي تجارتي براي درمان انواع خاصي از سرطان مربوط به اعضاي خاصي از بدن بيشتر موثر باشند وبه اين دليل است كه دانشمندان اميدوارند در آتيه نزديكي كه تحقيقات به قدر كافي پيشترفت نمايد شايد بتوانند براي كنترل سرطان در هر عضو خاصي از بدن مواد غذايي خاصي را تجويز نمايند و يا در مورد اشخاصي كه از نظر ژنتيكي زمينه آماده اي دارند. براي پيش گيري ، رژيم غذايي خاصي متناسب با وضع هر شخص توصيه نمايند . دانشمندان معتقدندبا توجه به اينكه بدن ما از هر حيث ، از طريق هوا ، خاك ، آب ، مواد نامناسب غذايي وانواع مواد شيميايي زير بمباران عومل سرطانزا قرار دارد و همه اين عوامل به طور دايم تلاش مي كنند سلولهاي زنده اي از بدن ما را تحت تاثير تغييرات نامناسب و بدخيمي قرار دهند ، چرا ما بدن خود را با مواد ضد سرطان مجهز ننماييم و با خوردن مواد ضد سرطان حصاري در برابر هجوم اثر مخرب اين بمبارانها ايجاد نكنيم ، تا قبل از اينكه عوامل سرطانزا بتوانند آسيبي به سلولها برسانند در برابر اين پليسهاي مقتدر حافظ سلولها قرار گيرند و از آثار محرب آنها جلوگيري شود و در حالي كه معمولا پس از ابتلاي به سرطان ، به روشهاي شيمي درماني براي سركوب موقت آن متوسل مي شويم چرا قبل از ابتلاي به سرطان با استفاده  از مواد و تركيبات شيميايي طبيعي شفابخش كه به ميان فراوان در خوراكها و مواد غذايي خاص وجود دارند از آثار سموم عوامل سرطانزا جلوگيري ننماييم . دكتر لي واتن برگ استاد بيماري شناسي در دانشكده پزشكي دانشگاه مي نزوتا از پيش گامان ابداع اين نظريه است كه مي توان با تجويز رژيم غذايي خاصي انسانها را از برخورد با افت مهلك سرطان بركنار داتش و نجات داد . در اواسط دهه 1970 ميلادي دكتر گراهام و همكارانش با 256 بيمار مرد سفيد پوست كه مبتلا به سرطان روده بزرگ بودند مصاحبه نمودند و در عين حال آب 783 نفر ديگر در سنين مشابه با مردان سفيد پوست فوق نيز كه سرطان نداشتند و به طور تصادفي انتخاب شده بودندمصاحبه كردند . سوالي كه از افراد اين دو گروه مي شد اين بود كه در رژيم غذايي معمولي آنها هر چند وقت يكبار از نوزده رقم سبزيجات شامل سالاد كلم رنده شده، گوجه فرنگي ، كلم، كاهو، خيار ، هويج ، كلم بروكسل ، كلم بروكلي ، شلغم و گل كلم استفاده كرده اند .

