آب براي حيات لازم است 
 حتي آب را ضروري تر از انرژی مي   دانند زيرا اگر بدن قادر است بدون دريافت غذا چندين هفته زنده بماند ، بدون آب نميتواند بيش از چند روز بدون ايجاد اختلالات بسيار شديد ، به زندگي ادامه دهد.   به بازار  آمدن  اقسام  نوشيدني ها با خواص  مختلف ،  دليل  آخرين مصاحبه ايسنا با متخصص تغذيه ، پروفسور تامي  جي  است . او در  گفتگو با  خبرگزاري ايسنا ، علوم پزشکي ايران ، از نياز وافر بدن به آب ، نقش آب در فعاليت هاي  فيزيکي  و شرايط آب آشاميدني سالم سخن مي گويد .
بدن انسان روزانه به چقدر آب و يا مايعات احتياج دارد ؟
به گفته” ال . سي . ال ونسان “ زندگي با از دست دادن آب ، جواني است که به پيري نزديک مي شود. اين جمله معروف ، ‌نمايانگر نقش حياتي آب در سلامتي است . شايد درست باشد اگر بگوييم . زندگي بدون آب يعني مرگ .
اما درخصوص ميزان نياز بدن به مايعات ، نيازي که سلولهاي بدن به آب دارند ، هرگزمتوقف نمي شود زيرا کليه فعاليت هاي بدن خصوصا سوخت و ساز در گرو وجود  آب  است . هر انسان روزانه به 2300 سي سي آب احتياج دارد که 1000 سي سي  آن  از آب موجود در مواد غذايي ، 1000 سي سي از  نوشيدني ها و  300 سي سي از  اکسيداسيون  مواد تامين مي شود. بد نيست بدانيد بدن ، دائما در معرض از دست دادن آب است . پوست و شش ها 800 سي سي ، مدفوع 100 سي سي و ادرار ، 500 تا 900 سي سي آب را از  بدن خارج مي کنند.
 فعاليت هاي روزانه و ،‌ ميزان آب دريافتي
قطعا . فعاليت هاي عضلاني با از دست دادن آب براي تنظيم درجه حرارت بدن همراه است و هر چه فعاليت سنگين تر و طولاني تر باشد ، مقدار اتلاف آب بيشتر است.
در عين حال فعاليت عضلاني با تغييرات هموديناميک ( افزايش جريان خون و فشار خون ) نيز همراهند پس حجم پلاسما را نيز تا 20 - 15 درصد کاهش مي دهند.
بايد توجه داشت که هرچه در معرض فعاليت هاي  شديد تر و هواي گرمتر باشيم  نياز  به آب ، افزون تر مي شود پس بايد آب بيشتري نوشيد.
 - ‌ خود شما چقدر در روز آب مي نوشيد و اگر شخصي به دلايل مختلف نتواند آب کافي به بدن خود برساند ، چه اتفاقي مي افتد ؟
من شخصا در روز 15 ليوان آب مي نوشم ‍! دليل آن را نيز بعد از پاسخ به قسمت دوم سوال خواهم گفت .
 اما در خصوص کاهش آب بدن : از دست رفتن آب بدن به هر دليلي باشد ، باعث کاهش توان کار بدن مي شود ( از دست دادن 2 درصد مايع  ؛  معادل 5/1ليتر  براي يک فرد  70 کيلويي ، موجب کاهش 20 درصد توان کاري و از دست دادن 4 درصد مايع، موجب کاهش تقريبا نيمي از توان فرد است ) .
 قبل از پرسيدن سوال بعدي ، مي خواهم يک تکنيک جديد تغذيه را براي همه، خصوصا کساني که علاقه به کم کردن وزن دارند بازگو کنم . به بدن خود عادت دهيد تا قبل از تشنه شدن آب بنوشيد ؛ اگر پوست شادابتر ، بدن خوش فرم تر و سلامتي بيشتر مي خواهيد . فراموش نکنيد آب درجه حرارت معمولي داشته باشد و خيلي سرد و گرم نباشد.
 اين همان دليل زياد آب نوشيدن من است . حتما در اخبار پزشکي شنيده ايد بايد روزي 8 ليوان آب مصرف کرد. من معتقدم نبايد براي بدن خود ،
" بايد " تعيين کرد !!‌ اگر سموم بدن شما زودتر از بدنتان خارج شوند ، ‌اشکالي پيش مي آيد ؟!
- پروفسور از ميان مايعاتي که امروزه در بازار وجود دارند ، کدام بيشتر مي توانند جاي آب را بگيرند ؟
هيچکدام . هيچ نوشيدني تا امروز  بهتر و مفيد تر  از آب  ديده  نشده  است .  آب  تنها آشاميدني واقعا لازم است . اگر شما فردي باشيد که معتاد به مصرف کردن چاي و قهوه باشيد بدون مصرف چاي و قهوه نمي ميريد اما بدون آب قطعا فرصت زندگي نخواهيد داشت.
