چرا صبحانه نمي‌خورند؟
بسياري از بچه‌ها صبح‌هاي زود، اشتهايي براي خوردن صبحانه ندارد. مخصوصاً اگر مجبور باشند براي رسيدن به مدرسه مدت زيادي در راه باشند كه به همين دليل بايد صبح بسيار زود بيدار شوند. بعضي از بچه‌ها هم صبح‌ها احساس گرسنگي نمي‌كنند. همه اين مسائل با شروع صبحانه با مقدار كم و عادت دادن كودك به تكرار هر روزه اين كار، حل خواهند شد.
براي عادت دادن فرزندتان به خوردن صبحانه، به نكات زير توجه كنيد:
اگر فرزندتان به حدي دير بيدار مي‌شود كه براي صبحانه خوردن وقتي باقي نمي‌ماند، ساعت خواب او را يك ربع عقب بكشيد و صبح‌ها هم او را يك ربع زودتر بيدار كنيد.
اگر فرزندتان صبح‌ها احساس گرسنگي نمي‌كند، با مقدار كم‌ صبحانه، يك گاز از لقمه، يا يك ليوان آبميوه شروع كنيد. همچنين مي‌توانيد ساعت شام كودك را عقب بكشيد. وقتي كودك شروع به خوردن صبحانه مي‌كند، گرسنگي هنگام شام او و مقدار غذايي كه در شب مي‌خورد كم شده و بعد از حدود دو هفته صبحانه تبديل به يك وعده غذايي مي‌شود كه كودك قبل از آن احساس گرسنگي مي‌كند و از خوردن آن لذت مي‌برد.
اگر كودك شما به خوردن صبحانه‌هاي سنتي مثل پنير علاقه ندارد، سعي كنيد برايش خامه يا شكلات صبحانه تهيه كنيد يا مربايي را كه دوست دارد درست كنيد. خوردن ماست، ميوه، شير يا كيك‌هاي خانگي هم چيزي است كه اگر امتحان كنيد، نتيجه بخش خواهد بود.
بهتر است حواستان به كافئين هم باشد. كافئين در قهوه، نوشابه‌هاي گازدار و بعضي آدامس‌ها وجود دارد. اين ماده مي‌تواند باعث عدم تمركز و بي‌قراري كودكان در مدرسه شود. كودكان در اين حالت با يادگيري مشكل خواهند داشت و نمي‌توانند در مدرسه آرام سرجايشان بنشيند. كودكاني كه عصر يا شب غذاهاي كافئين دار مثل نوشابه خورده باشند، شب دير به خواب مي‌روند، راحت نمي‌‌خوابند، صبح با صبحانه خوردن مشكل دارند و در كلاس يادگيري كمي دارند. بهتر است خوردن غذاهاي كافئين‌دار را براي بچه‌ها محدود كنيد يا به تعطيلات موكول كنيد.
يك كار جالب ديگر اين است كه درست كردن صبحانه را به همراه كودكتان انجام دهيد و اين كار را براي او به يك ماجراي بامزه تبديل كنيد. به اين ترتيب كودكان عادات غذايي صحيحي را كسب كرده و در طول عمرشان ادامه مي‌دهند. حتي اگر صبح‌ها وقت اين كار را نداريد، شب‌ها ميز صبحانه را بچينيد.
اگر كودك هر روز صبح بيدار شود و يك قالب پنير و يك استكان چاي روي ميز انتظارش را بكشند و بخواهيد به زور او را به خوردن صبحانه مجبور كنيد، حق دارد كه بگويد ميل ندارم. پس بهتر است حوصله به خرج دهيد، ميز صبحانه را متنوع‌تر كنيد: از غلات پرك‌شده كم شيرين كه در شير ريخته مي‌شوند استفاده كنيد. حتي اگر خودتان وقت نداريد، از شب قبل ميوه‌ها را خرد كنيد و صبح آن‌ها را به ماست اضافه كنيد. گذاشتن ميوه‌ روي ماست منظره قشنگي ايجاد مي‌كند كه كودك را به خوردن صبحانه تشويق مي‌كند. حتي يك نيمرو كه روي آن پودر آويشن پاشيده شده و به آن آبليموي تازه اضافه كرده‌ايد، چنان بوي اشتها‌انگيزي دارد كه گرسنگي فرزندتان را تحريك مي‌كند.
كمي خلاق باشيد! صبحانه فقط به كره يا پنير محدود نمي‌‌شود، بعضي از بچه‌ها دوست دارند صبح غذا بخورند. مي‌توانيد براي آنها عدسي يا سوپ تهيه كنيد.
صرف صبحانه با مشاركت
بدانيد بچه‌ها هميشه از رفتار شما الگو بر‌مي‌دارند. بنابراين تصميم بگيريد مثالي خوبي براي فرزندتان باشيد. اگر خود با لذت به خوردن صبحانه عادت كنيد و براي اين كار وقت بگذاريد، كودك هم آرام و ناخودآگاه از شما تقليد مي‌كند.
از روزهاي تعطيل هم غافل نشويد. همه با هم سر ميز صبحانه بنشينيد و به صبحانه هم مثل وعده‌هاي غذايي ديگر براي دور هم جمع شدن اهميت دهيد.
كودكان را در تمام مراحل تهيه صبحانه، از خريد مواد غذايي تا تهيه آن و چيدن آن روي ميز مشاركت دهيد