مضرات نان سفید نسبت به نان سیاه
 در حال حاضر انواع مختلفي از نان از جمله سنگك، تافتون، لواش و بربري در ايران به مصرف مي رسند كه خوشبختانه اين نان ها تا اندازه اي از شر الك هاي چند صفر مصون مانده اند.
آزمايش هايي كه روي نان سنگك صورت گرفته است نشان مي دهد كه اين نان تقريباً كامل است و در تهيه آن آرد چند صفر به كار نرفته، يعني تقريباً تمام املاح و ويتامين هاي خود را حفظ كرده است. نان سنگك از نظر ويتامين ها زياد غني نيست زيرا در طي فرايند پخت، در معرض نور و حرارت تنور قرار مي گيرد و ويتامين هاي خود را از دست مي دهد. ويتامين B2 آن تقريباً كافي است؛ ويتامينB1 در اثر حرارت بسيار كم مي شود؛ اثري از ويتامينC  وجود ندارد و ويتامين A آن نيز كافي مي باشد.
اغلب ، نان هاي ايراني در معده دچار تخمير نشاسته اي شده و تنها پنج درصد نان هاي سنگك ( اگر برشته باشند كمتراز 5 درصد آن ) هضم نشده و دفع مي شوند.
در بيشتر كشورهاي جهان نان يك غذاي اصلي است و در اثر استفاده زياد از نان سفيد، بايد گفت كه نسل بشر رو به انهدام مي رود.
جاي تاسف دارد كه مصرف نان سفيد روز به روز در كشور ما زيادتر مي شود.
آن چه تاكنون گفتيم مربوط به نان سفيد بود كه با الك كردن به دست مي آيد و بدتر از آن نان سفيد شيميايي است. آردهاي سفيد تنها آرد الك كرده ي ساده نيستند بلكه در بعضي از كارخانجات آن ها را با مواد شيميايي سفيد مي كنند و اين عمل سفيد گري با گازهاي سمي انجام مي شود و بدتر اين كه به جاي خمير ترش هم، مواد شيميايي به كار مي برند كه كارخانجات شيميايي آن ها را به جاي خمير ترش ساخته اند. پس از مطالعات و آزمايش هاي مكرر ثابت شده كه مصرف اين خمير ترش مصنوعي كه در فروشگاه هاي مواد غذايي به فروش مي رسد و بعضاً از آن براي پف در پخت نان، كيك و شيريني استفاده مي كنند مضر است. اين خمير ترش مصنوعي از تركيبات زاج سفيد است كه بايد جداً از مصرف آن خودداري كرد و آزمايش آن بر روي سگ معلوم كرد كه مولد زخم هاي سخت معدي و روده مي باشد؛ هم چنين از موارد مخرب ديگر آن اثر عميق بر روي غدد تناسلي زنان است و باعث كوچك شدن وعدم كارايي تخمدان ها مي شود. ضمناً با عمل الك كردن، گلوتن آرد از بين مي رود.
به تمامي بيماران و افراد سالم توصيه مي شود كه نان سفيد را از غذاي خود حذف كنند و به جاي آن بیشتر نان سياه كامل بخورند كه بهترين نمونه ي آن نان سنگك است.
منبع: سایت