مضرات کافئین

با آنكه خو گرفتن به عادات بد آسان ميباشد اما ترك كردن آنها دشــوار است. مـصرف كـافئـين يـكي از آن عـادات بــد ميباشد كه آهسته اما پيوسته بدرون سيستم بـدن شما
نفوذ ميكند. با يك فنـجان قـهوه شـروع ميكنيد سـپس يـك فـنـجان قــهوه به 2و 3 و ..فنجان تبديل شـده و بـه هـميـن ترتيب تبديل به يك اعتياد ميگردد. اگر تصور مي كـنـيـد كـه منظور از كافئين تنها قهوه ميباشد با آنكه غلظت كافئـيــن در قهوه زياد است اما كافئين در اقلام زير نيز وجود دارد:
1- چاي
2-كاكائو و شير كاكائو
3-شكلات و كيكهاي شكلاتي
4-نوشابه هاي غير الكلي مانند كوكاكولا و پپسي.
آيا ميدانستيد كه كافئين قادر است سيستم بدن شما را ويران كند؟
1- فشار خون: اين مطلب ممكن است شما را شوكه كند اما در واقع ظـرف 2 سـاعـت پس از مصرف كافئين بهر شكل فـشار خون بالا رفته و تقريبا تا 3 ساعت پايين نمي آيد. و اگر عادت داريد كه هر 4-3 ساعت يكبار قهوه بنوشيد بنابراين فشار خون شما همواره بالا ميباشد! اكنون بايد متوجه شده باشيد كه چرا دائما مظطرب و عصبي هستيد.
2- سيستم عصبي: هنگامي كه شما كافئين مصرف مي كنيد انـرژي فراواني بسمت مغز شما سرازير ميگردد بنابراين احساس بيداري، طراوت و انرژي سرشار مي كنيد. اما همچنـين احـساسات نـاخـوشايـنـدي را نـيـز در كـنـار آنـها تجربه خواهيد كرد كه شامل: بي قراري، حساس بودن، بي خوابي ، اضطراب  و عصبي بودن مي باشند.
3- قلب: فشار خون بالا قطعا بروي عملكرد قلب تاثير مي گذارد. ثـابـت شـده اسـت كه افرادي كه روزانه 6 فنجان قهوه مينوشند 2 برابر بيشتر در معرض سكته قلبي قرار دارند.  انتخاب با شماست!
4- سيستم گوارش: كافئين سـوء هـاضـمه و زخم معده را افزايش مي دهد. بـنابرايـن بار ديگر كه دچار سوزش معده شديد تـعداد فنـجـان چـاي و يا قهوه اي كه نوشيده ايد را بخاطر بياوريد!
5- الگوي خواب: آيا يكي از دلايلي كه شما قهوه مي خـوريد دور كردن خواب و بيداري نميباشد؟ شما مي خواهيد مدت بيشتري را بيدار بمانيد تا كـارهـاي نيمه تمام و عقب افـتاده خود را به پايان برسانيد. اما در حقيقت شما درخـواهيد يـافـت زمـانـي كـه واقـعـا ميخواهيد بخواب برويد نيز قادر به انجام آن نميباشيد. اين نتيجه عمل كافئين است كــه در تمام جريان خون شما جريان يافته است.
آماده ايد آن را ترك كنيد؟
همانند ديگر اعتيادها ترك آسان نمي باشد. شـما ممـكن اسـت دچـار عـلائم محروميت مانند سردرد و بي حالي گرديد و هوس كنيد دوباره قهوه بنوشيد ويا زودرنج و كـج خـلق شويد. راه حـل آن اسـت كـه ذهـن خـود را از قـهوه منحرف كرده و سرگرم فعاليت ديگري گردانيد. مثلا براي دويدن به پارك برويد و يا ورزش كنيد. انـتظار مـعـجزه نداشته باشيد به خودتان زمان بدهيد و اعتقاد راسخ خود را ازدست نداده و تسليم نگرديد.
 
توليد قهوه بدون كافئين بااستفاده از فنون مهندسي ژنتيك
متخصصان مهندسی ژنتیك موفق به تولید قهوه بدون كافئین شدند.
Hiroshi Sano و همكارانش در موسسه علم و تكنولوژی NARA در ژاپن، روشی به نام تداخل RNA برای خاموش سازی یك ژن كلیدی درگیاه قهوه به كار گرفتند كه مسئول ساختن كافئین است. دستاورد این تیم حاصل هفت سال كار روی رقم Coffea canephora می باشد. این روش جدید، قادر است كافئین را در گیاهان جوان تا میزان 70 درصد كاهش دهد. این محققان امیدوارند كه بتوانند این فناوری را در مورد پرطرفدارترین قهوه دنیا نیز به كار گیرند.
آنها اظهار می دارند كه تقاضا برای قهوه بدون كافئین به علت ترس مصرف كنندگان از آثار احتمالی محصولات تراریخته، به آرامی افزایش می یابد ولی خریداران به دلیل تراریخته بودن این قهوه از خرید آن منصرف نخواهند شد، زیرا این قهوه محصولی بسیار مناسب برای بیمارانی می باشد كه به جهت كافئین بالای قهوه از نوشیدن آن منع شده اند، زیرا كافئین موجود در قهوه می تواند باعث افزایش فشار خون شود.در حال حاضر قیمت گران این قهوه به خاطر پرهزینه بودن فرایند استخراج كافئین از دانه های قهوه و همچنین جداسازی طعم ها و مزه های دیگری است كه با مزه اصلی، تركیب شده اند اما قرار است كه در آینده قیمت آن كاهش یابد.
كافئین در سلول های گیاه قهوه از یك ماده شیمیایی طبیعی به نام Xanthosia و در سه مرحله تولید می شود كه هر مرحله شامل یك فرایند متیلاسیون می باشد. این گروه تاكنون موفق شده است تا دومین ژن درگیر در این فرایند را خاموش سازد كه در این صورت تولید كافئین متوقف می شود. در روش RNAI، در اثر تداخل یك قطعه كوچك مكمل RNA با mRNA فرایند ترجمه مختل شده و دو مولكول RNA یكدیگر را از بین می برند.
با توجه به اظهارات Sano به نظر می آید كه روش RNAI نسبت به روش Antisense كه در سال 1998در دانشگاه هاوایی برای تولید قهوه بدون كافئین استفاده شده است، كارایی بیشتری داشته باشد.
 
 
مهندس هاله جهان پیکر