گزارش ایسنا براساس يك پژوهش انجام شده از محققین موسسه طعام اسرار

مداخلات تغذيه اي در بهبود وضعيت بيماران اسكيزوفرنيك مؤثر است.

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران

سرويس: پژوهشي

مداخلات تغذيه اي باعث كاهش اثرات جانبي نامطلوب ناشي از داروها شده و ميزان مصرف داروها را كاهش مي‌دهد.

منيژه حكيمي، كارشناس و پژوهشگر تغذيه در گفت و گو با خبرنگار سرويس «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به تحقيقي كه درباره اثر رژيم درماني در بيماران اسكيزوفرنيك داشته است، گفت: اسكيزوفرني يا جنون جواني اختلال رواني مزمني است كه با از دست دادن همگامي اجتماعي، خودگرايي، دمدمي مزاجي، كارهاي بي‌جا به علت وهم و خيال، فريب و دلخوشي بي‌اساس مشخص مي‌شود.

شروع بيماري كه معمولا در جواني يا آغاز بزرگسالي مي‌باشد ممكن است ناگهاني يا تدريجي باشد.

وي افزود: مشكلات بيماران اسكيزوفرنيك عدم توازان بيوشيميايي، مشكلات متابوليكي تغذيه‌يي، كمبودهاي تغذيه‌يي (اعم از ماكرو مغذي‌ها و ميكرو مغذي‌ها)، عدم تحمل مواد غذايي، مكمل ياري و مداخلات تغذيه‌يي باعث كاهش اثرات جانبي نامطلوب ناشي از داروها مي‌شود و ميزان مصرف داروها را كاهش مي‌دهد.

حكيمي با اشاره به روش بررسي در اين طرح گفت: تعداد 24 بيمار بستري در بخش روان‌پزشكي بيمارستان امام حسين (ع) از نظر ميزان هيستامين، روي، ويتامين‌هاي B12,B6 ، تحمل لاكتوز، گلوتن و مشكلات متابوليكي هيپروهيپوگليسمي مورد بررسي قرار گرفتند.

بيماران از نظر بيوشيميايي به سه دسته ,Low Histamine وHigh Histamine, Pyrroluria تقسيم شده و تحت رژيم غذايي مكمل ياري ميوه، سبزي، مغزهاي روغني، ماهي ، اسيدهاي چرب امگا 3 و مكمل ياري ويتامين B6 و روي قرار گرفتند.

وي خاطرنشان كرد: براساس يافته‌هاي اين تحقيق مكمل ياري ويتامين B6 و Zn در 11 بيمار گروه Pyrroluria با بهبود علائم رفتاري و فيزيكي همراه بود و در عين حال در 13 بيمار دچار Low Histamine و High Histamine باعث بهبود افسردگي و ترس شد.

از سوي ديگر با مصرف مغزهاي روغني ، غلات و ماهي افسردگي در اغلب بيماران كمتر شد.

اين كارشناس مسوول تغذيه و رژيم درماني واحدهاي آموزش درماني خاطر نشان كرد: هيپوگليسمي از مشكلات شايع در بيماران اسكيزوفرنيك بود كه با تجويز رژيم پر پروتئين، كم كربوهيدارت، ميزان متوسط چربي و محدود كردن قندهاي ساده نتايج مثبت به دست آمد.

همچنين در بيماران مبتلاء به عدم تحمل گلوكز با رژيم غذايي فاقد گلوتن، اختلالات گوارشي، درد مفاصل و استخوان، اضطراب، خستگي و جوش‌هاي پوستي دردناك بهبود يافت و با تجويز لوبيا، ذرت، سيب‌زميني و آرد سويا، ميوه و سبزي و ماهي تازه مشكلات بر طرف شد.

وي در پايان پيشنهاد كرد: رژيم درماني بايد در مورد بيماران اسكيزوفرنيك به صورت يك امر ضروري و لازم الاجرا در آمده و از همان مراحل اوليه شروع بيماري صورت گيرد تا جواب موثرتري را به دنبال داشته باشد و عوارض جانبي بيماري را كاهش داده و يك زندگي طبيعي و سلامت را براي بيماران ترسيم كند.

انتهاي پيام

کد خبر: 8408-13068