نحوه پخت و سرطان

چگونگي تهيه و پختن غذا در پاره‌اي از موارد باعث ايجاد مواد سرطان‌زا مي‌شود. انواع گوشت‌ها اگر سرخ، کبابي و يا دودي شوند مواد سرطان‌زا در آنها ايجاد مي‌شود همچنين اگر روغن‌ها بسيار داغ شده و بسوزند و يا چندين بار از آنها استفاده شود شماري از ميکروب‌ها و قارچ‌ها که باعث فساد موادغذايي مي‌شوند ترکيبات سرطان‌زا به وجود مي‌آورند مانند قارچي که باعث فساد بادام زميني، غلات و حبوبات مي‌شود ( اکسپر ژيلوس فلاووس). ماده سمي افلاتوکسين که باعث فساد برخي موادغذايي مي‌شود، عامل بروز سرطان کبد در کشورهاي استوايي است، پاره‌اي از ترکيبات و ترشحات بدن ممکن است حامل مواد سرطان‌زا باشند به عنوان مثال شيره معده ممکن است «ران- نيتروزو» را که يک ماده سرطان‌زا است در دستگاه گوارش ايجاد کند يا در درون مثانه نيز نيتريت‌هاي ادرار و مواد آمينه در مجاورت يکديگر مواد سرطان‌زا به وجود مي‌آورند که براي جلوگيري از تشکيل آن بايستي از آنتي‌اکسيدان‌ها مانند ويتامين ث کمک گرفت، افراط در مصرف چربي‌هاي حيواني و گوشت قرمز نيز ممکن است در بروز سرطان کولون نقش داشته باشد، لازم به ذکر است که در پيشگيري از سرطان کولون الياف غذايي و يا فيبرها نقش سازنده‌اي ايفا مي‌کنند. روي، مس و برخي املاح و فلزات نيز مسئول بروز پاره‌اي سرطان‌ها گزارش شده‌اند که توصيه مي‌شود از مصرف زياد ويتامين‌ها و نمک‌هاي کاني بدون مشورت با پزشک خودداري شود. از سوي ديگر نزديک به 500 ماده شيميايي به نام‌هاي مواد نگهدارنده و افزاينده و رنگ‌ها هنگام تهيه غذاهاي آماده شده به کار گرفته مي‌شوند که تنها 50 نوع از آنها قانوني و بي‌زيان اعلام شده‌اند. مصرف الکل جذب مواد سرطان‌زا را آسان مي‌کند و چاي داغ نيز در بروز سرطان نقش دارد.

بنابراين بهتر است مصرف چربي را تا 30 درصد کاهش دهيم، بر مصرف ميوه، سبزي، غلات و حبوبات بيفزاييد مصرف غذاهاي آماده را کاهش دهيد. از زياده‌روي در مصرف غذا بپرهيزيد چرا که بين بروز سرطان و پرخوري، افزايش وزن و چاقي ارتباط مستقيم وجود دارد.
بر اساس تحقيقات بخش اپيدميولوژي تغذيه و سرطان دانشکده پزشکي دانشگاه مونترال که من مديريت آن را برعهده دارم ليکوپن، رنگدانه موجود در گوجه‌فرنگي که قرمزي آن را سبب مي‌شود مي‌تواند از سرطان لوزالمعده پيشگيري کند. بر اساس همين پژوهش‌ها مصرف سبزي‌هاي تيره رنگ و گوجه‌فرنگي بسيار موثر است.
شما درمورد ايدز هم کار کرده‌ايد در اين زمينه به چه نتايجي رسيده‌ايد و هم اکنون روي چه پروژه‌هايي مشغول به کار مي‌باشيد؟

- مهم‌ترين دستاوردهاي تحقيقات پيرامون ايدز ارتباط معکوس اين بيماري مهلک و آلرژي است به طوري که ويروس ايدز در بدن افرادي که مبتلا به نوعي آلرژي هستند متفاوت عمل مي‌کند و ممکن است تکوين بيماري ايدز را به تاخير اندازد.
در حال حاضر تيم اپيدميولوژي ژنتيک به سرپرستي من و با بودجه قابل ملاحظه‌اي که دولت کانادا به اين امر اختصاص داده، به سوي تمرکز بر تحقيق بر ارثي بودن بيماري‌هاي مزمن مخصوصا سرطان گرايش يافته است و در اين راه به نتايج ملموسي هم رسيده‌ايم از جمله گروه تحقيقاتي ما موفق به کشف 13 موتاسيون ژنتيکي براي سرطان سينه شده است.

- سالانه 10 ميليون نفر در دنيا به سرطان مبتلا مي‌شوند و 7 ميليون نفر نيز بر اثر آن از بين مي‌روند

- افرادي که سابقه بيماري‌هاي مربوط به آلرژي، آسم و اگزما دارند خيلي کمتر از ديگران در معرض خطر ابتلا به سرطان پانکراس هستند و اين مهم ممکن است درمورد سرطان‌هاي ديگر نيز صحت داشته باشد