داروهای پوشاننده یا پاک کننده
 
 
داروهای پوشاننده یا پاک کننده که تحت عنوان MASKING AGENTS گفته می شود گروه چهارم از داروهای ممنوعه در ورزش می باشد. این داروها به این دلیل پوشاننده گفته می شود که با مصرف  آنها  داروی  اصلی کشف  نمی گردد  و اینها با انحراف آزمایش دوپینگ اعمال اثر می کنند، و به این دلیل پاک کننده گفته می شود که برخی از آنها  به  دفع و پاک شدن داروی اصلی از بدن کمک می کنند.
انواع داروها ی پوشاننده و پاک کننده به قرار زیر است :
1-     برومانتان
2-     دیورتیکها ( ادرار آورها )
3-     اپی تستوسترون
4-     پروبنسید
 
برومانتان
برومانتان دارویی است که هم خاصیت پوشانندگی و خاصیت محرک اعصاب دارد. و در المپیک آتلانتا 1996 بطرز وسیعی توسط ورزشکاران روسیه مصرف شده بود ولی چون در فهرست داروهای ممنوعه نبود، کمیته بین المللی المپیک نتوانست هیچ ورزشکاری را محروم کند ولی امروزه  در فهرست داروهای  ممنوعه قرار دارد.
 
دیورتیکها ( ادرار آورها )
ورزشکاران به دو دلیل زیر از این گروه داروها استفاده می کنند :
1-     پاک کردن و دفع داروی اصلی خورده شده از بدن و نتیجتا انحراف آزمایش دوپینگ
2-     کم کردن وزن بدن
 
اپی تستوسترون
اپی تستوسترون نیز دارویی است که جهت انحراف آزمایش دوپینگ مصرف می گردد.
 
پروبنسید Probenecid
پروبنسید یک داروی ضد نقرس است  که میزان اسید اوریک خون را پائین می آورد، بدین ترتیب که با مهار بازجذب اسیداوریک در کلیه  دفع  ادرار آن را افزایش می دهد.
نیمه عمر پلاسمایی این دارو بستگی به مقدار مصرف آن دارد، بطوریکه بعد از مصرف مقدار 500 میلی گرم نیمه عمر آن 3 تا 8 ساعت و پس از مصرف 2 گرم نیمه عمر آن 6 تا 12 ساعت است . پروبنسید از راه  کلیه  دفع شده و دفع آن در ادرار قلیایی افزایش می یابد.
 
چرا ورزشکاران پروبنسید مصرف می کنند؟
یکی از ویژگیهای داروی پروبنسید این است که دفع داروهای دیگر را از راه کلیه و ادرار مهار می کند و مانع از آن می شود که داروی اصلی از راه ادرار خارج گردد و به همین دلیل چون ورزشکاران با مصرف آن سعی می کنند روی داروی اصلی سرپوش بگذارند، داروی پوشاننده گفته می شود.