ويتامين دي در درمان سرطانها

پژوهشگران دانشگاه هاروارد مي‌گويند نور آفتاب و ويتامين دي طول عمر بيماراني را كه در مراحل اوليه سرطان ريه بسر مي‌برند افزايش مي‌دهد. به گزارش پايگاه اينترنتي ? ، medlineplus.comبقاي پنج ساله بعد از عمل جراحي در بيماراني كه ذخيره بالايي از ويتامين دي داشتند و در ماههاي آفتابي سال جراحي شده بودند در مقايسه با بيماران با ذخيره محدود ويتامين دي كه در ماه‌هاي سرد سال تحت عمل جراحي قرار گرفتند تا دو برابر بيشتر بود. بهترين منبع ويتامين دي علاوه بر مواد غذايي و محصولات لبني، نور خورشيد است. اشعه فرابنفش بنفش خورشيد محرك توليد اين ويتامين در پوست است. محققان دانشكده پزشكي و دانشكده بهداشت عمومي هاروارد در اين مطالعه ميزان بقاي ? ???بيمار مبتلا به سرطان ريه در مراحل اوليه سرطان را كه در فاصله سالهاي ? ????و ? ????درمان شده بودند مورد بررسي قرار دادند. بقاي پنج ساله در كساني كه ميزان بالايي از ذخيره و مصرف ويتامين دي داشتند ??? درصد در مقابل ? ??درصد گروه كنترل بود. به نظر مي‌رسد مصرف ويتامين دي و يا مكمل‌هاي غني شده بلافاصله بعد از تشخيص و قبل از عمل جراحي باعث افزايش بقاي اين بيماران مي‌شود. رابطه بين ويتامين دي و نتايج جراحي هنوز معلوم نيست. گمان مي‌رود اين ويتامين در پيشگيري از انواع سرطان موثر باشد. خواص ضد تكثيري اين ويتامين باعث مي‌شود مصرف اين ويتامين با مهار چرخه تكثير سلولي سلول‌هاي غير طبيعي همراه باشد. به علاوه گمان مي‌رود اين ويتامين از انتشار سلول‌هاي سرطاني هم پيشگيري كند.

مـمـکن اسـت قـبلاً هم اين حرف ها را شنيده باشيد......گـل کـلــم بخوريد، بـراي سلامتيتان خوب است..... کـامـلاًصـحيح است. خوردن هر چه بيشتر گل کلم، مرکبات، پيازو سويا از ابـتلاي شما به سرطان جلوگيري مي کند. البته فـقـط به دليل وجود مواد مغذي آن نيست. بيشتر به خاطربعضي مواد شيميايي تشکيل دهنده ي آن است.

آنـهـا گـياهان شيميايي ناميده مي شوند که مقدار زيادي

از آنها در غذاهاي گياهي يافت مي شوند. به عنوان مثال ايندول در گل کلم و گنستين

سـويـا از ايـن قــبــيـل اســت. در طــي 20 سـال گـذشتـه،دانـــشمندان در سر تا سر جهان دريافته اند که افرادي کهمـقـدار زيـادي سبــزيجات و ميوه مصرفمي کنند، احتمال ابتلايشان به سرطان کمتر است. دليلش را ما نيز هنوز نمي دانيم. هنوز نمي توانيم اثبات کنيم که ميوه ها و سبزيجات کاملاً باعث جلوگيري از سرطان مي شوند، اما اطمينان داريم که نقش مهمي در اين زمينه دارند. اگر به حيوانات قبل از اينکه در معرض مواد يا عوامل سرطان زا قرار بگيرند، ميوه و سبزيجات داده شود، خيلي کمتر به آن مبتلا مي شوند. اما در مورد انسان ها چنين مدرکي نداريم و نميتوانيم چنين نتيجه اي را با اطمينان اعلام کنيم.

کدام غذاهاي گياهي بهترين ضد سرطان ها هستند؟ در زير به بعضي از اين مواد شيميايي ضد سرطاني که تحقيقات بيشتري رويشان انجام شده است اشاره مي کنيم:

سير، پياز، تره فرنگي و موسير مي توانند راحت تر مواد سرطان زا را دفع کنند.

سبزيجات چليپايي مانند گل کلم، جوانه ي بروکسل، کلم و شلغم از آسيب ديدن سلول ها توسط عوامل سرطان زا جلوگيري مي کنند.

سويا نيز از پيشرفت تومر هاي سرطاني جلوگيري مي کند.

مرکبات، انگور و ساير ميوه ها هم عوامل سرطان زاي پنهان را از بدن تصفيه مي کنند. حبوبات نيز از آسيب ديدن سلول ها جلوگيري مي کند.

اين مواد در چه حالتي مفيد تر هستند؟ پخته شده يا خام؟ اين مسئله با توجه به مواد شيميايي درون آنها اصلاً مهم نيست. حتي کنسرو شده و منجمد و به صورت آبگيري شده آنها نيز مطلوب است. هر چند سبزيجات خام و بخار پز شده خواص مغذي بيشتري دارند. آيا اين مواد شيميايي به شکل قرص هم وجود دارند؟ هنوز خير، اما ممکن است در 10 سال آينده انجام شود. البته گذاشتن چند ترکيب در يک قرص نمي توانند نمي توانند به اندازه ي مواد غذايي گياهي براي شما فايده برسانند. بهترين کاري که مي توانييد بکنيد اين است که اين مواد شيميايي را با خوردن هر روزه انواع مختلفي از غذاهاي گياهي جذب کنيد. از امروز شروع کنيد. به اميد سلامتي شما!