پائين‌آوردن فشار خون بطور طبيعي
خواننده گرامي اكنون شما با مطالعه بخش اول اين كتاب آگاهي يافته‌ايد كه داشتن فشار خون اختلالي است خيلي جدي و نبايد آن را ناديده گرفت همچنين اكنون مي‌دانيد كه ممكن است بعضي اوقات مثلاً موقعي كه فشارخون ارثي، نژادي و يا جنسي است كنترل آن تقريباً غيرممكن است.
علت آنكه ما اين كتاب را برشته تحرير درآورديم بخاطر آن است كه يادآوري كنيم عوامل بسيار ديگري هست كه در بالا بردن فشارخون اثر دارد. معهذا هيچكس نبايد چون مبتلا به فشارخون است از خود مأيوس باشد و خود را در خطر ببيند. كسي هم كه دچار فشارخون نيست نبايد بي‌خيال زندگي كند. اينكه چگونه زندگي مي‌كنيد و چه غذاهايي را مي‌خوريد، خيلي بيش از آنچه كه فكر مي‌كنيد در تندرستي شما اثر دارد.
ما در بخش دوم دربارة علل و معلولهاي طبيعي بحث نموده و اطلاعاتي دربارة راه و روش طبيعي جهت كنترل آن ارائه داده‌‌ام.
مي‌توان بدون مصرف دارو فشارخون بالا را پائين آورد. در آزمايشي كه در يك درمانگاه به عمل آمد 85 درصد بيماريان مبتلا به فشارخون بدون مصرف دارو شفا يافتند. در بين صدها نفر ديگر 21 درصد از كلسترولشان پائين آمد.
چنانچه به فشارخون مبتلا هستيد قبل از اينكه داروها را ترك كنيد با دكترتان مشورت كنيد تا دكتر به شما راهنمائي بكند چگونه مي‌توانيد فشارخونتان را بدون دارو تحت كنترل قرار بدهيد.
عوامل غذائي كه در پائين آوردن فشارخون مؤثر است
در اين فصل غذاهائي را كه مي‌خوريم و اثراتي كه اين غذاها روي فشارخون دارند، مورد بحث قرار گرفته. قبل از آغاز اين بحث توجهتان را به نكات زير جلب مي‌نماييم.
قبل از تغيير دادن عادات خوردن غذا
عادات خوردن كنوني خود را مورد ارزيابي قرار بدهيد يعني ببينيد چه قدر نمك مصرف مي‌كنيد و كالري و كلسترول غذاهائي را كه مي‌خوريد چه‌قدر است. سپس اصلاحات در برنامه غذائي خود را شروع بنمائيد و خود را مجبور كنيد كه برنامه‌اي را كه تنظيم كرده‌ايد هرچه زودتر بمرحله اجراء در آوريد. اثراتي كه تغييرات غذائي ممكن است روي بدنتان بگذارد را مورد توجه قرار بدهيد يعني ببنيد تغييرات فوق چه اثري روي عواطف و ذهنتان باقي مي‌گذارد.
چنانچه تغيير كامل در عادات خوردن دشوار باشد، عادات خوردن غذا را تدريجاً تغيير بدهيد مثلاً موقع صرف صبحانه بجاي سوسيس، غلات پخته بخوريد و ساندويچي از نان با سبوس مصرف نمائيد. موقع تهيه غذاهاي ظهر چنانچه مرغ مي‌خوريد پوست چرب آن را قبل از پختن درآوريد.
گاهي ايجاد تغييرات اساسي در عادات خوردن بسيار دشوار است و همين دشواري باعث مي‌شود كه شخص مأيوس شده و به عادات قبلي روي آورد. چه در خانه و چه در رستوران سعي كنيد غذاهاي را كه زياد پخته و يا سرخ و بريان شده نخوريد اغلب ميوه و سبزيجات پخته بهترين انتخاب است.
همه روزه به اندازه كافي آب بنوشيد تا ادرار كمرنگ شود ولي چنانچه فشارخون بالا داري در نوشيدن آب به زياده‌روي نپردازيد، آب براي جلوگيري از توليد سنگ در كليه و يا هضم غذا و يا جلوگيري از كم آب شدن بدن لازم است نوشيدن آب پاك و صاف چشمه‌ها كه سديم آن كم و داراي كلسيم و ماگنسيم زياد است، بسيار مفيد است افراد سالخورده كه ميل چنداني به نوشيدن آب ندارند بخصوص بايد براي جلوگيري از كم آب شدن بدن، بحد كافي آب بنوشيد.
غذاهائي كه براي شما مفيد است
ذيلاً بطور خلاصه غذاهائي كه براي فشارخون مفيد است و نمك و كلسترول و چربي كم دارد ذكر مي‌شود:

 
گوشت بدون چربي گوساله
سبزي كه چربي‌اش گرفته شده
ماست بي‌چربي
فلفل دلمه‌اي
نخود و لوبيا
جوجه بدون پوست
ماهي بخارپز
پنير تازه كم‌چربي و بي‌نمك
سيب‌زميني بخارپز
كره و با مارگارين خيلي كم
غلات (بدون اضافه كردن نمك به آن)
نوشابه‌هائي كه حاوي كافئين و چربي نيست.
ميوه‌جات و سبزيجات تازه.

 
غذاهائي كه بايد از خوردن آن اجتناب كرد
 
 
سوپ توي قوطي
ترشي و يا زيتون
چيپس
سيب‌زميني سرخ كرده
شاه ماهي
سوسيس
ساردين
پيتزا
آجيل نمك‌دار (مخصوصاً پسته)
طرب كوهي
سوس فلفل هندي
سوس سويا
كره ساخته شده از پسته شام
آبجو
بيكن پاودر
بستني
كوكاكولا و كولاهاي ديگر
سيري كه بصورت نمك مصرف مي‌شود.
بيسكويت نمك‌دار (كراكر)
جگر
ميگو
خرچنگ
سبزيجات توي قوطي
گوشت توي قوطي
ژامبون
خاويار
ماهي تون
پنير چرب
بويون
كچ‌ آپ
خردل
كره و يا مارگارين نمك‌دار
سوس گوجه فرنگي
اغلب غذاهاي به اصطلاح Processed
مسونوسديم
نرم‌كننده گوشت
بسياري از مسهلات