نتبجه اين تحقيقات اين بود : مرداني كه از همه بيشتر از اين وع سبزي ها مي خورده اند احتمال ابتلاي به سرطان روده بزرگ آنها از همه كمتر بوده است و به همين ترتيب آن عده اي كه خيلي از اين نوع سبزيجات مي خورده اند هيچ يك به سرطان رده بزرگ مبتلا نشده اند . و مرداني كه  از هر يك از انواع سبزيجات فوق بيشتر از دوبار در روز استفاده كرده اند شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ براي آنها نصف مرداني بوده است كه هيچ استفاده نكرده اند و يا خيلي به ندرت يعني كمتر از 20 بار در ماه خورده اند. اين تحقيقات ادامه پيدا كرد و تك تك سبزيجات فوق الذكر از نظر احتمال تاثير شفا بخشي روي بيماري ها مورد بررسي قرار گرفت . نتيجه اين بود كه اگر كلم بيش از يكبار در هفته خورده شود 66 درصد شانس عدم ابتلا به سرطان كولون بيشتر است از كسي كه هيچ نمي خورد . توجه شود كه اين  آزمايش در ورد مردان سفيد پوست است و اگر در هر دو يا سه هفته يكبار خورده شود احتمال عدم به ابتلا به سرطان كولون به 44 درصد مي رسد . و سالاد كلم ، كلم بروكلي ، كلم بروكسل ، گل كلم نيز به همين ترتيب عكسل العمل منطبق با مقدار مصرف در مورد سرطان روده بزرگ از خود نشان دادند. تا سال 1970 دكتر واتن برگ در آزمايشها مقدار كمي از سبزيجات خانواده كروسيفر نظير كلم معمولي ، كلم بروكلي ، كلم بروكسل و شلغم به موشهاي ازمايشي مي خوراند و در عين حال مواد سرطانزا به انها تزريق مينمود تا ملاحظاه كند كه ايا مواد شيميايي موجود در اين سبز ي ها در مقابله با ايجاد و گسترش سرطان در موشها موفق هستند يا خير . نتايج آزمايش ناشن داد كه تعداد زياري از انها مبتلا به سرطان نمي شدند و خوردن اين سبزيها به مقدار چشم گيري آنها را در برابر حمله سرطان محافظت مي كرد. تا اينكه در ماه مه 1978 بررسيهاي جديد دكتر واتن برگ در مجله تحقيقات سرطان منتشر شد . دكتر واتن برگ موفق شده بود كه در سبزيجات خانواده كروسيفر مواد شيميايي به نام Indoles  را جداكرده و اين ماده به به عنوان مواد پيش گيري مانند پيش غذا به موشها م يخوراند و پس از آن مواد سرطانزا به آنها ميداد . آثار محافظتي اين مواد براي موشها بسيار جالب بود. موشهايي كه به انها Indolles  داده نشده بود و با مواد سرطانزا آلوده شده بودند تا 99 درصد مبتلا به سرطان پستان شده بودند ولي موشهايي كه قبل از تزريق مواد سرطانزا به انها مواد شيميايي Indoles  داده شده بود فقط 21 درصد مبتلا شده بودند.

در بررسي ديگري با مصرف مقدار كمتري مواد شيميايي سرطانزا ولي در مدت طولاني تر ديده شده است كه موشهايي كه قبلا OMDP;ES  خورده بودند 44 درصد مبتلا شدند ولي آنهاييكه Ineoles  نخورده بودند صددر صد مبتلا به سرطان پستان شدند . تحقيقات واتن برگ و ساير محققان نشان مي دهد كه در جريان دارز مدت رشد سرطان و طي دوره كمون آن  كه گاهي تا 30 – 20 سال نيز طول مي كشد ، مواد شيميايي موجود در مواد غذايي شانس زيادي  دارند كه در تغييرات سلولي كه در طول اين مدت دراز رخ ميدهد و ارد شوند. در اين دوران ابتدا سلولها سرطاني مي شوند يعني DNA هسته سلولي دراثر اصابت عامل سرطانزا ، يونيزه در اثر تشعشع يا كشيدن سيگار يا تاثير مواد سمي افت او يا حشره كشها  و يا فاكتورهاي ديگر نامعلوم ژنتيكي ، شروع به تغيير وضع مي نمايند. سپس اين سلولها پس از اينكه تحت تاثير موتاسيون يعني تغييرات ناگهاني ژنتيكي قرار گرفتند، در ابعاد غير طبيعي تقسيم و تكثير مي شوند و به شكل توده سلولهاي در حال رشد سريع سرطاني در مي آيند ، در اين مرحله آن را ضايعه هاي سلولي پيش سرطاني مي نامند كه بعدها اين ضايعه ها به صورت تومور بدخيم سرطاني در خواهند آمد. سرعت پيشرفت و رشد سرطان در اين مرحله با عوامل تحريك كننده و تشويق كننده آن ارتباط دارد . مثلا سيگار كشيدن و دخول شديد دود سيگار در ريه ها از عواملي است كه پيشرفت اين دوره راتسريع مي كند.

منظور از بحث بالا شرح جزئيات گسترش و رشد سرطان نيست كه به هر حال از حوصله و هدف اين مقلا خارج است . بلكه منظور اين است كه نشان داده شود كه از لحظه آغاز حمله سرطان تا مراحل نهايي مرگبار آن در اغلب موارد مدت زيادي طول خواهد كشيد و در خلال اين مدت طولاني فرصت زيادي براي دخالت در سير پيشرفت آن وجود دارد كه موجبات تاخير رشد يا حتي متوقف كردن آن فراهم شود.

