چند نکته در مورد آشپزخانه
بهداشت آشپزخانه:
آشپزخانه شما باید همیشه تمیز وآراسته باشد برای پاکیزگی آشپزخانه باید از دستمالهایی استفاده نمایید که براحتی آب و کثیفی را به خود جذب نموده  همچنین خیلی راحت و زود تمیز شود .دستمالها را حتما" با آب ومواد شوینده شستشو  د هید وحتی الا مکان در آفتا ب خشک  کنید تا میکربها ی آنها کشته شود .
برای نظافت قسمتهای مختلف حتما" یاید از دستمالهای مختلفی استفاده نمایید  مثلا"برای تمیزی گاز از دستمالی به غیر از آنکه سطح کابینت را تمیز میکنید استفاده نمایید .
بهتر است سه دستمال مختلف برای نظافت داشته باشید :
1 –دستمال مخصوص شستن با مواد شوینده که بهتر است از جنس مواد پلاستیکی باشد که هم  کف به خود بگیرد و هم کمی زبر باشد  مثل پارچه های توری
2-دستمال مرطوب که قابلیت جمع  کردن کف حاصله از مواد شوینده را داشته باشد مثل پا رچه های متقال
3-دستمال خشک که قابلیت جذب آب را داشته باشد مثل پارچه های چلوار
هر روز لکه هایی که روی سطوح و دربها و دیگر وسایل آشپزخانه می ریزد را تمیز کنید تا باعث  انباشته شدن کار برای شما نشود .
برای نظافت کف آشپزخانه بهتر است از تی های طنابی استفاده کنید وحتما" آن را با پودر شسته سپس آبکشی نمایید وآن را در جایی قرار دهید تا خشک شود .
درب یخچال وفریزر ولباسشویی و ظرفشویی و وسایل برقی را با یک دستمال آغشته به محلول آب وجوش شیرین تمیز نمایید اینکار  باعث از بین رفتن لکه های آنها میشود.
چیدمان اشپزخانه:
برای سهولت در استفاده از وسایل آشپزخانه بهتر است که آنها را در مکانهای مناسبی قرار دهید :
1-شیشه های محتوی ادویه و ظروف حاوی روغنهای مختلف همچنین پیاز وسیب زمینی بهتر است در کابینتهای نزدیک به اجاق گاز قراربگیرد.
2-قابلمه ها و سبدها و ظرف سنگین  در کابینتهای زمینی قرار گیرد .
3- قاشق وچنگالها را در کشو ها قرار دهد .
4-بشقابها و دیس ها را به دلیل اینکه سنگین هستند حتما" در کابینتهای زمینی قرار دهید .
5-فنجانها ولیوانها را در کابینتهای دیواری قرار دهید .
6-دستمالها و دستگیره ها و همچنین سفره ها را در کشوها قرار دهید .
7- وسایل برقی را دور از اجاق گاز قرار دهید تا حرارت و چربی باعث کثیفی و از بین رفتن آنها نشود .
دکوراسیون آشپز خانه:
 اگر تصمیم دارید برای آشپزخانه خود کابینت سفارش دهید به نکات زیر توجه کنید :
طرز قرار گرفتن کابینت ها باید طوری باشد که هم زیبایی وهم راحتی استفاده از وسایل مورد نیاز را برای ما به همراه داشته با شد .
- کابینت ها را طوری در نظر بگیرید که طبقات آنها اندازه های مختلفی داشته باشد .
- کشوها رانیز در اندازه های مختلف در نظر بگیرد بهتر است بجای سه کشو چهار کشودر یک ردیف داشته باشید
- بهتر است یک کابینت تکدر داشته باشید که به جای دو طبقه ثابت دو سبد ریلی در آن تعبیه نمایید ودر آن پیاز و سیب زمینی را قرار دهید .
- یکی از کابینت های زمینی را بلندتر از بقیه سفارش دهید که چهار طبقه با شد تا کلیه ظروف شکستنی  وسنگین را بتوانید در آن قرار دهید .
- بهتر است برای ماکررو ویو هم کابینتی بدون درب درنظر بگیریدکه بالاترازقد افرادخانواده باشد تا امواج حاصله از آن با بدن افراد خانواده برخورد نداشته باشد.
- برای وسایل برقی کابینت با درب شیشه ای در نظر بگیرید تا وسایل از داخل آن دیده شود و برای استفاده در معرض دیدتان قرار بگیرد
- در قسمت زیر کابینت های دیواری می توانید کشوهای باریک قرار دهید تا در آنها قاشق ها وچنگا ل ها را قرار دهید .
- اگر فضای خالی باریکی مابین کابینت قرارگرفت انرا طوری در نظر بگیریدکه درب کوچکی روی آن تعبیه شود که فقط از قسمت بالا بیرون بیاید و قسمت پایین ثابت بماندتا بتوانید در آن سیخها را قرار دهید. 
- بالای اجاق گاز حتما" هود نصب کنید و در تمام مدت پخت غذا آنرا روشن کنید تا چربی وبوی غذا را بیرون ببرد.
آشپزخانه وسلامتی:
مرتب بودن آشپزخانه، نظافت آشپزخانه وبهداشت آشپز خانه مستقیما با سلامتی خانواده شما ارتباط دارد شما میتوانید علاوه بررعایت موضوعات یاد شده وبااستفاده از  روشهای صحیح تغذیه وآشپزی اصولی و استفاده از خوراکیهای مفید و تازه و همچنین احیای آشپزی سنتی وجایگزینی مواد مناسب یه جای خوراکیهایی که ارزش غذایی پایینی دارند وفقط آب ورنگ زیبایی دارند،سلامتی رابرای عزیزان خودبه ارمغان بیاورید.پس توصیه های ما را درجهت سلامتی خود و آشپزی سالم جدی بگیرید