مشرو
الكل
الكل ماده‌اي است كه وضعيت جسمي و ذهني را تغيير داده، مي تواند موجب از دست رفتن كنترل بر رفتار شود و در درازمدت، مشكلات اجتماعي، جسمي و رواني به وجود آورد.
آثار مضر الكل
مصرف الكل موجب مشكلات وخيمي براي سلامت شخص مي شود. الكل پس از نوشيدن، از طريق معده و روده كوچك جذب خون مي‌شود و 35 نا 45 دقيقه بعد به حداكثر ميزان غلظتش در خون مي‌رسد. ميزان غلظت به عواملي چون وزن شخص و نيز اين كه آيا شخص الكل با غذا خورده است يا با معده خالي، بستگي دارد. اگر الكل را با غذا خورده باشيد، بدن آن را كندتر جذب خواهد كرد. كبد، الكل را با سرعتي در حدود يك واحد در ساعت تجزيه مي‌كند. بدن قادر به تغيير اين مقدار نيست؛ بنابراين، هرچه بيشتر الكل بنوشيد، بدن وقت بيشتري لازم دارد تا آن را تجزيه كند. در كوتاه مدت، نوشيدن زياد الكل موجب مستي و خماري مي‌شود و در درازمدت به اكثر دستگاه‌هاي بدن صدمه مي‌زند. مصرف دايم و الكل ممكن است موجب وابستگي به الكل و مشكلات اجتماعي از جمله خشونت خانوادگي و بلهوسي شود. الكل كنترل مغز بر خويشتن‌داري و توازن و هماهنگي حركتي را مختل مي‌كند. نوشيدن درازمدت الكل به سلول هاي مغزي كنترل كننده يادگيري و حافظه صدمه مي رساند. مصرف الكل موجب التهاب كبد (هپاتيت) شود. نوشيدن الكل قادر است به كبد صدمه شديد وارد كند و موجب بيماري‌هاي چون سيروز و سرطان شود. ممكن است در نتيجه مصرف الكل، زخم معده و دوازدهه (اولين قسمت روده كوچك) ايجاد شود. علاوه بر آن، خطر پيدايش سرطان معده نيز وجود دارد. الكل ممكن است، عملكرد جنسي را مختل كند. در درازمدت شايد ميزان باروري هم كاهش يابد. نوشيدن الكل رگ‌هاي پوست را گشاد كرده، موجب دفع گرما از بدن مي شود. نوشيدن درازمدت الكل خطر ابتلا به پرفشاري خون را مي‌‌افزايد.
 
براساس تازه‌ترين پژوهشها، مردان چيني كه از نوشيدني‌هاي الكلي استفاده مي‌كنند، 2 برابر بيشتر از سايرين در معرض ابتلا به فشارخون بالا قرار دارند. بر اساس مطالعات انجام شده از سوي محققان دانشگاه تولان در نيولورلئان واكنش‌هاي جمعيت‌هاي غربي و آسيايي به دليل تفاوت نژادي نسبت به عوامل خطرزا از جمله مصرف الكل متفاوت است. در اين بررسي‌ها، بيش از 5300 مرد با متوسط سن 35 تا 74 سال مورد آزمايش و مطالعه قرار گرفتند. بر اساس نتايج اين مطالعات كه در مجله هايپرتنشن منتشر شده است، هر چه مصرف اين قبيل نوشيدني‌ها بيشتر باشد احتمال ابتلا به فشار خون بالا نيز به مراتب افزايش پيدا مي‌كند. اين در حاليست كه بيماريهاي قلبي يكي از قاتلان مهم بزرگسالان چيني در عصر حاضر است
ب