به اين دليل ايست كه دكتر واتن برگ براي دخالت و نقش مواد بسيار جزئي موثر در خوراكي هاي طبيعي در تغييرمسير پيشرفت سرطان اهميت خاصي قائل است . برخي از اين مواد ضد سرطاني موجود در مواد غذايي مي توانند حركت سرطان را در آغاز يعني در مرحله ورود به سلول متوقف نمايند .يعني اگر در آغاز ورود عامل سرطانزا به سلول ماده ضد سرطاني در سلول وجو د داشته باشد از همان ابتدا از استقرار سرطان در سلول جلواگيري مي كنند و به اصطلاح ماجرا را در نظفه خفه مي كنند ومانع مي شوند كه عامل سرطانزا به هسته سلولي و DNA اسيب وارد سازد. و برخي ديگر از تركيبات موجود در مواد غذايي به عنوان ضد اكسيد كننده داخل ماجرا مي شوند و با عوامل پيشرفت دهنده سرطان مي جگند و مانع گسترش سرطان و خسارت متاستاتيك مي شوند ، و سرانجام برخي ديگر هم در مرحله آغاز و هم در مراحل بعدي در مسير پيشرفت سرطان قرار گرفته و آثار شفا بخشي ظاهر مي سازند . به اين ترتيب اگر گروه نجات اوليه نتوانستند در مرحله آغاز ورود سرطان به سلول كار ثمر بخشي انجام دهند ، ساير نيروهاي بازدارنده در مراحل بعدي اين مهم را به عهده ميگيرند و از رشد و گسترش مرگبار سرطان جلوگيري مي نمايند.

دكتر واتن برگ در ازمايشهاي وسيعي يكي از جالبترين روشها را در مورد چگونگي غلبه مواد شيميايي خواركي هاي طبيعي بر عامل سرطان طرح ريزي و بررسي و ابداع كرده است و چنين بيان مي كند. 

تعدا د زيادي از عوامل ضدسرطان موجود در مواد خوراكي طبيعي نظير كلم و خويشان نزدديك كلم در خانواده گياهان كروسيفر ، نيروي ضد سرطاني خود را در سرتاسر سيستم دفع مسموميت حاكم به بدن انسان ، براي كمك به حالت آماده باش در ميا اورند . وهمين سيستم دفاع موجود در بدن است كه موجب از بين بردن مواد مضره وارد شده در بدن مي شود و امكان مي دهد كه طي قرون متمادي با استفاده از گياهان و مواد خوراكي گياهي ، سالم و بدون بيماري زندگي كنيم و زنده بمانيم . به عبارت بهتر اين سيستم موجب مي شود كه مواد مغذي گياهان جذب بدن شود در حالي كه ساير مواد زائد يا بي مصرف و مضر گياهان را طرد كرده و ضمن زوايد و فضولات بدن دفع ميكند. از طرفي همين سيستم باعث تضعيف و مبارزه با حملات روز مره عوامل سرطانزاي ناشي از آلودگي هوا ، مواد و سموم حشره كش ، مواد شيميايي مصرفي در صنايع بطور كلي وبخصوص در صنايع غذايي براي نگهداري و رنگ كردن و غيره و سرانجام ماده خوراكي آلوده و نظايرآن مي باشد . به عبارت روشن تر هر چه اين سيستم دفاع بدن براي دفع مسموميتها بهتر كار كند به همان نسيبت بدن انسان دارا ي مقاومت بيشتري در برابر عوامل سرطانزا خواهد بود. افزايش فعاليت و سيستم پيچيده سوخت و ساز برخي آنزيمها در بدن موجب مي شود كه مواد شيميايي زايد سمي و خطر ناك از بدن بيرن ريخته شوند.

دكتر واتن برگ اين موضوع را چنين بيان مي كند :« افزايش فعاليت سيستم دففع مسموميت موجب بالا بردن ظرفيت بدن براي مقاومت و ايستادگي در برابر پديده رشد زياد و تكثير غير عادي سلولها دراثر مواجهه  با عوامل و مواد شيميايي سرطانزا مي شود.

نتيجه بحث بالا را مي توان چنين تبيين نمود : مواد خواركي گياهي طبيعي نظير كلم موجب تقويت سيستم دفع مسموميت بدن مي شود . به اين ترتيب كه تركيبات شيميايي موثره موجود در كلم نظير ماده Indole  و ساير مواد شيميايي با اسامي عجيب و غريب مانند Dithiolthiones  روي آنزيمهايي كه عامل مهم تقويت سيسيتم دفع مسموميت بدن هستند آثار تحريك و تقويت يدارند وتحريك آنزيمها موجب افزايش سرعت تاثير سيستم دفع مسموميت بدن شده و باعث ازاد شدن و اره افتادن سيل مولكولهايي به نام Glutathione  مي شود. گلوتاتيون يك ماده طبيعي بدن است كه قادر به انهدام سموم شامل عوامل سرطانزا مي باشد.

حال صحنه نزاع را مجسم كنيد كه مملو ازمولكولهاي گلوتاتيون  و  DNA سلولهامي باشد و همين كه عامل شوم سرطانزاي فعال وارد صحنه شود اگر به DNA  اصابت كند مسئله زا و خطر ناك است ولي اگر با مولكولهاي گلوتاتيون برخورد نمايد موجب ايجاد عكس العمل شيميايي شده و عامل سرطانزا راخنثي و مسموميت آن را دفع   مي نمايد . ظاهرا هر چه مقدار مولكولهاي گلوتاتيون در نسوج بيشتر باشد احتمال آماري برخورد آنها با عوامل سرطانزا و دفع مسموميت آنها بيشتر مي باشد و در نتيجه موجب عدم برخورد عامل سرطانزا با ماده حياتي DNA ومالا باعث سالم ماندن آن خواهد بود.

بنابراين بايد كاري كرد كه هميشه به تعداد زياد و كافي مولكولهاي گلوتانيون در زواياي تاريك داخلي بدن براي معارضه و مبارزه با خطرات عوامل سرطانزا و دفع مسموميتها حاضر و موجود باشند.

بررسي هاي دكتر واتن برگ روي جانوران آزمايشگاهي نشان ميدهد كه كلم و ساير گياهان خانواده كروسيفر به صورت خام يا پخته و يا از طريق مواد شيميايي خالص ضد سرطان موجود در آنها درهر صورت موثراست و موجب افزايش فعاليت دفع مسموميت آنزيمها مي شود ودرعين حال اضافه مي كند كه انواعي از Indoles  هايي كه از كلم گرفته مي شود فقط در مواردي موثر است كه قبل از ورود عامل سرطان زا وارد بدن شده باشد و گر پس از حمله عامل سرطان ، به جانور خورانده شود ، فعاليت و آثار ضر سرطاني آن خيلي محدود مي باشد و در اغلب موارد از عهده خنثي كردن و پاك كردن صحنه آلوده شده بر نمي آيد . ولي ساير موارد شيميايي موجود در گياهان خانواده كروسيفر نظير Isothiocyanates حتي اگر يك هفته پس از ورود عامل سرطانزا به بدن وارد شده باشد موجب انهدام سرطان كولون در موشها شده است.

بررسي و تحقيق جالب ديگري نيز آثار گياهان خانواده كروسيفر را در شروع علايم اوليه قبل از اغاز سرطان در اشخاصي كه كلم و ساير گياهان نزديك به كلم از خاناده كروسيفر را نمي خورند نشان ميدهد. دانشمندان و پزشكان محقق بلژيكي معتقدند كه تومورهاي سرطاني واقعي بدخيم اغلب از برجستگي هاي كوچك گوشتي در حال رشد كه در كولون ظاهر مي شوند و به نام Polyps  و يا در مراحل پيشرفته به نام Adenomas  معروف است منشا مي گيرد . البته بايد تذكر داده شود كه اين نوع تومورهاي خوش خيم ابتدايي صد در صد به تومور سرطاني تبديل نمي شوند ولي اغلب كارشناسان سرطان شناس معتقدند چون اصولا اغلب سلولهاي در حال رشد سريع منشا سرطانهاي كولون – ركتوم هستند بهتر است كه از نظر احتياط از رشد و توسعه Polyps  هاي كولون نيز جلو گيري شود و در صورت جلوگيري از رشد انها محققا احتمال مبتلا شدن به سرطان در كولون نيز از بين مي رود . براي جلوگيري از رشد اين تومورها بايد از رژيم غذايي سرشار از كلم و ساير گياهان خانواده كروسيفر كه نام برده شد استفاده شود و يا  طبق نظر ژاپني ها براي اينكه اصولا از تغيير ناگهاني ژنتيكي سلولها براي تبديل به حالت سرطاني جلو گيري شود يعني براي اينكه موتاسيون سرطاني انجام نشود بايد از گياهاني نظير گل كلم ، فلفل سبز تند، اناناس ، سيب ، زنجبيل ، كدو ، بادنجان كه همه در جلوگيري از شروع اين نوع موتاسيونها موثرند استفاده شود.

استاد ميرحيدر

کلم بروکلين وسرطان مثانه

براساس يافته هاي اوليه، خوردن کلم بروکلين ممکن است در جلوگيري از ابتلا به سرطان مثانه يا کندتر کردن پيشرفت بيماري مفيد واقع شود.

محققان امريکايي پس از بررسي‌هاي اوليه متوجه شدند که ترکيبات شيميايي خاصي که در کلم بروکلين وجود دارد، به جنگ با سلول هاي سرطاني بخصوص سلول هاي مهاجم مي رود. سلول هاي مهاجم نوعي از سلول سرطاني هستند که بيماري را به سرعت در بدن منتشر مي کنند.

دکتر شوارتز، مدير تحقيقات به خبرنگار رويترز گفت: "شواهد اوليه نشان مي‌دهد که نوعي از فعاليت‌هاي زيستي در اين ترکيبات در کاهش سرعت رشد بيماري سرطان مثانه مفيد است."

با اين حال او گفت به دليل ابتدايي بودن نتايج بدست آمده هنوز خيلي زود است که براي نمونه، مقدار مصرف بروکلين مردم را براي بهره‌مندي از اين مزيت مشخص کرد.

شوارتز در مصاحبه‌ي ديگري گفت: "آنچه ما مي‌دانيم، اين است که خوردن ميوه و سبزيجات مختلف مطمئناً براي سلامتي مفيد است."

پژوهش قبلي نشان مي‌داد مرداني که به طور منظم در برنامه غذايي‌شان از بروکلين استفاده مي‌کنند کمتر به اين نوع از سرطان دچار مي‌شوند. گفتني است سالانه بيش از 13.000 تن در ايالات متحده بر اثر ابتلا به سرطان مثانه جان مي‌بازند.

کلم بروکلين و ديگر سبزيجات هم‌خانواده‌اش مانند: کلم، شلغم، گل کلم و غيره حاوي ماده‌ي شيميايي هستند که به تشکيل ايزوتيوسياناتيس (isothiocyanates) مي‌انجامد. محققان معتقدند که ايزوتيوسياناتيس ممکن است نقش مقابله‌اي با سرطان داشته باشد.

براي تحقيق بيشتر، شوارتز و دستيارانش در دانشگاه ايالتي اوهايو، ماده‌ي ايزوتيوسياناتيس را از جوانه بروکلين استخراج کرده و به سلول هاي سرطاني مثانه افزودند و شاهد کاهش رشد سلول‌هاي بيماري بودند.

شوارتز همچنين اضافه کرد: "محققان دريافته‌اند که خوردن سبزيجاتي مانند کلم بروکلين، جوانه بروکلين، گل کلم، کلم پيچ و جوانه کلم بروکسل در مقابله با سرطان مي‌تواند موثر باشد". آخرين تحقيقات او و همکارانش که در 18 جولاي در نشست سالانه‌ي موسسه فناوري‌هاي غذايي، معرفي شد؛ ممکن است دليل اين ادعا باشد.

او همچنين ابراز داشت که جوانه بروکلين حاوي مقادير بيشتري از ماده‌ي ايزوتيوسياناتيس نسبت به بروکلين رسيده است و به همين دليل است که به نظر مي‌رسد جوانه بروکلين براي بدن مفيدتر باشد.

شوارتز در انتها افزود: " خوردن گونه‌هاي مختلف سبزيجات در برنامه غذايي به دليل داشتن تمام ترکيبات يافته شده‌ي فوق، مي‌تواند براي سلامتي مفيد بوده و نقش پيشگيرانه در بيماري‌هاي گوناگون داشته باشد."

کلم بروکلين و سبزيجاتي از اين دست در پيشگيري از ابتلا به سرطان و يا کندتر کردن روند رشد بيماري موثرند