غذاهاي سنتي به شرط طبخ درست از ارزش غذايي بالايي برخوردارند
رسانه‌ها الگوهاي غذايي نامناسبي را براي تبليغ انتخاب مي‌كنند
دبير انجمن تغذيه ايران گفت: غذاهاي سنتي از ارزش غذايي بالايي برخوردارند و اگر در طبخ آنها دقت شود مي‌توانند الگوي غذايي درستي براي مصرف باشند.
دكتر بزرگمهر نقش زنان را در انتخاب الگوي غذايي مناسب خانواده‌ها كليدي دانست و افزود: اگر بتوان آگاهي زنان را در انتخاب الگوي درست غذايي و طبخ صحيح انواع غذاها بالا برد و فرهنگ‌سازي درست غذايي را از اين قشر آغاز كرد مي‌توان در مورد بهبود وضع تغذيه در كل جامعه اميدوار بود.
وي در مورد اقداماتي كه انجمن تغذيه ايران (اتا) انجام داده توضيح داد: انجمن ما آموزش‌هاي خود را از مجامع علمي و دانشگاهي جامعه آغاز كرده به اين ترتيب كه در آموزش و پرورش براي معلمان، مديران، والدين كلاسهاي آموزشي الگوهاي صحيح غذايي گذاشتيم و در بوفه مدارس كه در ميان وعده‌هاي غذايي بچه‌ها نقش دارند سعي شده از انواع تغذيه‌هاي مفيد كه ارزش غذايي خوبي دارند فروخته شوند.
دبير انجمن تغذيه ايران خاطرنشان كرد: در مجامع دانشگاهي براي افراد متخصص تغذيه و غيرمتخصص كنفرانسها و كنگره‌هاي تغذيه تشكيل داديم كه بتوانيم يافته‌هاي علمي و درست غذايي را در اختيارشان بگذاريم. در كارخانه‌هاي مختلف كه با تغذيه و تهيه انواع مواد غذايي ارتباط دارند نظارت كرديم و سعي كرديم مشكلات تغذيه‌اي آنها را برطرف كنيم. در نشريات و روزنامه‌هاي مختلف سعي كرديم اطلاعاتي را كه به درد مردم براي تصحيح الگوي غذايشان بخورد در اختيارشان بگذاريم.
وي همچنين در مورد نقش رسانه‌ها در اين مورد اظهار كرد: با وجود اين كه رسانه‌ها مي‌توانند نقش اساسي در فرهنگ‌سازي درست غذايي و بهبود تغذيه در جامعه داشته باشند ولي در بيشتر موارد به خصوص در آگهي‌ها و تبليغاتي كه در اين مورد مي‌شود از غذاهايي كه ارزش غذايي مناسبي دارند استفاده نمي‌شود و چون مجوزي از انجمن تغذيه براي پخش اينگونه برنامه‌ها گرفته نمي‌شود و تحت كنترل هيچ موسسه تغذيه‌اي نيستند اغلب الگوهاي نامناسبي را براي تبليغ انتخاب مي‌كنند.
دبير انجمن تغذيه ايران (اتا) سياستگذاري مناسب را در الگوي صحيح غذايي مؤثر دانست و گفت: سياستگذاران تغذيه با دادن يارانه به انواع غذاهاي مفيد مثل شير، لبنيات و همچنين افزايش غذاهايي مثل ماهي كه از ارزش غذايي بالايي برخوردارند مي‌توانند نقش اساسي در مصرف انواع غذاها در جامعه داشته باشند.