پزشکي از نظر قرآن کريم
خداوند کريم در قرآن مجيد براي بهتر و سالم ماندن جسم آدميان دستوراتي فرموده و بوسيله پيامبر گرامي اش محمد مصطفي (ص) به بشريت ارزاني شده است.

قرآن کيم در سوره عبس آيه 24 چنين مي فرمايد:

فلينظر الانسان الي طعامه يعني آدمي بايد به غذايش، بخوراکش و به آنچه مي خورد توجه داشته باشد که از هر نظر پاک و تميز ، حلال، مباح، و قابل خوردن باشد و از نظر بهداشت و سلامتي بايستي دقت کافي مبذول دارد که آنچه مي خورد سالم باشد و چه از نظر ظاهر و چه از نظر باطن آلوده نباشد، مال کسي در آن نبوده، حق کسي را نخورد و توجه داشته باشد که چه مي خورد باندازه کافي بخورد و آيا آنچه مي خورد خوردني است؟

ونيز بنگرد که آفرينس چقدر در بوجود آمدن اين غذا از عناصر و عوامل مختلف استفاده کرده است و چه نيروهايي بکار رفته تا اين غذا بصورت کنوني درآمده است.

و نيز در سوره اعراف آيه 29 ميفرمايد:

خذوا زينتکم عند کل مسجد و کلوا و اشربوا و لا تسرفوا لا يح المسرفين.

اي فرزندان آدم زينت و آرايش خود را نزد هر سجده گاهي (در هر نمازي) فراگيرد (بهترين و پاکيزه ترين جامه هاي خود را بپوشيد) و بخوريد و بياشاميد و در خوردن و آشاميدن زياده روي نکنيد که خدا آنان را که اسراف و زياده روي مي کنند دوست ندارد.

باز قرآ« کريم براي برقراري بهداشت و محيط سالم چنين مي فرمايد:

يا ايها الناس کلوا مما في الارض حلالا طيبا و لاتتبعوا خطوات الشيطان انه لکم عدو مبين(آيه 164 سوره بقره).

ترجمه: اي مردم بخوريد از آنچه خدا در روي زمين آفريده از حلالها و پاکيزه هاي آنها و از گامها (آثار و نشانه ها)ي شيطان پيروي ننمائيد در آيه 168 سوره بقره باز چنين مي فرمايد:

يا ايها الذين آمنور کلو من طيبات ما رزقناکم و اشکرو الله ان کنتم اياه تعبدون ـ اين آيه نيز دستور مي دهد که از پاک و پاکيزه و حلال ها و قابل خوردنيها استفاده کنيد و شکر نعمتهاي خدا را بجاي آوريد.

آيات قرآني بشر را از تصرف خائنانه در غذاها و خراب کردن مواد غذائي مردم و آلوده کردن آنها و خوب و بد را داخل کردن براي استفاده از سودجوئي شخصي و گران فروشي و ظلم و ستم بر مردم بازداشته و نهي فرموده و آنرا از زشتيها و پليديها مي داند که در اين باره آيه 83 سوره طه چنين مي فرمايد:

کلوم من طيبات ما رزقناکم ولا تطغوا فيه فيحل عليکم غضبي و من يحلل عليه غضبي فقد هوي.

ترجمه: از غذاهاي پاکيزه که روزيتان کرديم بخوريد و در آن طغيان نکنيد از حد و اندازه تجاوز ننمييد و نگذريد (حلال آنرا به حرام مبدل نکنيد) سپاسگزار باشيد و اسراف و زياده روي نکنيد که غضب و خشم من بر شما فرود مي آيد و غضب و خشم من بر هر که فرود آيد محققاً هلاک و تباه خواهد شد.

براي بدست آوردن غذاهاي پاکيزه و سالم و لطيف و براي بدست آوردن سالم ترين غذاها در محل سکونت انسانها (هم از نظر پاکي ظاهري و هم از نظر پاکي معنوي) آيه 18 سوره الکهف چنين مي فرمايد:

...فابعثوآ احدکم بورقکم هذا الي المدينه فلينظر ايها ازکي طعاماً فلياتکم برزق منه...

ترجمه: يکي از ميان خود بشهر بفرستيد با اين پولهايتان که داريد پس بايد که آن فرستاده دقت کرده خوب بنگرد تا کدام از فروشندگان غذاي او پاکيزه تر است و آن فرستاده بياورد براي شما از غذاي پاکيزه و تميز.

از اين آيات قرآني چنين بر مي آيد که خداوند متعال و اسلام مبين براي بهداشت و سلامتي آدميان دستورات بس گرانبهايي داده و خاطرنشان ساخته است که انسانها بايستي از آلودگيهاي غذائي ، خوراکي، زندگي ـ آموزشي و بطور کلي از همه زشتيها و پليديها دوري گزينند و گرد ناروائيها نگردند.

از رسول گرامي و ائمه اطهار دستورات بهداشتي زيادي رسيده است که به بعضي از آنها در متن کتاب اشاره شده است و از جمله کتابهاي بهداشتي پزشکي ائمه، کتاب طب النب و طب الصادق و طب الرضا را مي توان نام برد.