چگونه ممکن است ، از دست رفتن آب بدن بر سلامت شخص اثر بگذارد؟

اگر ميزان آبي که بدن از دست مي دهد بسيار زياد باشد ، مي تواند سبب گرمازدگي شديد و يا شوکهاي گرمايي شود. در چنين حالاتي ، تعرق شديد شده ، فرد دچار رنگ پريدگي مي شود و يا اين که استفراغ هاي شديدي مي کند.
اگر دماي بدن به بيش از 41درجه سانتيگراد برسد خطر شوکهاي گرمايي نيز افزايش مي يابد. وقتي آب فراواني از دست برود، احتمال بروز عفونت هاي ادراري و تشکيل سنگهاي کليه و صفرا زياد مي شود. همچنين حساسيت به سرطان مثانه و روده بزرگ در چنين فردي بيشتر مي شود.
وباي التور يك بيماري حاد اسهالي است كه عامل آن ويبريوكلرا يا التور است كه منحصرا انسان را مبتلا مي‌كند. اين بيماري به شدت مسري است. ويژگي مشخص وبا آغاز ناگهاني اسهال جهنده بدون فشار و آبكي است كه به دنبال آن استفراغ، كم آب شدن سريع، گرفتگي ماهيچه‌ها و كم شدن ادرار فرا مي‌رسد. ميزان كشندگي بيماري در صورت عدم جايگزيني سريع مايعات و الكترونيت بدن 30 تا 40 درصد است.
علايم:
دوره پنهاني وبا از چند ساعت تا 5 روز بوده و بطور معمول 1 تا 2 روز است . شدت علائم بيماري به سرعت و مدت از دست رفتن مايعات بستگي دارد.
وبا داراي سه مرحله است:
الف: مرحله تخليه‌اي: بيمار ناگهان دچار اسهال شديد، بدون درد و آبكي مي‌شود كه به دنبال آن استفراغ روي داده و مدفوع نماي آب برنجي دارد.
ب: مرحله كلاپس: به دليل كم آبي بدن بيمار به مرحله كلاپس وارد مي شود و بصورت پايين افتادن فشار خون، نبض خيلي ضعيف، شكم فرو رفته، دست و پاي خيلي سرد، قطع ادرار و ... نمايان مي‌شود.
ج: مرحله بهبودي: اگر مايعات بدن بيمار جبران شود فشار خون بيمار رو به افزايش مي‌رود و علائم حياتي نرمال شده و بيمار از مرگ حتمي نجات مي‌بايد.
راه انتقال:
انتقال وبا از انسان به انسان از راههاي زير صورت مي گيرد:
آب آلوده به مدفوع ( منابع آب بدون نظارت ) شامل: استخرها و ...، آشاميدني و خوراكي آلوده.
شايان ذكر است خوردني و آشاميدني آلوده با همه گيري وبا رابطه مستقيم دارد شيردادن كودكان با بطري يك عامل خطر چشمگير براي خورندگان آن است.
پيشگيري:
گزارش سريع موارد بيماري وبا به مراكز ذيصلاح از مهمترين عوامل پيشگيري است چراكه نتيجه آن بيماريابي زودرس در جامعه و درمان سريع در مورد بيماري خواهد بود.