اثر داروها بر روي فشارخون
دكتر شما مي‌تواند به شما بگويد كدام يك از داروهائي كه براي درمان بيماري به شمار مي‌دهد، ممكن است فشارخونتان را بالا ببرد مثلاً قرص ضدآبستني فشارخون را بالا مي‌برد. بسياري از داروهاي ديگر هم وجود دارد كه فشارخون را بالا مي‌برد. بنابراين خوب است وقتي كه دكتر داروئي را تجويز مي‌كند به شما بگويد فلان و بهمان دارو و فشارخونتان را بالا مي‌برد يا خير.
عادات جنسي شما
يكي از سوالاتي كه افرادي كه مبتلا به فشارخون هستند از دكتر مي‌كنند اين است كه آيا مي‌توانيم با وجود داشتن فشارخون بالا از زندگي جنسي مرتب و منظم برخوردار شويم.
دكتر در اين موارد پاسخ خواهد داد آنها مي‌توانند روابط جنسي خود را ادامه بدهند مگر اينكه بدنبال عمليات جنسي احساس تنگي نفس و درد در سينه بنمايند. دراين صورت بايد هرچه زودتر با دكتر خود تماس بگيرند ولي داشتن يك رابطه جنسي، سطح استرس را بالا برده و خطر يك حمله قلبي در هنگام مباشرت جنسي را بالا مي‌برد آتيلا جهانگشاي معروف در همچو وضعي دچار سكته قلبي شد و درگذشت.
بعضي از داروها كه براي فشارخون بالا تجويز مي‌شود ممكن است از ميل جنسي بكاهد و نگه داشتن آلت مرد در حال تعوذ را مشكل سازد در تحقيقاتي كه اخيراً در دانشگاه كني تكت به عمل آمده معلوم شده سه دارو يعني methyldopa, Propranold از شور و هيجان جنسي مي‌كاهد. مشكل جنسي در مرداني كه سنشان متجاوز از 51 سال است و از داروهاي فوق استفاده مي‌كردند بيشتر بود. داروي سوم يعني Captoprill كمتر اثر بد داشت و معلوم شد استفاده از آن بهتر از استفاده از دو داروي قبلي است.
چنانچه داروهاي مخصوص فشارخون بالا را مصرف مي‌كنيد و فقدان شور جنسي بصورت يك مسأله در آمد با دكتر خود تماس بگيريد و از او بخواهيد يك داروي ديگر به شما بدهد.
ورزش‌هاي تنفسي
ورزشهاي تنفسي روزانه ممكن است كمك به كم شدن فشارخون بالا بكند. روي كف اطاق مفروش بر پشت بخوابيد و يك متكا زير زانو و يك بالش زير سر بگذاريد سپس آهسته تا ده بار نفس بكشيد. آن‌گاه مدت دو ثانيه توقف كرده و باز ده بار نفس بكشيد. با انجام اين ورزش بطور روزانه به مدت 3 الي 5 دقيقه شما احساس استراحت كرده و از فشارخون و سرعت ضربان قلب كاسته خواهد شد.
فشار وار آوردن در هنگام قضاي حاجت
درهنگام قضاي حاجت، با فشار به دفع پرداختن علاوه بر اينكه ممكن است كمك به توليد بواسير و مشكلات روده بكند بر فشارخون شخص هم افزون خواهد شد.
سرطان
سرطان ممكن است توليد فشارخون بالا بكند تا اين اواخر پژوهندگان فكر مي‌كردند فشارخون بالا بر خطر بوجود آمدن سرطان مي‌افزايد ولي اخيراً معلوم شد به علت ابتلاء به سرطان فشارخون، بالا مي‌رود و نه بالعكس.
چنانچه براي فشارخون دارو تجويز شود چه بايد كرد
چنانچه براي پائين آوردن فشارخون از دارو استفاده مي‌كنيد. اين بخش از كتاب را حتماً بخوانيد قبل از هر چيز ديگر بايد مجدداً تأكيد كنم كه شما نبايد بطور سرخود و بدون تجويز دكتر از داروهاي ضدفشارخون استفاده كنيد زيرا اين امر ممكن است مشكلات عمده‌اي ايجاد كند. هر وقت تصميم گرفتيد دارو بخوريد با دكتر خود مشورت كنيد. دكتر متناسب با وضع مزاجيتان داروئي را تجويز خواهد كرد.
در فصل هفتم چگونگي داروهاي فشارخون را تشريح كرده و در آنجا ذكر كرده‌ايم داروهاي مزبور چه اثراتي بدنبال خود خواهد داشت و چه موقع عوارض جانبي را ممكن است تجربه كنيد.
