غذاهاي سرطان زا را از ليست رژيم غذايي خود خارج کنيد



به تازگي دانشمندان ماده اي که در گوشت طبخ شده وجود دارد را يکي از عوامل سرطان زا مي دانند. در تاريخ 31 ژانويه امسال سازمان بهداشت و سلامت ليست جديدي از آخرين کشفيات در مورد غذاهايي که باعث ابتلا به سرطان شده و يا آن را تسريع مي کنند، منتشر کرد. در ميان اين 246 عامل سرطان زا "هتروسيکليک آمين"ها ديده مي شد، اين ماده در گوشتي که در دماي بالا و به مدت زمان طولاني طبخ شده باشد يافت مي شود.

اين اولين باري نيست که يک غذا که به وفور توسط مردم طبخ و خورده مي شود به ليست غذاهاي سرطان زا مي پيوندد. مثلا سه سال پيش دانشمندان دريافتند که "آکريلاميد" که در نتيجه طبخ مواد نشاسته اي در دماي بالا توليد شده و در ساخت پلاستيک و مصارف صنعتي کاربرد دارد، بطرز چشمگيري ابتلا به سرطان را افزايش مي دهد. بدين ترتيب مشاهده شد که ميزان اين ماده خطرناک در نان قندي زنجبيل دار بسيار بالاست. البته دليلي دال بر اينکه چه ماده اي باعث ايجاد "آکريلاميد" در نان قندي زنجبيل دار مي شود هنوز مشخص نشده است. اولين عامل سرطان زا در اين ليست "آفلاتوکسين" است. اين ماده سرطان زا توسط قارچ هاي موجود بر روي بادام زميني و ذرت توليد مي شود غذايي که بيشترين ميزان اين ماده خطرناک در آن يافت مي شود خمير بادام زميني است.

بيشتر مواد سرطان زا در اين ليست مواد مسموم صنعتي مي باشند که باعث آلودگي آب، خاک و هوا مي شوند. البته به عقيده شيميدانان هنوز عامل اصلي در ابتلا به سرطان مواد خوراکي مصرفي محسوب مي شوند. مورد بعدي که در سال 1981 به اين ليست اضافه شد مواد حاوي "دي اکسين" و "پي سي بي" ها بود. سپس مواد روغني و مشابه "دي اکسين" که در عايق هاي اکلترونيکي تجهيزات تجاري مورد استفاده قرار مي گرفت به اين ليست اضافه شد. هم "دي اکسين" ها و هم "پي سي بي" ها از تجهيزات و ماشين آلات ساختماني متصاعد شده و هوا را آلوده کرده و وارد زنجيره غذايي انسان مي شود.

يکي ديگر از اين مواد "سافرول" است. سافرول روغني بي رنگ و فرانما است که در عطرسازي در داروسازي و برخي نوشيدني ها مانند "روت بير" وجود دارد. مورد ديگر "بي اچ آ" است که در مشروبات الکي به وفور يافت مي شود. البته تحقيقات اخير نشان گر آن است که "هتروسيکليک آمين"ها به نسبت ديگر عوامل سرطان زاي موجود خطرناکتر هستند و ممکن است استفاده از آنها به اختلالات ژنتيکي منجر شود.