چگونه کیفیت آب مصرفی را بالا ببریم؟
 
همانطور که می دانیم کیفیت آب شهری تاثیر به سزایی در سلامت تک تک شهروندان دارد. آب مصرفی هر شهر با توجه به منابع آبی موجود از طریق رودخانه ها، دریاچه ها و یا منابع زیرزمینی تامین می شود.
آب در شکوفایی اقتصادی، صنعتی و آبادانی یک منطقه نقش کلیدی دارد. بسیاری از دولتمردان و شهروندان سهم عمده ای در حفظ سلامت آب دارند. اداره منابع طبیعی هر استان دارای تعدادی هیات مشاورین است که با مطالعه و تحقیق در مورد کیفیت و چگونگی استفاده از آب رودخانه ها و منابع زیرزمینی می پردازند.
در واقع مشکلات و معضلات آب آشامیدنی نتیجه سهل انگاری و بی دقتی برخی افراد است. که بدین ترتیب آب به انواع رسوبات آلوده گشته و به آبراهه ها می ریزد این آبراهه ها به رودخانه ها و یا منابع آبی زیرزمینی منتهی می شود و اگر این آب آلوده به رودخانه ها بریزد ماهی ها و حیات وحش منطقه را دچار مرگ و میر و تلفات می کند و محیط زیست را آلوده کرده و در نهایت کیفیت آب را پایین آورده و سلامت جامعه را مورد تهدید قرار می دهد.
چندین مورد را می توان به عنوان منشا آلودگی آب نام برد: زباله های شهری، زباله های روستایی، سرریز شدن فاضلاب، ریختم زباله ها و مواد سمی در محیط زیست، از بین رفتن زیست گاه هایی مانند باتلاق ها، رسوب سازی مفرط آبها و وجود برخی گونه های جانوری مانند ماهی کپور.
همه ما به نوعی در آلوده کردن آب نقش داریم بنابراین می بایست تلاش خود را برای ممانعت از این عمل به کار بندیم. ما می توانیم تنها با یک تغییر جرئی در عادات و شیوه زندگی کیفیت آب مصرفی را بالا ببریم.
چه کنیم؟
منابع آبی اطراف محل سکونت خود را به خاطر بسپارید و در صورت مشاهده هر گونه تغییر جزئی و یا کلی اعم از وجود لکه های روغن بر روی آب، وجود ماهی های مرده در آب و تغییر رنگ آب سریعاّ مراتب را به اطلاع اداره منابع طبیعی و یا آب و فاضلاب استان برسانید.
شما هم می توانید در حفظ سلامت آب نقش عمده ای را داشته باشید بدین ترتیب که روغن موتور ماشین تان را در محیط زیست تخلیه نکنید. البته در کشور های پیشرفته جهان سازمان بازیافت روغن موتور مصرف شده و غیرقابل استفاده را جمع آوری کرده و آن را بازیافت می کند اما متاسفانه این کار در ایران انجام نمی گیرد.
در واقع با ریختن روغن موتور در خیابان و یا جریان فاضلاب در واقع روغن موتور را به رودخانه ها و باتلاق ها ریخته اید. آیا می دانید که تنها 5 لیتر روغن موتور که معادل نیمی از روغن تعویض شده یک اتومبیل است لایه ای از روغن را تشکیل می دهد که با آن می توان دریاچه ای با مساحت 10 کیلومتر را پوشاند_مساحتی برابر با 2 زمین فوتبال
پوشش روغنی بر روی آب از تابش نور آفتاب به آب و همچنین رسیدن اکسیژن هوا به ماهی ها و موجودات آبزی در رودخانه ها و دریاچه ها جلوگیری می کند و علاوه بر این ترکیبات سمی موجود در روغن حیات آبزیان و حیات وحش و مردم منطقه را به مخاطره می اندازد.
باز هم درباره آب
آب يك مايع حيات بخش است كه بخش اعظماز وزن بـدن انـسـان را بـه خـود اخـتـصاص دادهاسـت. 3/2 و يـا %70 وزن بـــدن انســان را آبتشـكـيـل مي دهـد. بــدن يــك انـسـان بـا وزنمـتـوسـط 75 كيـلوگـرم حـاوي 50-40 لـيــتر آبميـــباشد. ميـزان آب بدن مردان اندكي از زنانبيـشــتر است. با افـزايش سن نيز از ميزان آببـدن كـاستـه مـــي گـــردد. %83 خــون، %75 عـضـلات، %74 مــغز، %22 استخوانها و %25 چربيهاي بدن از آب تشكيل يافته است.
همانطور كه مشاهده كرديد آب براي بدن بسيار ضروري و حياتي ميباشد. انسان تنها قادر است 10-5 روز  بدون  آب  زنده  بماند. بدن  بزرگسالان  در  طي روز 3-2 ليتر آب  از دست ميدهد كه براي  جبران آن بايد مجددا آب بنوشند تا آب از دست  رفته را مجددا به بدنشان بازگرداند. بطور متوسط هر فرد در طول روز نياز به نوشيدن 2 ليتر آب و يا 8 ليوان آب دارد.