داروهاي مختلف فشارخون
ذيلاً تعدادي از داروهاي مربوط به فشارخون را نام مي‌بريم بخاطر داشته باشيد داروها يا به صورت ژنريك و يا با نام معروفشان فروخته مي‌شود.
داروهاي موسوم ACE Inhibitors.
ACE كه خلاصه Angiotensia Converting Enzyme است جلو توليد Angiotensia كه هورمني است كه فشارخون بالا را توليد مي‌كند، را مي‌گيرد.
اين داروها از داروهاي جديدي است كه در سال 1980 رواج پيدا كرده.
مشكلي كه اين گروه از داروها ايجاد مي‌كنند آن است كه براي يك مدت كم اثر داشته و با اينكه پس از مصرف بدن شروع به توليد Angistensis hormone مي‌كند، عاقبت اين داروها اثر خود را از دست داده، وضع فشارخون بدتر مي‌شود، مگر اينكه بر مقدار داروئي كه مصرف مي‌كنيد بيفزائيد.
مصرف اين دارو عوارضي چون عرق كردن زياد، كم شدن آب بدن، استفراغ، زخم در دهان، تب، گلودرد، ورم دست و پا، نامنظم شدن ضربان قلب، درد سينه و ظهور بثورات روي پوست، تغيير مزه غذا، اشكال در تنفس و اسهال دارد و نوعي مسموميت را هم بوجود مي‌آورد كه بايد فوراً آن را به دكتر خود گزارش بدهيد زيرا اين دارو اثر بسيار بد بر روي كليه‌ها دارد.
از داروهاي گروه ACE Inhibitors معروفتر از همه مي‌توان داروهاي زير را ذكر كرد:
Captopnil (Apvlen (R)
Enlapril (Vasotee (R)
Lisinopril (prinvil (R)
بتا بلوكرز Beta Blockers
بدن شما يك نوع سيستم هشدار دهندة داخلي دارد كه هرگاه شما با يك وضع اضطراري و يا اضطراب‌آور روبرو شديد، اين سيستم بكار مي‌افتد، به اين سيستم، سيستم اضطراري اعصا emergeney nervvus system گويند. همين سيستم باعث مي‌شود كه شما حداكثر كوشش خود را بنمائيد كه خود را از خطر برهانيد چنانچه فشارخون شما نرمال باشد، ممكن است سيستم هشدار دهنده شما هم‌چنان كه مي‌بايست، به عمل پردازد در اين صورت شما قادر خواهيد بود بطور طبيعي انرژي خود را به كار انداخته و به توليد و خلاقيت پردازيد و مثمر ثمر واقع شويد ولي چنانچه فشارخونتان بالا باشد، ممكن است سيستم هشداردهندة شما بيشتر اوقات زيادي به فعاليت پردازد. در اين صورت ممكن است شما احساس فشارخون زياد بكنيد و سيستم اعصاب شما زيادي به فعاليت افتد.
يك چنين وضع ممكن است به طور ارثي به شما رسيده باشد. ولي هم چنين ممكن وضعت زندگيتان آن را پديد آورده باشد.
همانطور كه در فصل ششم گفتيم ممكن است چيزهاي ساده و عادي سيستم اعصاب اضطراري (مانند حرف زدن) شما را به فعاليت برانگيزد گروه داروهاي موسوم به Beta – adrenergie وقتي كه مصرف شود، باعث مي‌گردد كه سيستم اعصاب اضطراري شما مسدود گردد درنتيجه قلب شما آهسته كار مي‌كند و فشارخونتان پائين مي‌آيد.
متأسفانه اين داروها ممكن است به علت كاسته شدن از انرژي، شما را از لذت بردن از زندگي محروم كند درنتيجه وقتي كه اين دواها را مصرف مي‌كنيد در اغلب اوقات سست و خواب‌آلوده هستيد.
داروهاي گروه بتا بلوكر، نبايد در مورد بيماران مبتلا به آسم و نارسائي قلب مصرف گردد. چنانچه كسي قلبش تحت عمل جراحي قرار گرفته باشد او هم نبايد از اين داروها استفاده كند. بيماران مبتلا به بيماري ديابت و بيماريهاي كليوي و يا كبدي هم نبايد اين داروها را مصرف كنند. نوشابه‌هاي الكلي در هنگامي كه گروه داروهاي بتابلوكر مصرف مي‌شود، فشارخون را پائين مي‌آورد. همچنين كشيدن سيگار ممكن است اثرات پژ و پرانوفل، كه يك نوع از داروهاي گروه بتابلوكر است را خنثي كند.
داروهاي گروه بتابلوكر عبارتند از: